Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Art & Business. Polska Sztuka i Antyki 3/2001

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Skrypt importujący tekst (dyskusja) z dnia 17:25, 23 lip 2006

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Art & Business. Polska Sztuka i Antyki lub Spisy treści 2001


okładka numeru 3/2001



MIECZYSŁAW MORKA
Rubens a sprawa polska
Wątpliwy „Triumf królowej Tomyris” przypisywany Rubensowi jest niewątpliwą klęską polskiego muzealnictwa
Jednym z mankamentów krajowego rynku antykwarycznego jest nadmierny „polocentryzm”. Nabywcy niemal wyłącznie zainteresowani są obrazami rodzimych mistrzów, osiągającymi coraz wyższe, światowe już ceny.

WYSTAWY

ADAM SZYMCZYK
Zachęta w cudzym śnie
Wystawa jubileuszowa na 100-lecie „Zachęty”
Dwa komedianckie gesty - aktora, który przypomniał się miłośnikom kina i dwojga posłów, którzy postanowili, że nie pozwolą o sobie zapomnieć wyborcom - skutecznie przesunęły uwagę krajowej publiczności na zagadnienia granic wolności artystycznej i wolności instytucji finansowanej za tzw. „pieniądze podatnika”.

Harald Szeemann
mówi o swojej wystawie w „Zachęcie”
Nie ma sensu sycić pamięci zbiorowej zawsze tym samym. Za każdym razem, kiedy jestem proszony o zrobienie wystawy, która ma charakter podsumowujący, pozwalam sobie marzyć, spekulować na temat tego, co wiem, czego się dowiaduję, jak sobie to wyobrażam.

AGNIESZKA KULON
Pomiędzy - In Between: Art From Poland 1945-2000 w Chicago
Pierwszy i największy przegląd polskiej sztuki powojennej w Stanach Zjednoczonych (”Chicago Tribune”)
Istnieje taka plotka [niekoniecznie niepotwierdzona], że większość godnych uwagi dzieł współczesnej sztuki pochodzi z Europy Wschodniej. I na pewno nie wzięła się ona znikąd, tylko my nie przywiązujemy zbytniej uwagi do tego, co dzieje się po drugiej stronie Wielkiej Wody. Ta wystawa zdecydowanie potwierdza tę plotkę.

JOANNA SITKOWSKA-BAYLE
École de Paris
w Muzeum Sztuki Nowoczesnej miasta Paryża
Wystawę otwierają płótna Picassa, potraktowanego jako kluczowa postać Szkoły Paryskiej. Kolejne wersje Arlekina - neoklasycyzująca, kubistyczna, ocierająca się o abstrakcję - wytyczają w pewnym sensie szlaki jakimi poruszać się będziemy oglądając rozmieszczone w dalszych salach dzieła.

MAŁGORZATA SZELĄGOWSKA
Antyk nam współczesny
w paryskim Luwrze

MONIKA BRANICKA
Subtelni banici
z Worpswede

LATA 60. - RAPORT

ANNA BARANOWA
Grupa nowohucka - Innowacja i pamięć
Monografia jednej z najważniejszych i najmniej znanych grup artystycznych lat 60.
Historia powojennej sztuki polskiej powinna być napisana na nowo. O tym, jak fragmentaryczny jest jej obraz, świadczy śladowa obecność lub zgoła nieobecność w istniejących syntezach - tych starszych (Wojciechowskiego, Kowalskiej, Kępińskiej, Boguckiego) i tej najnowszej (Piotrowskiego) - dokonań Grupy Nowohuckiej.

Lata 60. na polskim rynku sztuki
17 galerii z całej Polski w naszym raporcie na temat sztuki lat 60. Czy początek mody na lata 60.?
Wydaje się, że zaczyna się pewnego rodzaju moda na sztukę lat 60. Dzieła z tego okresu są już na tyle dla nas odległe, że nabrały patyny i zostały zweryfikowane przez czas.

JERZY BEREŚ, JÓZEF CHROBAK, MAREK ŚWICA
wypowiadają się o Grupie Nowohuckiej

SCENA 2001

AGNIESZKA GREGAJTYS
Zagrajmy jeszcze raz
o wystawie „Scena 2000” w CSW w Warszawie
Tytuł Scena 2000 w sposób umowny sugeruje, że mamy do czynienia z rodzajem teatru, w którym istnieją aktorzy i widzowie oraz strategie i sposoby gry.

JOANNA ŻEBROWSKA
Płeć bez problemów
o wystawie „Kobieta o kobiecie” w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej

KSIĄŻKI

RENATA RĘBAJŁO
Malarze w ramach
o albumie „Najgroźniejsze pędzle. Obrazy na koniec wieku”

WERNISAŻE

ANNA KATARZYNA
Klasyczna awangarda
Henryk Stażewski, Galeria Starmach, Kraków

AGNIESZKA SZYDERSKA
Bóle natury
Koji Kamoji, Galeria Szydłowski, Warszawa

STACH SZABŁOWSKI
Świeża krew ze Sztokholmu
17 UP, Galeria Miejska Arsenał, Poznań

ANNA KATARZYNA
Spokojnie i żywiołowo
Konfrontacja polskiej i czeskiej grafiki współczesnej, Galeria Domu Polonii, Kraków

MONIKA BRANICKA
Malarska mantra
Wojciech Ćwiertniewicz, Centrum Sztuki Współczesnej Solvay, Kraków

SEBASTIAN WISŁOCKI
Starzy malują, młodzi instalują
Dorota Nieznalska, Jarosław Modzelewski, Marek Sobczyk, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk

A TAKŻE

JOANNA SITKOWSKA-BAYLE
Gry świetlne, gry słowne
Według Françoisa Morelleta

ANITA BIAŁY
XX Targi Sztuki Współczesnej ARCO 2001 w Madrycie

EWA WITKOWSKA
Nowe prace Koonsa w Deutsche Guggenheim w Berlinie

NA ZDROWY ROZUM
Krytyka i krytycy
Felieton Andrzeja Matyni

KOLEKCJONER

ANNA JAGIELAK
Brytyjski rynek antykwaryczny

SWIETŁANA JUREWNA CZETNIK
Fałszywy stróż

STEFAN MIELESZKIEWICZ
Jak rozpoznawać dawne meble

GRAŻYNA KRZECHOWICZ
Loffler, artysta zapomniany
W wiedeńskich antykwariatach