Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Didaskalia 105 (2011)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Didaskalia lub Spisy treści 2011


okładka numeru
105/2011

zła pamięć

Krystyna Duniec, Joanna Krakowska
nie opłakali ich?

Grzegorz Niziołek
efekt kiczu. dziedzictwo grotowskiego i swinarskiego w polskim teatrze

Monika Kwaśniewska
studium nieobecności: ofelia, gertruda i janulka wobec historii, mitu i polityki w h. i w ...córce fizdejki jana klaty

przekłady

Pierre Nora
między pamięcią a historią: les lieux de memoire

Marianne Hirsch
pokolenie postpamięci

forum

Agata Siwiak
„pani bausch, nie jest pani warta ani jednej marki, którą na panią wydajemy!”

lupa

Piotr Olkusz
wykluczeni
Teatr Vidy-Lausanne w Szwajcarii: Poczekalnia, reż. Krystian Lupa

bez obowiązującej perspektywy
z Krystianem Lupą rozmawia Piotr Olkusz

Waldemar Wasztyl
nocni graficiarze
Teatr Polski we Wrocławiu: Poczekalnia.0, reż. Krystian Lupa

Grzegorz Niziołek po wycieczce do „oświęcimia”

van hove

Paweł Schreiber
krajobraz po imprezie
Toneelgroep Amsterdam: Rosjanie!, reż. Ivo van Hove

czechow współczesny
z Ivo van Hove rozmawia Paweł Schreiber

Friederike Felbeck
waszym obowiązkiem jest dostrzegać rzeczywistość
Müncher Kammerspiele: Ludwig II, reż. Ivo van Hove

castorf

Małgorzata Dziewulska
yellow submarine jako pieśń masowa
Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie: Ten, który mówi „tak”, ten, który mówi „nie”; Lehrstück, reż. Frank Castorf

scenografia

Katarzyna Fazan
pq 2011 – obraz przemiany/przemiana obrazów Praskie Quadriennale

scenograf zagląda do okien
z Janem Pappelbaumem i Ute Müller-Tischler rozmawia Anna R. Burzyńska

gardzienice

Tadeusz Kornaś
w taurydzie nad giełczwią Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”: Ifigenia w T..., reż. Włodzimierz Staniewski

repertuar

Żelisław Żelisławski
trzy spojrzenia w przeszłość Teatr Polski w Bydgoszczy: Wielki Gatsby; Muzeum Powstania Warszawskiego: Awantura Warszawska. Waszyngton – Moskwa – Londyn; Teatr Żydowski w Warszawie: 1666, reż. Michał Zadara

Joanna Walaszek
grać teatr Stary Teatr w Krakowie: Mewa, reż. Paweł Miśkiewicz

Paweł Schreiber
szarża
Teatr Polski w Bydgoszczy: Szwoleżerowie, reż. Jan Klata

Monika Kwaśniewska
halo, halo! gdzie jesteśmy w geografii?
Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: W pustyni i w puszczy. Z Sienkiewicza i innych, reż. Bartosz Frąckowiak

Jakub Papuczys
zmagania z artaudami
Teatr Studio w Warszawie: Artaud. Sobowtór i jego teatr, reż. Paweł Passini

Ewa Guderian-Czaplińska
[‘hur:a]
Instytut Teatralny w Warszawie, [‘hu:r kobj+], reż. Marta Górnicka

Agniesza Rataj
w cieniu dojrzewających
Teatr Dramatyczny w Warszawie: Córeczki, reż. Małgorzata Głuchowska

opera

Łukasz Grabuś
łapanie wiatru w sosny
Sasha Waltz & Guests GmbH, Théâtre Royal de La Monnaie, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Berliner Staatsoper, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie: Matsukaze, reż. Sasha Waltz

Joanna Braun
zaświaty sashy waltz

Jolanta Łada tannhäuser: między dionizosem a appolinem
Richard Wagner Festspiele w Bayreuth: Tannhäuser i wartburski turniej śpiewaczy, reż. Sebastian Baumgarten

festiwale

Żelisław Żelisławski
wykluczeni w kulturze ofiar
maltafestival poznań

Jadwiga Majewska
suma pewników daje niewiadomą. Albo o ryzykownej próbie filozofowania tańcem
Stary Browar Nowy Taniec na Malcie

Tobiasz Papuczys
festiwal procesu
„Making Tomorrow’s Theatre”. Międzynarodowe Spotkania Szkół Teatralnych we Wrocławiu

zagranica

Monika Muskała
grenlandia jest wszędzie
Wiener Festwochen

Friederike Felbeck
te oczy hotentota!
Theatertreffen w Berlinie

Thomas Irmer
pęd do depresji
Volksbühne am Rosa-Luxemburg Platz w Berlinie: Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty, reż. Wojtek Klemm

Magdalena Talar
czuwanie
La Chartreuse w Villeneuve lez Avignon, Université d’Avignon: Sonda 05#11 – Finnegans Wake – Rupture(s), pomysł i realizacja: Franck Bauchard, Christian Giriat, Emmanuel Guez

Natalia Orkisz
wokół naszego globalnego stołu
Teatro en el Blanco w Santiago, Diciembre, reż. Guillermo Calderón

teatr w książkach

Łucja Iwanczewska
metafora pod kluczem, klucz pod metaforą
Jarosław Fazan, Od metafory do urojenia. Próba patografii Tadeusza Peipera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010

Anna R. Burzyńska
moment anarchii
Georges Didi-Huberman, Strategie obrazów, Ha!art 2011

Justyna Gajek
fantazmaty
Łucja Iwanczewska, Samoprezentacje. Sade i Witkacy, Księgarnia Akademicka 2010

Diana Poskuta-Włodek
zelwer (prawdopodobnie) możliwy
Barbara Osterloff: Aleksander Zelwerowicz, Akademia Teatralna w Warszawie 2011