Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Ha!art 38 (2/2012)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Ha!art lub Spisy treści 2012


okładka numeru
38 (2/2012))

Temat numeru – Młoda polska animacja
dwujęzyczne wydanie specjalne

Animacja, w której dziejach film animowany zapisywany na taśmie światłoczułej jest tylko epizodem, to sztuka tworzenia iluzji ruchu, który nie zaistniał w rzeczywistości. Sztuka ta, której korzenie sięgają prehistorycznych malowideł naskalnych, jest dziś wszechobecna, chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.

Stała się ważnym elementem reklam, instalacji artystycznych, zdjęć trikowych w filmach fabularnych oraz gier komputerowych. Obecna jest nawet w naszych telefonach komórkowych. Szybko staje się sztuką totalną.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat, wraz z dokonującą się rewolucją cyfrową, tradycyjne definicje filmu animowanego zostały wystawione na poważną próbę. Pojawienie się wideo, cyfrowych metod zapisu i obróbki obrazu, technik animacji w czasie rzeczywistym, motion capture – to wszystko sprawia, że konwencjonalne zdjęcia poklatkowe wydają się nierzadko ciekawostką wyciągniętą z lamusa.

Zatoczyliśmy jakby wielkie koło, aby wrócić do czasów sprzed kinematografu, kiedy to „filmy” animowane robiono na czymkolwiek: na papierowych taśmach, dyskach z tektury czy marginesach książek. Znany historyk filmu Giannalberto Bendazzi ma zapewne rację, kiedy stwierdza: „animacją jest wszystko, co ludzie zwali animacją w różnych okresach historycznych”. Jestem skłonny pójść nawet dalej i zaryzykować tezę, że dzisiaj filmem animowanym jest każdy film, jeśli tylko jego twórca za taki go uważa.

Marcin Giżycki, Animacja na zakręcie

Spis treści

Marcin Giżycki – Animacja na zakręcie / Animations's turning point

Mariusz Frukacz – Zmiana warty. Młoda polska animacja / Generational shift. Young Polish animation

Iwona Hałgas – W krainie animowanych snów / In the land of animated dreams

Rozmowa redakcyjna (Hanna Margolis, Agnieszka Kozłowska, Adam Trwoga) – Nowatorskie „małe narracje”, czyli o animacjach robionych przez kobiety / Innovative "small narratives". On women-made animation

Katarzyna Giełżyńska – animowane wiersze – dwugłos o twórczości artystki:

Urszula Pawlicka – Aut or not / Aut or not

Mariusz Pisarski – Powiedz to wierszofilmem. kilka słów o „C()n Du It",Katarzyny Giełżyńskiej / Say it with a film-poem. On Katarzyna Giełżyńska's "C()n Du It"

Marcin Giżycki – Arcydzieło czy żart? Nieznany film Picassa ujawniony w Fontevraud / Masterpiece or joke? An unknown film by Picasso discovered at Fontevraud

Agnieszka Taborska – Jeżyk w ciemnościach / Hedgehog in the dark

Andrzej Klimowski – Odnaleziony film / A recovered film

Mariusz Frukacz – „Cage”, Aidy Krukiewicz, czyli nowe wyzwanie dla widzów / Aida Krukiewicz's "Cage" – a new challenge for the audience

Jakub Majmurek – Animacja pojęciowa / Conceptual animation

Jan Gondowicz – Odbicia / Reflections

Kuba Woynarowski – Pożar w puszczy. Kilka słów o „Trans-Atlantyku” Tomasza Kozaka / Forest fire. On Tomasz Kozak's "Trans-Atlantyk"

Noty biograficzne