Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Panoptikum 11 (18) 2012: Różnice pomiędzy wersjami

Z Katalog.Czasopism.pl

(Utworzył nową stronę „Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2012<br /> ---- [[Image:panoptikum_11(18)_2012.jpg|thumb|160px|okładka numeru<br /> ...”)
 
 
Linia 8: Linia 8:
 
Współczesny widz emigruje z terytorium teorii, która determinowała jego zdolności motoryczne, czyniła go polem działań sił libidialnych bądź ideologicznych, definiowała jego podmiotowość jako instancję w tekście. Widz to ktoś rzeczywisty, kogo egzystencji nie trzeba dowodzić, kto uczestniczy w procesie multipleksyzacji i jednoczesnej kultywacji instytucji kina studyjnego; dla kogo nadal aktualny jest Barthesowski model podmiotu „lubiącego wychodzić z kina”. Nawet, gdy stan taki jest już tylko metonimią wygaszenia monitora komputera.
 
Współczesny widz emigruje z terytorium teorii, która determinowała jego zdolności motoryczne, czyniła go polem działań sił libidialnych bądź ideologicznych, definiowała jego podmiotowość jako instancję w tekście. Widz to ktoś rzeczywisty, kogo egzystencji nie trzeba dowodzić, kto uczestniczy w procesie multipleksyzacji i jednoczesnej kultywacji instytucji kina studyjnego; dla kogo nadal aktualny jest Barthesowski model podmiotu „lubiącego wychodzić z kina”. Nawet, gdy stan taki jest już tylko metonimią wygaszenia monitora komputera.
  
 +
Od redakcji
 +
 +
'''I. Widz kinowy / emancypacje'''
 +
 +
Thomas Elsaesser<br />
 +
Kinofilia albo pożytki z odczarowania
 +
 +
Tomasz Żaglewski<br />
 +
Kultura postkinowa
 +
 +
Michał Piepiórka<br />
 +
Na wschód od fabuły, na zachód od dokumentu, czyli ''Na północ od Kalabrii''
 +
 +
'''II. Strategie fanowskie'''
 +
 +
Joli Jensen<br />
 +
Fandom jako patologia: konsekwencje definiowania
 +
 +
Ewa Drygalska<br />
 +
The Wire: studium przypadku
 +
 +
Agata Włodarczyk, Marta Tymińska<br />
 +
Fan fiction a literacka rewolucja fanowska. Próba charakterystyki zjawiska
 +
 +
Jakub Rusakow<br />
 +
Himilsbach – kultowa niedoskonałość
 +
 +
'''III. Intermedialność'''
 +
 +
Andrew Cooper<br />
 +
Adapting to Survive: The Cultural Regeneration of Doctor Who
 +
 +
Kalina Kukiełko-Rogozińska<br />
 +
Wszyscy jesteśmy artystami. Marshall McLuhan i Joseph Beuys o sztuce epoki audiowizualnej
 +
 +
Sylwia Galanciak<br />
 +
Widz zaangażowany – uczestnik teleturnieju
 +
 +
'''IV. Varia'''
 +
 +
Julia Czerniuk<br />
 +
Literatura przez programistów pisana
 +
 +
Konrad Klejsa<br />
 +
Kamera... akcja... Ale kto przed ekranem? O antologii ''Audiences'' Iana Christie
 +
 +
Biogramy
  
 
[[Kategoria:Spisy treści 2012]]
 
[[Kategoria:Spisy treści 2012]]

Aktualna wersja na dzień 17:51, 23 maj 2013

Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2012


okładka numeru
11 (18) 2012

Widz – użytkownik – twórca

Poligamiczny status „tego, który patrzy” na narracyjne i nienarracyjne formy audiowizualne, struktury fikcjonalne i niefikcjonalne jest nie tylko świadectwem procesu stopniowej emancypacji poszczególnych „ogniw”, ale wskazuje na ich potencjalną interaktywność.
Współczesny widz emigruje z terytorium teorii, która determinowała jego zdolności motoryczne, czyniła go polem działań sił libidialnych bądź ideologicznych, definiowała jego podmiotowość jako instancję w tekście. Widz to ktoś rzeczywisty, kogo egzystencji nie trzeba dowodzić, kto uczestniczy w procesie multipleksyzacji i jednoczesnej kultywacji instytucji kina studyjnego; dla kogo nadal aktualny jest Barthesowski model podmiotu „lubiącego wychodzić z kina”. Nawet, gdy stan taki jest już tylko metonimią wygaszenia monitora komputera.

Od redakcji

I. Widz kinowy / emancypacje

Thomas Elsaesser
Kinofilia albo pożytki z odczarowania

Tomasz Żaglewski
Kultura postkinowa

Michał Piepiórka
Na wschód od fabuły, na zachód od dokumentu, czyli Na północ od Kalabrii

II. Strategie fanowskie

Joli Jensen
Fandom jako patologia: konsekwencje definiowania

Ewa Drygalska
The Wire: studium przypadku

Agata Włodarczyk, Marta Tymińska
Fan fiction a literacka rewolucja fanowska. Próba charakterystyki zjawiska

Jakub Rusakow
Himilsbach – kultowa niedoskonałość

III. Intermedialność

Andrew Cooper
Adapting to Survive: The Cultural Regeneration of Doctor Who

Kalina Kukiełko-Rogozińska
Wszyscy jesteśmy artystami. Marshall McLuhan i Joseph Beuys o sztuce epoki audiowizualnej

Sylwia Galanciak
Widz zaangażowany – uczestnik teleturnieju

IV. Varia

Julia Czerniuk
Literatura przez programistów pisana

Konrad Klejsa
Kamera... akcja... Ale kto przed ekranem? O antologii Audiences Iana Christie

Biogramy