Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Presto 4/2012

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Duszabrzozi (dyskusja | edycje) z dnia 17:04, 25 lip 2013

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Presto lub Spisy treści 2012


okładka numeru
4/2012

Cała Ziemia gra klasykę:

Nie dość, że rozszerzyliśmy repertuar o wydarzenia zagraniczne, to jeszcze pokusiliśmy się – na prośby Czytelników – o jego wydłużenie. Kalendarz imprez aż do czerwca 2013! Jest z czego wybierać. Rekomendujemy najciekawsze naszym zdaniem festiwale i koncerty w Polsce i za granicą. Tego przegapić nie można!

Kontrapunkt:

Redaktorzy Presto spierają się, o kogo dbać bardziej – o zapomnianych dziś czy tych, o których pamięć pokryła gruba warstwa kurzu.

Muzyczny coming-out:

Tylko nam Elżbieta Grycan mówi, za co szanuje polskich artystów operowych, czego najchętniej słucha i jak przekonała męża do muzyki klasycznej.

Motyw główny:

Zapomniani robią hałas! Jedyny w Polsce alfabet zapomnianych artystów. Przypominamy tylko część z nich, zachęcając do dalszych poszukiwań. Odpowiadamy także na pytanie, jak to możliwe, że Bach, Vivaldi i Chopin nie istnieli. Ponadto rozmawiamy z dyrygentem Łukaszem Borowiczem o jego muzycznych odkryciach i o tym, dlaczego właściwie panuje moda na poszukiwanie zapomnianych kompozytorów i dzieł. Na koniec – szukamy sposobów na zachowanie pamięci o dzisiejszych artystach.

Solówka:

William Herschel, Eugeniusz Morawski i Stanisław Gruszczyński – trzy odmienne historie, jeden los – zapomnienie. Mamy tu dramat wojny, dramat utraty głosu i… dramat geniuszu.

W partyturze:

Zapomniane utwory kompozytorów znanych i nieznanych. Symfonia „Dantejska” Liszta ciągle czeka na swój moment. A muzykę do „Fausta” Goethego po raz pierwszy napisał Polak. Rozmawiamy o poszukiwaniach zapomnianych utworów z Józefem Kolinkiem

Muzyczny know-how:

Doradzamy i podglądamy klasykę od kuchni: Sięgamy po historie kobiet ważnych dla muzyki: Hildegardy z Bingen, Franceski Caccini, Maddaleny Casulany, Clary Wieck. Udowadniamy, że edukację muzyczną można zacząć w każdym wieku. Podpowiadamy, czym jest symfonia i wyjaśniamy kilka pojęć w Słowniczku muzykofila. Z encyklopedii po prababci znów przygotowaliśmy ciekawy termin.

Czułym uchem:

Poznajemy instrumenty muzyczne, ciekawostki akustyczne i audio. Odkrywamy grające osobliwości i pokazujemy, jak rozwijał się system dźwięków, którym posługujemy się dzisiaj.

Life-style muzyczne:

Muzyka to nie tylko pasja, to praca i sposób na życie – sprawdzamy, czy meloman może znaleźć pracę, którą połączy ze swoim hobby. Próbujemy w Mediolanie znaleźć filharmonię i odkrywamy, że to miasto pełne Verdiego. Przestrzegamy artystów przed muzycznym konserwatyzmem. A w rozmowie z biznesmenem wyjaśniamy, dlaczego warto łączyć sztukę i przedsiębiorczość.

Koda – niecodzienne felietony:

Muzyk i meloman, Czytelnicy: czy świat muzyki klasycznej widzą tak samo? Tym razem o tym, dlaczego muzykowi nie zawsze w smak są odkrycia zapomnianych. I dlaczego meloman porównuje muzykę do dzikiego ogrodu. Nasi Czytelnicy piszą o swoim pierwszym razie w filharmonii i dzielą się refleksami na temat Presto. Poza tym nowość: Felieton z przymrużeniem oka o sprawach istotnych – tym razem – jak pisać nazwiska rosyjskich kompozytorów.

Bagatele:

Wydarzenia z ostatnich miesięcy – co się działo w świecie muzyki klasycznej.

W numerze polecamy:

Recenzje płyt z muzyką klasyczną dla początkujących, średnio zaawansowanych i zaawansowanych miłośników muzyki

Recenzje książek o muzyce, nie tylko na poważnie.