Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Topos 3 (130) 2013

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Topos lub Spisy treści 2013

Okładka numeru
3 (130) 2013

POEZJA
RYOKAN, *** We wszystkich dziesięciu..., *** Za leniwy jestem...,*** Pierwsze dni wiosny..., przeł. Andrzej SZUBA
JANUSZ STYCZEŃ, Ognisko i księżyc, Śmiertelna para
JÓZEF KURYLAK, Lustro w hotelu
ROBERT RUTKOWSKI, Co jest dobre, Nikt za ciebie, W pociągu, Ten wiersz, W 45. rocznicę śmierci Rene Magritte'a
JANUSZ DRZEWUCKI, Pierwsza niedziela lipca, czyli cisza w Warszawie
GRZEGORZ KOCIUBA, Chłód, Przeszukiwania, Plama, Cień
Ks. JANUSZ KOBIERSKI, Bywa i tak, Co to będzie
MACIEJ KRZYŻAN, milczenie, wyznanie, pożądanie, zaproszenie, barbarzyńcy, poezja (nie)hermetyczna
GRZEGORZ KWIATKOWSKI, zresztą, również, Bruno Schleinstein, ur. 1932 zm. 2010, spalanie
WOJCIECH SOŁTYS, Marek Dyjak, Marek Dyjak II

MIRON BIAŁOSZEWSKI
TADEUSZ SOBOLEWSKI, Nieodkryty Białoszewski
PAWEŁ TAŃSKI, „Dla nikogo nie jestem osobą pierwszą”. O Tajnym dzienniku Mirona Białoszewskiego
MARCIN CZERWIŃSKI, Po dzienniku, po życiu
URSZULA GLENSK, „Dziennik jest żywą powieścią”
PIOTR MICHAŁOWSKI, Pod ścianą wiersza
ADAM POPRAWA, Taki traf też mu się

ESEJE/ SZKICE/ PRZYCZYNKI KRYTYCZNE/ LISTY
BARTOSZ SUWIŃSKI, Gramatyki istnienia. Śladem Krystyny Miłobędzkiej
ILONA CZECHOWSKA, Adam Mickiewicz w tłumaczeniu Dedeciusa na język niemiecki
ARTUR FRYZ, Literatura jako uścisk nieobecnej dłoni (o Ręce Flauberta Renaty Lis myśli kilka)
ARTUR NOWACZEWSKI, Mieczysława Orskiego krytyka dla dorosłych
PIOTR JÓZEF MAKSYMOWICZ, Egzystencjalna chaconne Justyny Bargielskiej

TEOLOGIA POETÓW
ZOFIA ZARĘBIANKA, Obraz księdza i wizja kościoła w poezji księdza Jana Twardowskiego

PROZA / DZIENNIKI
WOJCIECH KASS, Notes (20)
TOMASZ TABAKO, Opera za trzy grosze
JADWIGA NOWAK, Pasja według Szyszko-Bohusza

RECENZJE
IZABELA FIETKIEWICZ-PASZEK, O wyzwalaniu słów i obszarach wątpliwości (A. Grabowski, Jaśnienie)
ZBIGNIEW CHOJNOWSKI, Z potrzeby języka, sumienia i wspólnoty (S. Matusz, Cisza)
AGNIESZKA RYDZ, Dar zwyczajności (K. Nowosielski, Okno od północy)
EWA ŚWIĄC, Słowa i dusza (M. Czuku, Facet z szybą)
JANUSZ RYSZKOWSKI, Ja i tamta druga (T. Rudowicz, Podobno jest taka rzeka)
ADRIANA SZYMAŃSKA, „Słowa ciągną do wzajemności" (A. Syska, Na ogród gorejący)
TERESA RUDOWICZ, „Każde przebudzenie, to odrobina narodzin" (Cz. Sobkowiak, Powieść ze snu)
GRZEGORZ KOCIUBA, Leo Messi idzie na Mszę Trydencką (K. Szeremeta, Nowy dokument tekstowy)
ARTUR NOWACZEWSKI, Mity i listy (J. Kerouac i A. Ginsberg, Listy)
PIOTR W. LORKOWSKI, Łaska twórczego bycia (Poznawanie Kazimierza Hoffmana. Filozoficzno-kulturowe źródła i konteksty, red. R. Mielhorski i M. K. Siwiec)
MAGDALENA JAŻDZIEWSKA, O Iłłakowiczówny obliczach polskości (J. Matyskieła, Polska w poezji Kazimiery Iłłakowiczówny)
MACIEJ SABAL, Manekiny (K. Maliszewski, Manekiny)
ANNA FIGA, Przechadzka, makatka i płaskostopie (A. Ziemianin, Z nogi na nogę)
KONRAD LISKOWACKI, Gorzki posmak kardamonu (A. Mahjar-Barducci, Pakistan Express)
WOJCIECH FUŁEK, Epitafium czy epos? (F. Walicki, Epitafium na śmierć rock and rolla)

10 ZDAŃ O...
Agnieszka WOJTOWICZ, A. Janko, Pasja według św. Hanki; K. Jakubiak, Nieostre widzenia; M. L. Bednarek, Sianoskręt (s. 161-162); Robert RUTKOWSKI, P. Grobliński, Inne sprawy dla reportera; M. Partyka, Eskapady; B. Prejs, ce ha (s. 163-165); Piotr Wiktor LORKOWSKI, Z. Milewski, Zagrabki; B. Piórkowska, International; M. Bieszczad, Okolice Gerazy; S. Płatek, awaria migawki; H. Słysz, 61 wierszy; Ł. Jarosz, Pełna krew, P. Podlipniak, Karmageddon (s. 165-170); Jerzy GRUPIŃSK1, O. Socha, Początek choroby (s. 169). OGRÓD DEBIUTÓW PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Ogród debiutów (14) [Katarzyna FETLIŃSKA, Glossolalia; Szymon SZWARC, Kot w tympanonie; Jarosław MOSER, wizja lokalna; Maciej SKALIK, Różne odcienie szarości]

KONKURSY / FESTIWALE
NOTY O AUTORACH
ZAPROSILI NAS
WYDAWNICTWA NADESŁANE
BIBLIOTEKA „TOPOSU”

NA OKŁADCE Luty 1962, Warszawa, Polska. Adaptacja Kordiana w Teatrze Osobnym. Miron Białoszewski w roli tytułowej. Fot. Irena Jarosińska, zbiory Ośrodka Karta.

Redaktorem bloku tekstów poświęconych Mironowi Białoszewskiemu jest Adrian Gleń. Dziękujemy.


Numer ukazał się z arkuszem / plakatem poetyckim Bogdana Jaremina pt. Niedomknięte morze.