Notes.na.6.tygodni 94 (2014): Różnice pomiędzy wersjami
Z Katalog.Czasopism.pl
(Utworzył nową stronę „Przejdź do Notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2014<br /> [[Image:Notes_94_14.jpg|thumb|right|160px|okładka numeru 94/2014]...”) |
|||
Linia 5: | Linia 5: | ||
[[Kategoria:Spisy treści 2014]] | [[Kategoria:Spisy treści 2014]] | ||
− | '''WKURZENI MIESZCZANIE''' | + | '''WKURZENI MIESZCZANIE'''<br /> |
Dlaczego obecnie duża część wyborców nie wykazuje zainteresowania programem politycznym przedstawicieli Porozumienia Ruchów Miejskich? Co powinno się zmienić w działaniu i programach ruchów miejskich, aby zaczęły one tworzyć realną alternatywę dla partii rządzących? I wreszcie: kiedy nadejdzie, zapowiadany przez PRM, „czas wkurzonych mieszczan”? – o to zapytaliśmy znawców tematyki miejskiej oraz aktywistów. | Dlaczego obecnie duża część wyborców nie wykazuje zainteresowania programem politycznym przedstawicieli Porozumienia Ruchów Miejskich? Co powinno się zmienić w działaniu i programach ruchów miejskich, aby zaczęły one tworzyć realną alternatywę dla partii rządzących? I wreszcie: kiedy nadejdzie, zapowiadany przez PRM, „czas wkurzonych mieszczan”? – o to zapytaliśmy znawców tematyki miejskiej oraz aktywistów. | ||
− | '''DOŚĆ GADANIA? O PARTYCYPACJI KONKRETNEJ''' | + | '''DOŚĆ GADANIA? O PARTYCYPACJI KONKRETNEJ'''<br /> |
Aktywiści miejscy są ostatnio rozczarowani, głównie efektami dialogu z władzą. I w tym rozczarowaniu dzielą się na dwie grupy. Jedna z nich kandyduje i interesuje mnie tu mniej. Druga, nieco zapomniana, chwyta za miotły, łopaty, kubły z wodą, sekatory, zamiata, sadzi, tynkuje, karczuje, buduje, pomaga nosić torby. To nasz własny dziki zachód, nieustannie potrzebujący obywateli, którzy jak Clint Eastwood nie mówią zbyt wiele, nie idą po władzę, ale wkraczają tam, gdzie ona nie może, lub nie chce. A przy tym dobrze sią bawią. Czy to wystarczy, żeby zmienić polskie miasta? – pyta socjolog Maciej Frąckowiak. | Aktywiści miejscy są ostatnio rozczarowani, głównie efektami dialogu z władzą. I w tym rozczarowaniu dzielą się na dwie grupy. Jedna z nich kandyduje i interesuje mnie tu mniej. Druga, nieco zapomniana, chwyta za miotły, łopaty, kubły z wodą, sekatory, zamiata, sadzi, tynkuje, karczuje, buduje, pomaga nosić torby. To nasz własny dziki zachód, nieustannie potrzebujący obywateli, którzy jak Clint Eastwood nie mówią zbyt wiele, nie idą po władzę, ale wkraczają tam, gdzie ona nie może, lub nie chce. A przy tym dobrze sią bawią. Czy to wystarczy, żeby zmienić polskie miasta? – pyta socjolog Maciej Frąckowiak. | ||
− | '''ZA BARDZO RĘKĘ WYGINASZ''' | + | '''ZA BARDZO RĘKĘ WYGINASZ'''<br /> |
Ja raczej nigdy nie odczuwałem głodu rzeczywistości, oderwania od niej. To ona mnie jako jedyna pobudzała do tworzenia. Jak nie było tych bodźców, to stwarzałem własne narracje. Pamiętam jak na ASP, na obowiązkowych zajęciach z akademickiego rysunku aktu zapisywałem na tym kartonie z postacią modelki fragmenty jej rozmów typu: „-Iza! -Idę.” albo dopisywałem swoje uwagi: „Ta modelka ma na imię Teresa” – z Marcinem Maciejowskim, malarzem i rysownikiem, rozmawia Paulina Jeziorek CZYTAJ TU++ | Ja raczej nigdy nie odczuwałem głodu rzeczywistości, oderwania od niej. To ona mnie jako jedyna pobudzała do tworzenia. Jak nie było tych bodźców, to stwarzałem własne narracje. Pamiętam jak na ASP, na obowiązkowych zajęciach z akademickiego rysunku aktu zapisywałem na tym kartonie z postacią modelki fragmenty jej rozmów typu: „-Iza! -Idę.” albo dopisywałem swoje uwagi: „Ta modelka ma na imię Teresa” – z Marcinem Maciejowskim, malarzem i rysownikiem, rozmawia Paulina Jeziorek CZYTAJ TU++ | ||
− | '''PROTOKOLETARIAT DEMONTUJE MONOPOL''' | + | '''PROTOKOLETARIAT DEMONTUJE MONOPOL'''<br /> |
Najlepszym sposobem dla rządów, aby chronić prywatność obywateli jest nie zbieranie informacji na ich temat. Idealnym sposobem na wykonanie tego, byłoby zaniechanie wymagań ewidencji i identyfikacji dla usług administracji publicznej. To wcale nie byłoby trudne, ale jest to sprzeczne z samą naturą rządów, które zniewala obsesja rejestrowania i klasyfikacji. Są oni jak narkomani świadomości – tłumaczy Krzysztofowi Gutfrańskiemu Smari McCarthy, innowator i cyber aktywista. | Najlepszym sposobem dla rządów, aby chronić prywatność obywateli jest nie zbieranie informacji na ich temat. Idealnym sposobem na wykonanie tego, byłoby zaniechanie wymagań ewidencji i identyfikacji dla usług administracji publicznej. To wcale nie byłoby trudne, ale jest to sprzeczne z samą naturą rządów, które zniewala obsesja rejestrowania i klasyfikacji. Są oni jak narkomani świadomości – tłumaczy Krzysztofowi Gutfrańskiemu Smari McCarthy, innowator i cyber aktywista. | ||
− | '''BYŁBYM WYNALAZCĄ''' | + | '''BYŁBYM WYNALAZCĄ'''<br /> |
Dopiero poprzez łączenie prywatnego doświadczenia, z wiedzą z szeroko pojętej nauki oraz z umiejętnościami technicznych wyłania się typ artysty-alchemika. Artysta musi być właśnie jak alchemik – łączyć wszystko i tworzyć coś więcej niż rzecz tradycyjną. W jego działaniu musi być zawarty też ten rodzaj komunikatu międzyludzkiego. Praca artystyczna, to nie mogą być wakacje. Trzeba mieć w sobie ten rys maniakalny, a nie tak zwany przygodowy, wakacyjny czy terapeutyczny – tłumaczy Aleksandrze Hirszfeld Robert Kuśmirowski. | Dopiero poprzez łączenie prywatnego doświadczenia, z wiedzą z szeroko pojętej nauki oraz z umiejętnościami technicznych wyłania się typ artysty-alchemika. Artysta musi być właśnie jak alchemik – łączyć wszystko i tworzyć coś więcej niż rzecz tradycyjną. W jego działaniu musi być zawarty też ten rodzaj komunikatu międzyludzkiego. Praca artystyczna, to nie mogą być wakacje. Trzeba mieć w sobie ten rys maniakalny, a nie tak zwany przygodowy, wakacyjny czy terapeutyczny – tłumaczy Aleksandrze Hirszfeld Robert Kuśmirowski. | ||
− | '''PRODUKTYWNY LUZ''' | + | '''PRODUKTYWNY LUZ'''<br /> |
Miasto nieformalne nie jest już czymś, co wymaga wyburzenia i zastąpienia miastem formalnym, lecz jest po prostu czymś, co faktycznie stoi na powierzchni ziemi i z czym należy pracować. Należy je ulepszać i włączać w obręb całego miasta, a nie dłużej izolować. W tym sensie miasto nieformalne to radykalna forma powstawania miast - opowiadał Kubie Snopkowi Justin McGuirk, autor książki Radical Cities. Across Latin America in Search of New Architecture, którą w przyszłym roku wyda Fundacja Bęc Zmiana | Miasto nieformalne nie jest już czymś, co wymaga wyburzenia i zastąpienia miastem formalnym, lecz jest po prostu czymś, co faktycznie stoi na powierzchni ziemi i z czym należy pracować. Należy je ulepszać i włączać w obręb całego miasta, a nie dłużej izolować. W tym sensie miasto nieformalne to radykalna forma powstawania miast - opowiadał Kubie Snopkowi Justin McGuirk, autor książki Radical Cities. Across Latin America in Search of New Architecture, którą w przyszłym roku wyda Fundacja Bęc Zmiana | ||
− | '''NIE MA TU MIEJSCA NA ZYSKI''' | + | '''NIE MA TU MIEJSCA NA ZYSKI'''<br /> |
Wielu inwestorów wykorzystuje przejściowo artystów i innych twórców do nakręcania zysków, ale co z innymi celami społecznymi? Kultura stała się użytecznym narzędziem dla deweloperów. Nie chcemy stać się elementem ich strategii PR-owej – opowiadają Tomaszowi Fudali i Aleksandrze Kędziorek Daniela Brahm i Les Schliesser, założyciele ExRotaprint, w ramach którego na terenie byłej berlińskiej fabryki funkcjonują pracownie artystyczne, warsztaty, szkoła, stołówka, lokalne organizacje pomocowe oraz niewielkie firmy. | Wielu inwestorów wykorzystuje przejściowo artystów i innych twórców do nakręcania zysków, ale co z innymi celami społecznymi? Kultura stała się użytecznym narzędziem dla deweloperów. Nie chcemy stać się elementem ich strategii PR-owej – opowiadają Tomaszowi Fudali i Aleksandrze Kędziorek Daniela Brahm i Les Schliesser, założyciele ExRotaprint, w ramach którego na terenie byłej berlińskiej fabryki funkcjonują pracownie artystyczne, warsztaty, szkoła, stołówka, lokalne organizacje pomocowe oraz niewielkie firmy. | ||
− | '''GEOMETRYCZNY PORZĄDEK TRYBUN I PARUJĄCE ODDECHY NA LODOWISKU''' | + | '''GEOMETRYCZNY PORZĄDEK TRYBUN I PARUJĄCE ODDECHY NA LODOWISKU'''<br /> |
W przeciwieństwie do próby ogarnięcia wszystkiego wzrokiem, czyli próby całkowitej kontroli, dotyk wyjmuje z uprzywilejowanej pozycji, w której można przyglądać się rzeczom, wydawać im polecenia, oceniać ich ruchy z bezpiecznej odległości jaką zapewnia spojrzenie. Ręce stawiają opór rzeczom. O sporcie, wizualnej neurozie, wyczuleniu na dźwięki, niemych bohaterach, z autorem ambientowych wideo-artów Dominikiem Ritszelem rozmawia Marta Lisok. | W przeciwieństwie do próby ogarnięcia wszystkiego wzrokiem, czyli próby całkowitej kontroli, dotyk wyjmuje z uprzywilejowanej pozycji, w której można przyglądać się rzeczom, wydawać im polecenia, oceniać ich ruchy z bezpiecznej odległości jaką zapewnia spojrzenie. Ręce stawiają opór rzeczom. O sporcie, wizualnej neurozie, wyczuleniu na dźwięki, niemych bohaterach, z autorem ambientowych wideo-artów Dominikiem Ritszelem rozmawia Marta Lisok. | ||
− | '''KRÓJ DLA NOWEGO CZŁOWIEKA''' | + | '''KRÓJ DLA NOWEGO CZŁOWIEKA'''<br /> |
Niezwykle istotnym przesłaniem artystów z kręgu awangardy tworzących nową typografię była idea ujednolicenia, dążenie do pewnej standaryzacji, która przezwyciężyłaby granice narodowe, językowe i inne, byłaby uniwersalnym, nowoczesnym komunikatem wizualnym. O radykalizmie awangardzistów, trudnej drodze wcielania sztuki w życie oraz o idei stworzenia maszyny do komunikacji z Pauliną Kurc-Maj, kuratorką wystawy Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda w Muzeum Sztuki w Łodzi rozmawia Bogna Świątkowska. | Niezwykle istotnym przesłaniem artystów z kręgu awangardy tworzących nową typografię była idea ujednolicenia, dążenie do pewnej standaryzacji, która przezwyciężyłaby granice narodowe, językowe i inne, byłaby uniwersalnym, nowoczesnym komunikatem wizualnym. O radykalizmie awangardzistów, trudnej drodze wcielania sztuki w życie oraz o idei stworzenia maszyny do komunikacji z Pauliną Kurc-Maj, kuratorką wystawy Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda w Muzeum Sztuki w Łodzi rozmawia Bogna Świątkowska. | ||
− | '''FABRYKA ŻWIRU: ZNIKA MAPA ZOSTAJE TERYTORIUM''' | + | '''FABRYKA ŻWIRU: ZNIKA MAPA ZOSTAJE TERYTORIUM'''<br /> |
W Nowym Jorku mieszka około dziewięć milionów ludzi. Na rzece znajduje się bezludna wyspa. W 1965 ostatni mieszkańcy opuścili wyspę i od tego czasu rozpoczęło się jej znikanie: 50 lat później we mgle, która przed wschodem słońca spowija East River majaczą się tylko jej kontury, a kiedy robi się dzień wyspa w ogóle przestaje być widoczna. Ale kiedyś był tam Szpital - opowiada Rafał Żwirek. | W Nowym Jorku mieszka około dziewięć milionów ludzi. Na rzece znajduje się bezludna wyspa. W 1965 ostatni mieszkańcy opuścili wyspę i od tego czasu rozpoczęło się jej znikanie: 50 lat później we mgle, która przed wschodem słońca spowija East River majaczą się tylko jej kontury, a kiedy robi się dzień wyspa w ogóle przestaje być widoczna. Ale kiedyś był tam Szpital - opowiada Rafał Żwirek. | ||
− | '''MUZEUM DIZAJNU: STRUKTURALNA ISTOTA RZECZY''' | + | '''MUZEUM DIZAJNU: STRUKTURALNA ISTOTA RZECZY'''<br /> |
Czasami projektant graficzny staje się "budowniczym przestrzeni płaskich" nie tylko w typografii składu książki. Okładki książek, płyt, kroje pism, a nawet wzory tkanin w których graficzne struktury naśladują architektoniczne konstrukcje, przyciągają i cieszą oko użytkownika. Często w nieoczywisty, abstrakcyjny sposób oddają istotę myśli zawartej w książce lub muzyki nagranej na płycie. A czasem są grą, zabawą z użytkownikiem jak tkanina ze wzorem struktur układających się w słowo "FUCK" na portfelu - pisze Magda Frankowska we wprowadzeniu do swojego wizualnego felietonu. | Czasami projektant graficzny staje się "budowniczym przestrzeni płaskich" nie tylko w typografii składu książki. Okładki książek, płyt, kroje pism, a nawet wzory tkanin w których graficzne struktury naśladują architektoniczne konstrukcje, przyciągają i cieszą oko użytkownika. Często w nieoczywisty, abstrakcyjny sposób oddają istotę myśli zawartej w książce lub muzyki nagranej na płycie. A czasem są grą, zabawą z użytkownikiem jak tkanina ze wzorem struktur układających się w słowo "FUCK" na portfelu - pisze Magda Frankowska we wprowadzeniu do swojego wizualnego felietonu. |
Aktualna wersja na dzień 22:44, 10 gru 2014
Przejdź do Notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2014
WKURZENI MIESZCZANIE
Dlaczego obecnie duża część wyborców nie wykazuje zainteresowania programem politycznym przedstawicieli Porozumienia Ruchów Miejskich? Co powinno się zmienić w działaniu i programach ruchów miejskich, aby zaczęły one tworzyć realną alternatywę dla partii rządzących? I wreszcie: kiedy nadejdzie, zapowiadany przez PRM, „czas wkurzonych mieszczan”? – o to zapytaliśmy znawców tematyki miejskiej oraz aktywistów.
DOŚĆ GADANIA? O PARTYCYPACJI KONKRETNEJ
Aktywiści miejscy są ostatnio rozczarowani, głównie efektami dialogu z władzą. I w tym rozczarowaniu dzielą się na dwie grupy. Jedna z nich kandyduje i interesuje mnie tu mniej. Druga, nieco zapomniana, chwyta za miotły, łopaty, kubły z wodą, sekatory, zamiata, sadzi, tynkuje, karczuje, buduje, pomaga nosić torby. To nasz własny dziki zachód, nieustannie potrzebujący obywateli, którzy jak Clint Eastwood nie mówią zbyt wiele, nie idą po władzę, ale wkraczają tam, gdzie ona nie może, lub nie chce. A przy tym dobrze sią bawią. Czy to wystarczy, żeby zmienić polskie miasta? – pyta socjolog Maciej Frąckowiak.
ZA BARDZO RĘKĘ WYGINASZ
Ja raczej nigdy nie odczuwałem głodu rzeczywistości, oderwania od niej. To ona mnie jako jedyna pobudzała do tworzenia. Jak nie było tych bodźców, to stwarzałem własne narracje. Pamiętam jak na ASP, na obowiązkowych zajęciach z akademickiego rysunku aktu zapisywałem na tym kartonie z postacią modelki fragmenty jej rozmów typu: „-Iza! -Idę.” albo dopisywałem swoje uwagi: „Ta modelka ma na imię Teresa” – z Marcinem Maciejowskim, malarzem i rysownikiem, rozmawia Paulina Jeziorek CZYTAJ TU++
PROTOKOLETARIAT DEMONTUJE MONOPOL
Najlepszym sposobem dla rządów, aby chronić prywatność obywateli jest nie zbieranie informacji na ich temat. Idealnym sposobem na wykonanie tego, byłoby zaniechanie wymagań ewidencji i identyfikacji dla usług administracji publicznej. To wcale nie byłoby trudne, ale jest to sprzeczne z samą naturą rządów, które zniewala obsesja rejestrowania i klasyfikacji. Są oni jak narkomani świadomości – tłumaczy Krzysztofowi Gutfrańskiemu Smari McCarthy, innowator i cyber aktywista.
BYŁBYM WYNALAZCĄ
Dopiero poprzez łączenie prywatnego doświadczenia, z wiedzą z szeroko pojętej nauki oraz z umiejętnościami technicznych wyłania się typ artysty-alchemika. Artysta musi być właśnie jak alchemik – łączyć wszystko i tworzyć coś więcej niż rzecz tradycyjną. W jego działaniu musi być zawarty też ten rodzaj komunikatu międzyludzkiego. Praca artystyczna, to nie mogą być wakacje. Trzeba mieć w sobie ten rys maniakalny, a nie tak zwany przygodowy, wakacyjny czy terapeutyczny – tłumaczy Aleksandrze Hirszfeld Robert Kuśmirowski.
PRODUKTYWNY LUZ
Miasto nieformalne nie jest już czymś, co wymaga wyburzenia i zastąpienia miastem formalnym, lecz jest po prostu czymś, co faktycznie stoi na powierzchni ziemi i z czym należy pracować. Należy je ulepszać i włączać w obręb całego miasta, a nie dłużej izolować. W tym sensie miasto nieformalne to radykalna forma powstawania miast - opowiadał Kubie Snopkowi Justin McGuirk, autor książki Radical Cities. Across Latin America in Search of New Architecture, którą w przyszłym roku wyda Fundacja Bęc Zmiana
NIE MA TU MIEJSCA NA ZYSKI
Wielu inwestorów wykorzystuje przejściowo artystów i innych twórców do nakręcania zysków, ale co z innymi celami społecznymi? Kultura stała się użytecznym narzędziem dla deweloperów. Nie chcemy stać się elementem ich strategii PR-owej – opowiadają Tomaszowi Fudali i Aleksandrze Kędziorek Daniela Brahm i Les Schliesser, założyciele ExRotaprint, w ramach którego na terenie byłej berlińskiej fabryki funkcjonują pracownie artystyczne, warsztaty, szkoła, stołówka, lokalne organizacje pomocowe oraz niewielkie firmy.
GEOMETRYCZNY PORZĄDEK TRYBUN I PARUJĄCE ODDECHY NA LODOWISKU
W przeciwieństwie do próby ogarnięcia wszystkiego wzrokiem, czyli próby całkowitej kontroli, dotyk wyjmuje z uprzywilejowanej pozycji, w której można przyglądać się rzeczom, wydawać im polecenia, oceniać ich ruchy z bezpiecznej odległości jaką zapewnia spojrzenie. Ręce stawiają opór rzeczom. O sporcie, wizualnej neurozie, wyczuleniu na dźwięki, niemych bohaterach, z autorem ambientowych wideo-artów Dominikiem Ritszelem rozmawia Marta Lisok.
KRÓJ DLA NOWEGO CZŁOWIEKA
Niezwykle istotnym przesłaniem artystów z kręgu awangardy tworzących nową typografię była idea ujednolicenia, dążenie do pewnej standaryzacji, która przezwyciężyłaby granice narodowe, językowe i inne, byłaby uniwersalnym, nowoczesnym komunikatem wizualnym. O radykalizmie awangardzistów, trudnej drodze wcielania sztuki w życie oraz o idei stworzenia maszyny do komunikacji z Pauliną Kurc-Maj, kuratorką wystawy Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda w Muzeum Sztuki w Łodzi rozmawia Bogna Świątkowska.
FABRYKA ŻWIRU: ZNIKA MAPA ZOSTAJE TERYTORIUM
W Nowym Jorku mieszka około dziewięć milionów ludzi. Na rzece znajduje się bezludna wyspa. W 1965 ostatni mieszkańcy opuścili wyspę i od tego czasu rozpoczęło się jej znikanie: 50 lat później we mgle, która przed wschodem słońca spowija East River majaczą się tylko jej kontury, a kiedy robi się dzień wyspa w ogóle przestaje być widoczna. Ale kiedyś był tam Szpital - opowiada Rafał Żwirek.
MUZEUM DIZAJNU: STRUKTURALNA ISTOTA RZECZY
Czasami projektant graficzny staje się "budowniczym przestrzeni płaskich" nie tylko w typografii składu książki. Okładki książek, płyt, kroje pism, a nawet wzory tkanin w których graficzne struktury naśladują architektoniczne konstrukcje, przyciągają i cieszą oko użytkownika. Często w nieoczywisty, abstrakcyjny sposób oddają istotę myśli zawartej w książce lub muzyki nagranej na płycie. A czasem są grą, zabawą z użytkownikiem jak tkanina ze wzorem struktur układających się w słowo "FUCK" na portfelu - pisze Magda Frankowska we wprowadzeniu do swojego wizualnego felietonu.