Opcje 4 (97) 2014: Różnice pomiędzy wersjami
Z Katalog.Czasopism.pl
Linia 2: | Linia 2: | ||
---- | ---- | ||
[[Image:Opcje_4_2013.jpg|thumb|160px|okładka numeru<br /> 4 (97) 2014]] | [[Image:Opcje_4_2013.jpg|thumb|160px|okładka numeru<br /> 4 (97) 2014]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''HUMANISTYKA: REWIZJE'''<br /> | ||
+ | |||
+ | Tadeusz Sławek:<br /> | ||
+ | Umysł sformatowany. Humanistyka i świat techno-biurobiurokracji | ||
+ | |||
+ | Etyka wzajemnego rozpoznania. O wyzwaniach współczesnej akademii z Lucy Irigaray rozmawiają Evelien Geerts i Maud Perrier | ||
+ | |||
+ | Dariusz Kosiński:<br /> | ||
+ | Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś? | ||
+ | |||
+ | Wojciech Sitek:<br /> | ||
+ | Horyzonty swarliwych mandarynów | ||
+ | |||
+ | Andrzej Niesporek:<br /> | ||
+ | Czy koniec socjologii, jaką znamy? | ||
+ | |||
+ | Krzysztof Łęcki:<br /> | ||
+ | Homo sociologicus | ||
+ | |||
+ | Eliza Szybowicz:<br /> | ||
+ | Urok (cudzej) traumy | ||
+ | |||
+ | Piotr Zdybał:<br /> | ||
+ | Humanizm i fotografia | ||
+ | |||
+ | Magdalena Dziadek:<br /> | ||
+ | Jak zabrnęliśmy w interpretację i jak z niej wybrnąć | ||
+ | |||
+ | Tomasz Gęsina:<br /> | ||
+ | Geopoetyka — nowe czytanie przestrzeni | ||
+ | |||
+ | Tomasz Rabsztyn:<br /> | ||
+ | Martin Scorsese i jego wynalazki, czyli jak reżyser przechytrzył Jeana Baudrillarda | ||
+ | |||
+ | Kalina Jaglarz:<br /> | ||
+ | Zwierzęce, czyli o tym, że puryzm w studiach o zwierzętach powinien być zabroniony | ||
+ | |||
+ | Roman Sirko:<br /> | ||
+ | Dźwięk w kontekście post- i transhumanizmu. Muzyka zwierząt, roślin i komputerów | ||
+ | |||
+ | Mikołaj Marcela:<br /> | ||
+ | Trzy (ś)lady Gagi. Rewizje | ||
+ | |||
+ | '''LITERATURA'''<br /> | ||
+ | Dariusz Nowacka:<br /> | ||
+ | Mann przepisany (Marcin Nowak Lubecki, „Łza i morze”) | ||
+ | |||
+ | Dariusz Nowacki:<br /> | ||
+ | Ostatnia lekcja pana Zygmunta (Zygmunt Miłoszewski „Gniew”) | ||
+ | |||
+ | Dawid Kujawa:<br /> | ||
+ | W gruncie rzeczy (Rafał Różewicz, „Product placement”) | ||
+ | |||
+ | Kuba Wojtaszczyk:<br /> | ||
+ | Pustka story (Krisztina Tóth, „Pixel”) | ||
+ | |||
+ | Jakub Skurtys:<br /> | ||
+ | Na przedmieścia (Dariusz Sośnicki, „Spóźniony owoc radiofonizacji”) | ||
+ | |||
+ | Grzegorz Olszański:<br /> | ||
+ | Inne okoliczności (Mariusz Grzebalski, „W innych okolicznościach”) | ||
+ | |||
+ | Piotr Fast:<br /> | ||
+ | Wszystko na sprzedaż (Wiktor Pielewin, Napój ananasowy dla pięknej pani) | ||
+ | |||
+ | Piotr Zaczkowski:<br /> | ||
+ | Paradoks o bramkarzu (Jonathan Wilson, „Bramkarz, czyli outsider”) | ||
+ | |||
+ | '''FILM'''<br /> | ||
+ | Adam Andrysek:<br /> | ||
+ | Fargo po Fargo (Fargo. TV Series, reż. Adam Bernstein, Colin Bucksey, Randall Einhorn, Matt Shakman, Scott Winant) | ||
+ | |||
+ | Roman Książek:<br /> | ||
+ | Dziewczyna bez tatuażu (Zaginiona dziewczyna, reż. David Fincher) | ||
+ | |||
+ | '''TEATR'''<br /> | ||
+ | Aneta Głowacka:<br /> | ||
+ | Wije, baśnie i horrory („Wij. Ukraiński horror”, reż. Łukasz Kos) | ||
+ | |||
+ | Lesław Czapliński:<br /> | ||
+ | Nasza powszednia apokalipsa (Paweł Demirski, „Serial teatralny ‘Klątwa, odcinki z czasu beznadziei””, reż. Monika Strzępka) | ||
+ | |||
+ | Pola Sobaś-Mikołajczyk:<br /> | ||
+ | Interpretacje: śladem Malcolma X, w klatce Córki Sztygara i w prostej linii od Matki Boskiej (XVI Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”). | ||
+ | |||
+ | Katarzyna Niedurny:<br /> | ||
+ | (39. Krakowskie Reminiscencje Teatralne) | ||
+ | |||
+ | '''SZTUKA'''<br /> | ||
+ | Zawojski:<br /> | ||
+ | Architektura w Wenecji (ale na Biennale) (Fundamentals. Biennale Architettura 2014) | ||
+ | |||
+ | Paulina Chamczyk:<br /> | ||
+ | „Potrzeba nam czegoś więcej… Czegoś o nieznanych właściwościach” („Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca”, red. Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda) | ||
+ | |||
+ | '''MUZYKA POWAŻNA'''<br /> | ||
+ | Krzysztof Stefański:<br /> | ||
+ | Luks aeternam! (49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans) | ||
+ | |||
+ | Michał Bruliński:<br /> | ||
+ | Schubert wysoce ambiwalentny (Franz Schubert, „Sonata A-dur”, „Fantazja C-dur” „Sonata A-moll”, Garrick Ohlsson: fortepian) | ||
+ | |||
+ | Michał Bruliński:<br /> | ||
+ | Cała paleta emocji, czyli Bostridge, Drake i Schubert („Songs by Schubert”, Ian Bostridge: tenor, Julius Drake: piano) | ||
+ | |||
+ | Marcelina Jędrzejczak:<br /> | ||
+ | Między ćwiartowaniem a tłumaczeniem muzykologii (Maciej Jabłoński, „Przeciw muzykologii niewrażliwej”) | ||
+ | |||
+ | '''JAZZ'''<br /> | ||
+ | Piotr Gorliński-Kucik:<br /> | ||
+ | Między jazzem a metalem (Merkabah, „Moloch”) | ||
+ | |||
+ | Przemysław Pieniążek:<br /> | ||
+ | Utracona niewinność (U2, „Songs of Innocence”) | ||
+ | |||
+ | Wojciech Wiśniewski:<br /> | ||
+ | Sardoniczny pean (Marianne Faithull, „Give My Love To London”) | ||
+ | |||
+ | Michał Koziołek:<br /> | ||
+ | Tradycja anarchii. Tymańskiego wybór osobisty (Tymon & The Transistors, „Rock’n’roll”) | ||
+ | |||
+ | '''SOCJOLOGIA'''<br /> | ||
+ | Jerzy Franczak:<br /> | ||
+ | Mapa bitewna (Peter Sloterdijk, „Gorliwość Boga. O walce trzech monoteizmów; Peter Sloterdijk, W cieniu góry Synaj. Przypis o źródłach i przemianach całkowitego członkostwa”) | ||
+ | |||
+ | Marcin Gacek:<br /> | ||
+ | Tajny plan naiwnych idiotów (Jonathan Walker, „Trzecia wojna światowa. Tajny plan wyrwania Polski z rąk Stalina”) | ||
+ | |||
+ | Marcin Hylewski:<br /> | ||
+ | Podglądanie historii albo demitologizacja wywiadu (Sławomir Koper, „Wielcy szpiedzy w PRL”) | ||
+ | |||
+ | '''POEZJA'''<br /> | ||
+ | Jerzy Jarniewicz: Wiersze | ||
+ | |||
+ | „Skądinąd”.<br /> | ||
+ | O awangardzie, wierszu jako dialogu i miłości ponowoczesnej z Jerzym Jarniewiczem rozmawia Alina Świeściak | ||
+ | |||
+ | '''STREFA DEBIUTU'''<br /> | ||
+ | Dominik Gac: Wiersze<br /> | ||
+ | |||
+ | Zniewolenie.<br /> | ||
+ | Z Dominikiem Gacem rozmawia Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak | ||
+ | |||
+ | '''FELIETON'''<br /> | ||
+ | Krzysztof Łęcki:<br /> | ||
+ | Głupi i głupszy | ||
+ | |||
+ | Marek K.E. Baczewski:<br /> | ||
+ | Kortez i graffiti | ||
+ | |||
+ | Andrzej Gwóźdź:<br /> | ||
+ | Obywatel Stuhr | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Spisy treści 2014]] |
Aktualna wersja na dzień 21:17, 14 paź 2015
Przejdź do Opcje lub Spisy treści 2014
HUMANISTYKA: REWIZJE
Tadeusz Sławek:
Umysł sformatowany. Humanistyka i świat techno-biurobiurokracji
Etyka wzajemnego rozpoznania. O wyzwaniach współczesnej akademii z Lucy Irigaray rozmawiają Evelien Geerts i Maud Perrier
Dariusz Kosiński:
Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?
Wojciech Sitek:
Horyzonty swarliwych mandarynów
Andrzej Niesporek:
Czy koniec socjologii, jaką znamy?
Krzysztof Łęcki:
Homo sociologicus
Eliza Szybowicz:
Urok (cudzej) traumy
Piotr Zdybał:
Humanizm i fotografia
Magdalena Dziadek:
Jak zabrnęliśmy w interpretację i jak z niej wybrnąć
Tomasz Gęsina:
Geopoetyka — nowe czytanie przestrzeni
Tomasz Rabsztyn:
Martin Scorsese i jego wynalazki, czyli jak reżyser przechytrzył Jeana Baudrillarda
Kalina Jaglarz:
Zwierzęce, czyli o tym, że puryzm w studiach o zwierzętach powinien być zabroniony
Roman Sirko:
Dźwięk w kontekście post- i transhumanizmu. Muzyka zwierząt, roślin i komputerów
Mikołaj Marcela:
Trzy (ś)lady Gagi. Rewizje
LITERATURA
Dariusz Nowacka:
Mann przepisany (Marcin Nowak Lubecki, „Łza i morze”)
Dariusz Nowacki:
Ostatnia lekcja pana Zygmunta (Zygmunt Miłoszewski „Gniew”)
Dawid Kujawa:
W gruncie rzeczy (Rafał Różewicz, „Product placement”)
Kuba Wojtaszczyk:
Pustka story (Krisztina Tóth, „Pixel”)
Jakub Skurtys:
Na przedmieścia (Dariusz Sośnicki, „Spóźniony owoc radiofonizacji”)
Grzegorz Olszański:
Inne okoliczności (Mariusz Grzebalski, „W innych okolicznościach”)
Piotr Fast:
Wszystko na sprzedaż (Wiktor Pielewin, Napój ananasowy dla pięknej pani)
Piotr Zaczkowski:
Paradoks o bramkarzu (Jonathan Wilson, „Bramkarz, czyli outsider”)
FILM
Adam Andrysek:
Fargo po Fargo (Fargo. TV Series, reż. Adam Bernstein, Colin Bucksey, Randall Einhorn, Matt Shakman, Scott Winant)
Roman Książek:
Dziewczyna bez tatuażu (Zaginiona dziewczyna, reż. David Fincher)
TEATR
Aneta Głowacka:
Wije, baśnie i horrory („Wij. Ukraiński horror”, reż. Łukasz Kos)
Lesław Czapliński:
Nasza powszednia apokalipsa (Paweł Demirski, „Serial teatralny ‘Klątwa, odcinki z czasu beznadziei””, reż. Monika Strzępka)
Pola Sobaś-Mikołajczyk:
Interpretacje: śladem Malcolma X, w klatce Córki Sztygara i w prostej linii od Matki Boskiej (XVI Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”).
Katarzyna Niedurny:
(39. Krakowskie Reminiscencje Teatralne)
SZTUKA
Zawojski:
Architektura w Wenecji (ale na Biennale) (Fundamentals. Biennale Architettura 2014)
Paulina Chamczyk:
„Potrzeba nam czegoś więcej… Czegoś o nieznanych właściwościach” („Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca”, red. Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda)
MUZYKA POWAŻNA
Krzysztof Stefański:
Luks aeternam! (49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans)
Michał Bruliński:
Schubert wysoce ambiwalentny (Franz Schubert, „Sonata A-dur”, „Fantazja C-dur” „Sonata A-moll”, Garrick Ohlsson: fortepian)
Michał Bruliński:
Cała paleta emocji, czyli Bostridge, Drake i Schubert („Songs by Schubert”, Ian Bostridge: tenor, Julius Drake: piano)
Marcelina Jędrzejczak:
Między ćwiartowaniem a tłumaczeniem muzykologii (Maciej Jabłoński, „Przeciw muzykologii niewrażliwej”)
JAZZ
Piotr Gorliński-Kucik:
Między jazzem a metalem (Merkabah, „Moloch”)
Przemysław Pieniążek:
Utracona niewinność (U2, „Songs of Innocence”)
Wojciech Wiśniewski:
Sardoniczny pean (Marianne Faithull, „Give My Love To London”)
Michał Koziołek:
Tradycja anarchii. Tymańskiego wybór osobisty (Tymon & The Transistors, „Rock’n’roll”)
SOCJOLOGIA
Jerzy Franczak:
Mapa bitewna (Peter Sloterdijk, „Gorliwość Boga. O walce trzech monoteizmów; Peter Sloterdijk, W cieniu góry Synaj. Przypis o źródłach i przemianach całkowitego członkostwa”)
Marcin Gacek:
Tajny plan naiwnych idiotów (Jonathan Walker, „Trzecia wojna światowa. Tajny plan wyrwania Polski z rąk Stalina”)
Marcin Hylewski:
Podglądanie historii albo demitologizacja wywiadu (Sławomir Koper, „Wielcy szpiedzy w PRL”)
POEZJA
Jerzy Jarniewicz: Wiersze
„Skądinąd”.
O awangardzie, wierszu jako dialogu i miłości ponowoczesnej z Jerzym Jarniewiczem rozmawia Alina Świeściak
STREFA DEBIUTU
Dominik Gac: Wiersze
Zniewolenie.
Z Dominikiem Gacem rozmawia Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak
FELIETON
Krzysztof Łęcki:
Głupi i głupszy
Marek K.E. Baczewski:
Kortez i graffiti
Andrzej Gwóźdź:
Obywatel Stuhr