Opcje 3 (96) 2014
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Opcje lub Spisy treści 2014
SPIS TREŚCI
Proza Eliza Moraczewska: Międzypiętrze
POPULAR CULTURE IN MID-EASTERN EUROPE KULTURA POPULARNA W KRAJACH EUROPY ŚRODKOWEJ
Rafał Cekiera: Termity redukcji, czyli Milan Kundera w świecie Twittera Michał Koziołek: Czyj jest Nohavica? Radosław Kobierski: Iva Bittova. Czeszka, której nie pokochała Polska Jan Blüml: Free Jazz Trio, czyli z dziejów jazzu w Czechosłowacji w czasach normalizacji (1969–1989) | Free Jazz Trio: the Cultural History of Czechoslovak Free Jazz during the Time of Normalization (1969–1989) (przeł. Piotr Plichta) Jan Přibil: Współczesna czeska scena jazzowa | Současná česká jazzová scéna (przeł. Anna Car) Lajos Pálfalvi: Mongolska wiosna. Nieustanna obecność Mihálya Víga László Milutinovits: Dlaczego nic się nie dzieje? Młodzi ludzie i bariery zaangażowania politycznego w Europie i na Węgrzech | Why Nothing Happens: Young People and the Barriers to Political Participation in Europe and Hungary (przeł. Piotr Plichta) Elena Knopová: Teatr lalkowy Gejzy Dezorza – lalkarze z undergroundu | Dezorzovo Lútkové Divadlo — Bábkari z Undergroundu (przeł. Anna Car) Jana Dudková: Film popularny na Słowacji | Populárny film na Slovensku? (przeł. Anna Car) Tomasz Rabsztyn: Niszowy wariat czy popkulturowy świr? Status Marka Koterskiego w polskiej kinematografii Aneta Głowacka: Krótka historia estetyki popkultury w polskim teatrze Wojciech Sitek: Zdzierając pasy z brązu Łukasz Wojciechowski, Juraj Maliček: Nekromancja we współczesnej popkulturze | Nekromancia v súčasnej popkultúre masových medií (przeł. Anna Car)
Poezja Maciej Mielecki: Wiersze O energii końca. Z Maciejem Meleckim rozmawia Alina Świeściak
RECENZJE Literatura Wojciech Rusinek: W cudzym imieniu, własnym głosem (Ignacy Karpowicz, Sońka) Jakub Skurtys: Luźne związki (Adam Wiedemann, Z ruchem) Piotr Fast: Archiwistyka na miarę przypowieści (Michaił Robinson, Losy elity akademickiej. Rosyjska slawistyka od 1917 roku do początku lat 30.)
Film Przemysław Pieniążek: Szpiegowski moralitet (Bardzo poszukiwany człowiek, reż. Anton Corbijn) Piotr Zawojski: Kubrick w Muzeum (Narodowym) (Stanley Kubrick. Wystawa) Sidey Myoo: Kolejna odsłona sztuki i technologii na Ars Electronica (Ars Electronica 2014. Festival for Art, Technology and Society)
Teatr Pola Sobaś-Mikołajczyk: „Kontakt” pięknej Mewy i 25671 wymazanych (22. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Kontakt”) Aneta Głowacka: Towiańczycy, królowie popkultury (Towiańczycy, królowie chmur, reż. Wiktor Rubin) Katarzyna Niedurny: Co dziś mówi Ifigenia? (Eurypides: Ifigenia, reż. Paweł Wodziński)
Jazz Piotr Gorliński-Kucik: Podróż Varga (Burzum, The Ways of Yore) Wojciech Wiśniewski: Gdy bogowie stąpali po ziemi (Led Zeppelin, Led Zeppelin I, II, III) Przemysław Pieniążek: Muzyczne pocztówki z samotnej planety (Morrissey, World Peace is None of Your Business)
Muzyka Magdalena Dziadek: Utwory fortepianowe Stefana Kisielewskiego (Stefan Kisielewski, Utwory fortepianowe, fortepian — Magdalena Lisak) Krzysztof Stefański: Claudio Abbado. Ślady na śniegu (Wolfgang Amadeus Mozart, Piano Concertos K. 503 & 466, Martha Argerich — fortepian, Claudio Abbado — dyrygent) Michał Bruliński: Schumann dobrze utemperowany (Robert Schumann, Adagio und Allegro op. 70, Märchenbilder op. 113, Phantasiestücke op. 73, Fünf Stücke im Volkston op. 102, Drei Romanzen op. 94, Marcin Zdunik — wiolonczela, Aleksandra Świgut — fortepian)
Sztuka Monika Glosowitz: Przeciw wielkim narracjom, w służbie mikrointeresów (8. Berlin Biennale)
Socjologia Marcin Gacek: Być jak polski Machiavelli (Robert Krasowski, Czas gniewu. Rozkwit i upadek imperium SLD)
Strefa debiutu Anna Augustyniak: Wiersze Taka jestem? Z Anną Augustyniak rozmawia Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak
Felieton Karolina Lewestam: Być jak Lubicz Krzysztof Łęcki: Marginalia Sándora Máraiego Marek K.E. Baczewski: Jak komputeryzowałem się Andrzej Gwóźdź: Przyjeżdżaj i śnij