Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Pro Arte online 3 (116) 2013

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Duszabrzozi (dyskusja | edycje) z dnia 10:33, 15 lip 2013

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

KSIĄŻKI

Barbara Kulesza-Gulczyńska: Świat tekstów i intertekstów

Wznowienie książki Krzysztofa Gajdy, Jacek Kaczmarski. W świecie tekstów, to wydarzenie długo oczekiwane w środowisku wielbicieli twórczości Kaczmarskiego. Wystarczy wspomnieć, że pojedyncze egzemplarze poprzedniego wydania wystawiane na Allegro kilkukrotnie zwiększały swoją wartość – fani artysty zgodnie uznają, że opracowanie Gajdy to lektura obowiązkowa, a dla tych, którzy chcieliby zajmować się twórczością pieśniarza naukowo, niezbędna podstawa do prowadzenia dalszych badań.

MUZYKA

Patryk Szaj: Zmysł opowieści

Olbrzym – kolejna po Działach Zabranych Wojtka Cichonia płyta spoken wordowa wydana przez netlabel skwer.org – trwa zaledwie 19 minut. „Krótko” – mógłby ktoś powiedzieć. Ale nie miałby racji.

KINO

Wojciech Majchrzak: Polska w sosie własnym, czyli układ idealny. Recenzja filmu „Układ zamknięty”

Zmowy, podsłuchy, manipulacje, czyli Polska układem stoi – to głośne, medialne hasło. Tę myśl kontynuuje najnowszy film Ryszarda Bugajskiego. Po kilku latach od wojennego „Generała Nila” reżyser wraca z historią inspirowaną prawdziwymi wydarzeniami.

TEATR

Przemysław Górecki: Ze szkoły kadetów do siłowni. "Niepokoje" w reż. Sebastiana Krysiaka, Teatr Nowy w Krakowie.

Marcowa premiera Niepokojów w reżyserii Sebastiana Krysiaka to propozycja odrobinę eksperymentalna – dotychczas Musil był na scenie polskiej domeną Krystiana Lupy. Na charakter nowego przedstawienia złożyła się więc reżyseria „debiutanta” w materii Musilowej, aktorstwo młodych adeptów PWST i charakterystyczny, lekko bohemiczny nastrój panujący w krakowskim Teatrze Nowym.

Daniel Stachuła: Post-teatr dla post-publiczności, czyli o "Balladynie" w reż. K. Garbaczewskiego

Nie jestem tradycjonalistą teatralnym, jednak Balladyna Cecki i Garbaczewskiego w sposób zdecydowany przekracza swobodnie rozumiane granice dobrego smaku. Nie chodzi tu o przyrodzoną niektórym ludziom (widzom i krytykom – o zgrozo!) potrzebę doznawania teatru klasycyzującego, w którym triumfowałaby platońska triada Prawdy, Dobra i Piękna. Nie chodzi w żadnym wypadku o stosowność, decorum czy francuskie bienséance.

SZKIC

Joanna Bociąg: O krytykach miłujących

Chyba każdy z nas czytał kiedyś książkę, którą został wprost i dosłownie(!) oczarowany. Olśnienie, które w młodości przeżył Jerzy Ficowski podczas lektury opowiadań Schulza, było tak silne, że stał się w przyszłości jednym z najbardziej znanych badaczy jego twórczości.

RELACJE

Emilia Gałczyńska: Noblistka w Porcie Literackim

Adnotacja dotycząca czasu odbywania się poszczególnych festiwali literackich powinna znaleźć się w kalendarzu każdego aktywnego czytelnika. Są to kilkudniowe święta literatury, które w dużej mierze tworzą sami odbiorcy. Pytać, po co się je organizuje, nie wypada, ale: jak było – już tak!

STRYCH

Klaudia Kinowska: Zabił ją młody...

Niespełna dwudziestoczteroletni Andrzej Bursa pewnego dnia roku 1956 postanawia napisać powieść. Młody mężczyzna, znany dotychczas w środowisku krakowskim przede wszystkim z prób poetyckich, nie przypuszcza, że rok później, w listopadzie roku 1957, będzie mógł już zza grobu groteskowo zaśmiać się z własnego trupa, spełniając jednocześnie swój senny koszmar. Ironia losu sprawia, że jego ostatni i zarazem jedyny dłuższy utwór prozatorski, Zabicie ciotki, traktuje o pośmiertnych losach ciała pewnej poczciwej kobiety.

PATRONATY

Krzysztof Gajda, "Jacek Kaczmarski w świecie tekstów"

7 maja 2013 r. nakładem Wydawnictwa Poznańskiego ukazała się książka Krzysztofa Gajdy, Jacek Kaczmarski w świecie tekstów.

Kecaj, "Liga Niezwykłych Dżentelmenów"

Netlabel skwer.org wydał kolejną płytę. Tym razem to Liga Niezwykłych Dżentelmenów Kecaja.

Estragon & Palmer Eldritch, "Olbrzym"

"Olbrzym" to płyta, gdzie spotkają się drogi duetu producenckiego Palmer Eldritch i Grzegorza "Estragona" Bruszewskiego. W wyniku takiej kolaboracji powstał oniryczny koncept album łączący progresywną elektronikę i spoken word.