Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Polis 3-4 (35-36) 2000

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Skrypt importujący tekst (dyskusja) z dnia 16:19, 14 kwi 2007

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Polis lub Spisy treści 2000


okładka numeru 3-4 (35-36) 2000


W SFERZE IDEI

O WYCHOWANIU DO DEMOKRACJI
opracowanie Piotr Toczyski

NIEZUPEŁNIE TAK MIAŁO BYĆ
Z Krystyną Starczewską, w latach osiemdziesiątych redaktor naczelną pisma "Kos", a obecnie dyrektorką I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie, rozmawia Piotr Toczyski

CO DAJE WIEDZA?
Wybór tekstów Janusza Korczaka

Anna Toczyska
JAK (SIĘ) UCZYĆ?

DOSTĘPNOŚĆ EDUKACJI

DOJRZEĆ, ŻEBY TRAKTOWAĆ EDUKACJĘ SERIO
Z prof. Andrzejem Janowskim, byłym wiceministrem edukacji narodowej i członkiem rady programowej Centrum Inicjatyw Oświatowych, rozmawia Bohdan Pękacki

POPRAWIĆ JAKOŚĆ, WYRÓWNAĆ DOSTĘP
Z prof. Stanisławą Golinowską, redaktorką krajowego raportu UNDP o edukacji, rozmawia Bohdan Pękacki

Piotr Szczepański
POTRZEBA SPECJALNEGO FUNDUSZU

MAŁA SZKOŁA- WIELKA SZANSA
Fragmenty raportu z badań: „Wsparcie rozwoju małych szkół wiejskich jako ośrodków lokalnych” opracowali Marcin Grudzień, Magdalena Pietraś

A JEDNAK MOŻNA COŚ ZROBIĆ
Z Anną Brzezik, koordynatorką programu szkoleniowego Fundacji Dzieci i Młodzieży dla młodzieży z terenów popegeerowskich, rozmawia Monika Sowińska

INICJATYWY EDUKACYJNE

UCZYĆ I WYCHOWYWAĆ
Z Wojciechem Starzyńskim, prezesem Społecznego Towarzystwa Oświatowego, rozmawia Jędrzej Hugo-Bader

Wojciech Ronatowicz
KŁOPOTLIWE ZAJĘCIA, CZYLI MÓWIMY O SEKSIE

Matylda Nowak
NIE MA GŁUPICH PYTAŃ, NIE MA GŁUPICH MYŚLI
Zadawanie pytań i wspólne poszukiwanie odpowiedzi szalenie rozwija, otwiera tych młodych ludzi -
Jolanta Kaźmierczak, nauczycielka prowadząca zajęcia w ramach programu ”Filozofia dla dzieci”

Joanna Wosińska
RÓŻNE FORMY SZTUKI

Katarzyna Kowalska, Karolina Konarzewska
SZTUKA ŻYCIA W TRZECIM WIEKU

Joanna Wosińska
STOPNIE NA PUNKTY

SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY

SZKOŁA ICH MARZEŃ
Fragmenty prac kwalifikacyjnych uczestników VI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży

WOKÓŁ REFORMY

CO O REFORMIE PISALI?
Fragmenty najważniejszych, zdaniem redakcji, publikacji dotyczących reformy edukacji, które ukazały się w prasie
w ciągu ostatniego roku

Jarosław Chojecki
JAK TO ZROBILI INNI, JAK ROBIMY MY
Porównanie niektórych elementów reform systemów edukacji lat 80. w USA i Wielkiej Brytanii z reformą edukacji w Polsce

EUROPEJSKI POKÓJ NAUCZYCIELSKI

Dorota Pyszna
NAUCZYCIELE W DRODZE DO UNII

Mirosław Sielatycki
TWORZYĆ EUROPEJSKIE UMYSŁY
O edukacji europejskiej w Polsce

PRIORYTET - EDUKACJA EUROPEJSKA
Z Katarzyną Zakroczymską, koordynatorką programów z zakresu edukacji europejskiej w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, rozmawia Magdalena Pietraś

EUROPA ZAGLĄDA DO KLASY
Kilka scenariuszy lekcji wraz z uwagami dotyczącymi metod ich prowadzenia

eEDUKACJA

Marcin Szybkowski
WWW.UNIWERSYTET, WWW. LICEUM

TRAFNY WYBÓR „INTERKL@SY”
Z Grażyną Staniszewską o programie upowszechniania internetu w szkole „Interkl@sa” rozmawia Marta Wiśniewska

Rafał Degiel
GENEALOGIA- SZTUKA ŻYCIA W HISTORII

NASZ EKSPERYMENT

Piotr Toczyski
JEDNA, CODZIENNA I DO INTERNETU
Dlaczego warsztaty dziennikarskie „Polis” w lipcu 2000 roku były niezwykłe? - rozmowa z gimnazjalistkami i licealistkami, uczestniczkami obozu w Narwi

EKSPERYMENT W PRAKTYCE
Prezentujemy przykłady tekstów, które były pisane do internetowego dziennika obozowego „Narew” - opracowali Piotr Toczyski, Marcin Grudzień

PAMIĘĆ NARWI I MILENKOWIEC

Mariusz Bolek
PRZEZ ŁZY
Młodzi dziennikarze „Polis” chodzą po Narwi szukając wiadomości. Rozmawiają z mieszkańcami.

Ula Ajdacka, Ola Rey
OSZUKIWAĆ SIEBIE I LUDZI?

Dorota Śleszycka, Paulina Maciak
NIE CHCĘ SIĘ NAPRZYKRZAĆ

Anna Tomaszewska
PAMIĘĆ MILENKOWIEC

Karolina Nożykowska
JAK DZIADEK BYŁ, TO BYŁY I PSZCZOŁY

Karolina Nożykowska
ZA NIEMCÓW

NA WSCHODZIE I O WSCHODZIE

JESTEŚMY SOLĄ W OKU
O pracy nauczyciela języka polskiego w Kazachstanie z Andrzejem Zagajewskim rozmawia Anna Iwanowska

Józef Jakubczyk
MISJA
Refleksje nauczyciela języka polskiego we wschodniej Ukrainie

Anna Toczyska
MIMO WSZYSTKO MÓWIONO
Skąd uczniowie czerpali wiedzę? - zastanawia się Zofia Kozłowska

LEKTURY POLIS

Marcin Szybkowski
KSIĄŻKA MICROHISTORYCZNA
Recenzja książki Krzysztofa Kosińskiego „O nową mentalność: życie codzienne w szkołach 1945-1956”

LIST CIOTKI POLISSY
Ach, moja W., moja W.,

Piotr Toczyski
OBRAZ RZYMU UTRACONEGO
O funkcji pedagogicznej mitu i roli edukacyjnej filmu „Gladiator” Ridley&39;a Scotta

POKOLENIE? POKOLENIA?

SOCJOLOGÓW SPÓR O POKOLENIA
Spotkanie Warsztatów Dziennikarskich Młodych „POLIS” z prof. Hanną Świdą-Ziembą i dr Barbarą Fatygą - socjologami z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego
- opracowała Karolina Oponowicz

O NAS I O NAS
Na początku 1999 roku „Gazeta Wyborcza”, tekstem Pawła Wujca „Na Wyspie Skarbów”, rozpoczęła dyskusję
„Młodzi końca wieku”. Przypominamy jej fragmenty i prezentujemy teksty uczestników Warsztatów Dziennikarskich Młodych POLIS

NASZE WYCINKI: „IDĄ CZASY PROFESJONALISTÓW”
Z dr Pawłem Śpiewakiem, socjologiem i historykiem idei, rozmawia Anna Wielopolska

Jędrzej Hugo-Bader
SPOSÓB NA ŻYCIE, A NIE TYLKO MUZYKA

Ania Kolczyńska
ZAWÓD - WAGAROWICZ

PO DWÓCH STRONACH GRANICY

KRAJOBRAZ Z WIEŻĄ BABEL W TLE
O edukacji i pokoleniach mniejszości białoruskiej w Polsce rozmawiają: Hanna Kondratiuk-Świerubska,
dziennikarka białoruskiego czasopisma w Polsce „Niwa”, Tomasz Sajewicz, dziennikarz białoruskiej redakcji Polskiego Radia, Karolina Oponowicz i Krzysztof Iszkowski z „Polis”

Dariusz Tichoniuk
PAHONNIE W KLASACH, A NIE W AULI

BIAŁORUSKOŚĆ TYLKO W NAZWIE
Z Michałem Stepaniukiem, uczniem II LO z Białoruskim Językiem Nauczania im. Bronisława Taraszkiewicza w
Bielsku Podlaskim, rozmawiają Urszula Ajdacka i Ola Rey: Przychodząc do tej szkoły wyobrażałem sobie nazbyt
wiele: język białoruski na każdym kroku, „atmosferę białoruskości”

Magdalena Pietraś
ROSYJSKI OBOWIĄZKOWY, BIAŁORUSKI - NIE
Zmuszanie dzieci do wyboru między nauką języka angielskiego a ojczystego białoruskiego jest niemoralne - mówi Hanna, dziennikarka białoruskiego tygodnika „Niwa”

Tomasz Sajewicz
O BIALOSTOCCZYŹNIE Z PERSPEKTYWY BOCIANIEGO GNIAZDA

Michał Steapaniuk
MUZYCZNE OCZYSZCZENIE

Sokrat Janowicz
NASZE WYCINKI: DŁUGA DROGA DO BIAŁORUSI

BIAŁORUSINI Z „RATUSZY”
Prezentujemy sylwetki czterech młodych Białorusinów z Grodna autorstwa: Matyldy Nowak, Karoliny Nożykowskiej, Magdaleny Pietraś i Anny Toczyskiej

Anna Wegnerowicz
IMPRESJE Z DWORCA W GRODNIE

Anna Toczyska
BIAŁORUSKI GITARZYSTA

BIAŁORUŚ W FOTOOBEEKTYWIE
Zdjęcia Krzysztofa Kliszczyńskiego

Feliks Gawin
BIAŁORUSYZACJA I RUSYFIKACJA
Realizacja prawa Białorusinów do nauki dzieci w ojczystym języku na przykładzie obwodu grodzieńskiego

Anna Grodzińska, Anna Kolczyńska
EDUKACJA PO BIAŁORUSKU, CZYLI ADUKACYJA KONTRA OBRAZOVANIJE
Obraz białoruskiego systemu edukacji przedstawiony przez młodych Białorusinów z Grodna

Andrej Mielnikau
GOŚCINNA ZIEMIA NAPROMIENIOWANA
W interregionie postczarnobylskim mieszają się nie tylko narodowości, lecz także różne rasy, co może w przyszłości
doprowadzić do narodzin bardzo ciekawej kultury regionalnej

DZIENNIKARSTWO

Piotr Toczyski
POZNAŃSKA NIE CHCE, INNI CHCĄ
Czy media regionalne starają się pełnić rolę edukacyjną?

Iwona Młożniak
RADIOEDUKACJA

Anna Toczyska
PISAĆ O DUCHOWEJ OJCZYŹNIE

BRAK POZYTYWNYCH WZORCÓW
Z Michałem Bogusławskim, reżyserem cyklu dokumentalnego „Małe Ojczyzny”, rozmawiają Weronika Witczak
i Jędrzej Hugo-Bader

Joanna Wosińska
DZIENNIKARZ NIEPOKORNY

JAK BADER Z BADEREM
Z Jackiem Hugo-Baderem, reporterem „Gazety Wyborczej”, rozmawia Jędrzej Hugo-Bader

KONTYNUACJE

Marcin Kula
FAVELAS

Mariusz Bolek
NADZIEJA I IWAN PO ROKU

BIBLIOGRAFIA POLIS NR 22/23 - 33/34

INDEKS OSOBOWY

INDEKS PRZEDMIOTOWY

NASI AUTORZY