Polis 3-4 (35-36) 2000
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Polis lub Spisy treści 2000
W SFERZE IDEI
O WYCHOWANIU DO DEMOKRACJI
opracowanie Piotr Toczyski
NIEZUPEŁNIE TAK MIAŁO BYĆ
Z Krystyną Starczewską, w latach osiemdziesiątych redaktor naczelną pisma "Kos", a obecnie dyrektorką I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie, rozmawia Piotr Toczyski
CO DAJE WIEDZA?
Wybór tekstów Janusza Korczaka
Anna Toczyska
JAK (SIĘ) UCZYĆ?
DOSTĘPNOŚĆ EDUKACJI
DOJRZEĆ, ŻEBY TRAKTOWAĆ EDUKACJĘ SERIO
Z prof. Andrzejem Janowskim, byłym wiceministrem edukacji narodowej i członkiem rady programowej Centrum Inicjatyw Oświatowych, rozmawia Bohdan Pękacki
POPRAWIĆ JAKOŚĆ, WYRÓWNAĆ DOSTĘP
Z prof. Stanisławą Golinowską, redaktorką krajowego raportu UNDP o edukacji, rozmawia Bohdan Pękacki
Piotr Szczepański
POTRZEBA SPECJALNEGO FUNDUSZU
MAŁA SZKOŁA- WIELKA SZANSA
Fragmenty raportu z badań: „Wsparcie rozwoju małych szkół wiejskich jako ośrodków lokalnych” opracowali Marcin Grudzień, Magdalena Pietraś
A JEDNAK MOŻNA COŚ ZROBIĆ
Z Anną Brzezik, koordynatorką programu szkoleniowego Fundacji Dzieci i Młodzieży dla młodzieży z terenów popegeerowskich, rozmawia Monika Sowińska
INICJATYWY EDUKACYJNE
UCZYĆ I WYCHOWYWAĆ
Z Wojciechem Starzyńskim, prezesem Społecznego Towarzystwa Oświatowego, rozmawia Jędrzej Hugo-Bader
Wojciech Ronatowicz
KŁOPOTLIWE ZAJĘCIA, CZYLI MÓWIMY O SEKSIE
Matylda Nowak
NIE MA GŁUPICH PYTAŃ, NIE MA GŁUPICH MYŚLI
Zadawanie pytań i wspólne poszukiwanie odpowiedzi szalenie rozwija, otwiera tych młodych ludzi -
Jolanta Kaźmierczak, nauczycielka prowadząca zajęcia w ramach programu ”Filozofia dla dzieci”
Joanna Wosińska
RÓŻNE FORMY SZTUKI
Katarzyna Kowalska, Karolina Konarzewska
SZTUKA ŻYCIA W TRZECIM WIEKU
Joanna Wosińska
STOPNIE NA PUNKTY
SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY
SZKOŁA ICH MARZEŃ
Fragmenty prac kwalifikacyjnych uczestników VI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
WOKÓŁ REFORMY
CO O REFORMIE PISALI?
Fragmenty najważniejszych, zdaniem redakcji, publikacji dotyczących reformy edukacji, które ukazały się w prasie
w ciągu ostatniego roku
Jarosław Chojecki
JAK TO ZROBILI INNI, JAK ROBIMY MY
Porównanie niektórych elementów reform systemów edukacji lat 80. w USA i Wielkiej Brytanii z reformą edukacji w Polsce
EUROPEJSKI POKÓJ NAUCZYCIELSKI
Dorota Pyszna
NAUCZYCIELE W DRODZE DO UNII
Mirosław Sielatycki
TWORZYĆ EUROPEJSKIE UMYSŁY
O edukacji europejskiej w Polsce
PRIORYTET - EDUKACJA EUROPEJSKA
Z Katarzyną Zakroczymską, koordynatorką programów z zakresu edukacji europejskiej w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, rozmawia Magdalena Pietraś
EUROPA ZAGLĄDA DO KLASY
Kilka scenariuszy lekcji wraz z uwagami dotyczącymi metod ich prowadzenia
eEDUKACJA
Marcin Szybkowski
WWW.UNIWERSYTET, WWW. LICEUM
TRAFNY WYBÓR „INTERKL@SY”
Z Grażyną Staniszewską o programie upowszechniania internetu w szkole „Interkl@sa” rozmawia Marta Wiśniewska
Rafał Degiel
GENEALOGIA- SZTUKA ŻYCIA W HISTORII
NASZ EKSPERYMENT
Piotr Toczyski
JEDNA, CODZIENNA I DO INTERNETU
Dlaczego warsztaty dziennikarskie „Polis” w lipcu 2000 roku były niezwykłe? - rozmowa z gimnazjalistkami i licealistkami, uczestniczkami obozu w Narwi
EKSPERYMENT W PRAKTYCE
Prezentujemy przykłady tekstów, które były pisane do internetowego dziennika obozowego „Narew” - opracowali Piotr Toczyski, Marcin Grudzień
PAMIĘĆ NARWI I MILENKOWIEC
Mariusz Bolek
PRZEZ ŁZY
Młodzi dziennikarze „Polis” chodzą po Narwi szukając wiadomości. Rozmawiają z mieszkańcami.
Ula Ajdacka, Ola Rey
OSZUKIWAĆ SIEBIE I LUDZI?
Dorota Śleszycka, Paulina Maciak
NIE CHCĘ SIĘ NAPRZYKRZAĆ
Anna Tomaszewska
PAMIĘĆ MILENKOWIEC
Karolina Nożykowska
JAK DZIADEK BYŁ, TO BYŁY I PSZCZOŁY
Karolina Nożykowska
ZA NIEMCÓW
NA WSCHODZIE I O WSCHODZIE
JESTEŚMY SOLĄ W OKU
O pracy nauczyciela języka polskiego w Kazachstanie z Andrzejem Zagajewskim rozmawia Anna Iwanowska
Józef Jakubczyk
MISJA
Refleksje nauczyciela języka polskiego we wschodniej Ukrainie
Anna Toczyska
MIMO WSZYSTKO MÓWIONO
Skąd uczniowie czerpali wiedzę? - zastanawia się Zofia Kozłowska
LEKTURY POLIS
Marcin Szybkowski
KSIĄŻKA MICROHISTORYCZNA
Recenzja książki Krzysztofa Kosińskiego „O nową mentalność: życie codzienne w szkołach 1945-1956”
LIST CIOTKI POLISSY
Ach, moja W., moja W.,
Piotr Toczyski
OBRAZ RZYMU UTRACONEGO
O funkcji pedagogicznej mitu i roli edukacyjnej filmu „Gladiator” Ridley&39;a Scotta
POKOLENIE? POKOLENIA?
SOCJOLOGÓW SPÓR O POKOLENIA
Spotkanie Warsztatów Dziennikarskich Młodych „POLIS” z prof. Hanną Świdą-Ziembą i dr Barbarą Fatygą - socjologami z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego
- opracowała Karolina Oponowicz
O NAS I O NAS
Na początku 1999 roku „Gazeta Wyborcza”, tekstem Pawła Wujca „Na Wyspie Skarbów”, rozpoczęła dyskusję
„Młodzi końca wieku”. Przypominamy jej fragmenty i prezentujemy teksty uczestników Warsztatów Dziennikarskich Młodych POLIS
NASZE WYCINKI: „IDĄ CZASY PROFESJONALISTÓW”
Z dr Pawłem Śpiewakiem, socjologiem i historykiem idei, rozmawia Anna Wielopolska
Jędrzej Hugo-Bader
SPOSÓB NA ŻYCIE, A NIE TYLKO MUZYKA
Ania Kolczyńska
ZAWÓD - WAGAROWICZ
PO DWÓCH STRONACH GRANICY
KRAJOBRAZ Z WIEŻĄ BABEL W TLE
O edukacji i pokoleniach mniejszości białoruskiej w Polsce rozmawiają: Hanna Kondratiuk-Świerubska,
dziennikarka białoruskiego czasopisma w Polsce „Niwa”, Tomasz Sajewicz, dziennikarz białoruskiej redakcji Polskiego Radia, Karolina Oponowicz i Krzysztof Iszkowski z „Polis”
Dariusz Tichoniuk
PAHONNIE W KLASACH, A NIE W AULI
BIAŁORUSKOŚĆ TYLKO W NAZWIE
Z Michałem Stepaniukiem, uczniem II LO z Białoruskim Językiem Nauczania im. Bronisława Taraszkiewicza w
Bielsku Podlaskim, rozmawiają Urszula Ajdacka i Ola Rey: Przychodząc do tej szkoły wyobrażałem sobie nazbyt
wiele: język białoruski na każdym kroku, „atmosferę białoruskości”
Magdalena Pietraś
ROSYJSKI OBOWIĄZKOWY, BIAŁORUSKI - NIE
Zmuszanie dzieci do wyboru między nauką języka angielskiego a ojczystego białoruskiego jest niemoralne - mówi Hanna, dziennikarka białoruskiego tygodnika „Niwa”
Tomasz Sajewicz
O BIALOSTOCCZYŹNIE Z PERSPEKTYWY BOCIANIEGO GNIAZDA
Michał Steapaniuk
MUZYCZNE OCZYSZCZENIE
Sokrat Janowicz
NASZE WYCINKI: DŁUGA DROGA DO BIAŁORUSI
BIAŁORUSINI Z „RATUSZY”
Prezentujemy sylwetki czterech młodych Białorusinów z Grodna autorstwa: Matyldy Nowak, Karoliny Nożykowskiej, Magdaleny Pietraś i Anny Toczyskiej
Anna Wegnerowicz
IMPRESJE Z DWORCA W GRODNIE
Anna Toczyska
BIAŁORUSKI GITARZYSTA
BIAŁORUŚ W FOTOOBEEKTYWIE
Zdjęcia Krzysztofa Kliszczyńskiego
Feliks Gawin
BIAŁORUSYZACJA I RUSYFIKACJA
Realizacja prawa Białorusinów do nauki dzieci w ojczystym języku na przykładzie obwodu grodzieńskiego
Anna Grodzińska, Anna Kolczyńska
EDUKACJA PO BIAŁORUSKU, CZYLI ADUKACYJA KONTRA OBRAZOVANIJE
Obraz białoruskiego systemu edukacji przedstawiony przez młodych Białorusinów z Grodna
Andrej Mielnikau
GOŚCINNA ZIEMIA NAPROMIENIOWANA
W interregionie postczarnobylskim mieszają się nie tylko narodowości, lecz także różne rasy, co może w przyszłości
doprowadzić do narodzin bardzo ciekawej kultury regionalnej
DZIENNIKARSTWO
Piotr Toczyski
POZNAŃSKA NIE CHCE, INNI CHCĄ
Czy media regionalne starają się pełnić rolę edukacyjną?
Iwona Młożniak
RADIOEDUKACJA
Anna Toczyska
PISAĆ O DUCHOWEJ OJCZYŹNIE
BRAK POZYTYWNYCH WZORCÓW
Z Michałem Bogusławskim, reżyserem cyklu dokumentalnego „Małe Ojczyzny”, rozmawiają Weronika Witczak
i Jędrzej Hugo-Bader
Joanna Wosińska
DZIENNIKARZ NIEPOKORNY
JAK BADER Z BADEREM
Z Jackiem Hugo-Baderem, reporterem „Gazety Wyborczej”, rozmawia Jędrzej Hugo-Bader
KONTYNUACJE
Marcin Kula
FAVELAS
Mariusz Bolek
NADZIEJA I IWAN PO ROKU
BIBLIOGRAFIA POLIS NR 22/23 - 33/34
INDEKS OSOBOWY
INDEKS PRZEDMIOTOWY
NASI AUTORZY