Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Przegląd Historyczny 1/2006

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Skrypt importujący tekst (dyskusja) z dnia 20:08, 14 kwi 2007

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Przegląd Historyczny lub Spisy treści 2006


okładka numeru 1/2006


ROZPRAWY

A. WIERZBICKI
Związki „Przeglądu Historycznego” z warszawską szkołą historyczną

G. SZELĄGOWSKA
Dyskusje naukowe na łamach „Przeglądu Historycznego”

Z. ROMEK
„Cenzura kreatywna” w PRL a środowisko naukowe historyków

M. GÓRNY
„Przełom metodologiczny” na łamach „Przeglądu Historycznego” na tle wybranych czasopism historycznych w Europie Środkowowschodniej

MATERIAŁY

A. WYCZAŃSKI
Uwagi o nauce historycznej w Polsce w dobie
X Międzynarodowego Kongresu Nauk Historycznych w Rzymie (1955)

DYSKUSJE

A. LANDAU–CZAJKA
Uczyć o Holokauście (na marginesie książki Dlaczego należy uczyć o Holokauście?, red. Jolanta Ambroziewicz-Jacobs, Leszek Hońdo, Kraków 2005)

K. BŁACHOWSKA, T. IZDEBSKI
Podręczniki licealne do nauki historii – oczekiwania i rzeczywistość. (Okiem nauczyciela i dydaktyka)

ARTYKUŁY RECENZYJNE I RECENZJE

A. PIENIĄDZ
Druga płeć. (W związku z książką Marii Boguckiej, Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2005)

M. LEŚNIEWSKI
Wielki Trek – fikcja czy rzeczywistość? (Na marginesie książki Normana Etheringtona, The Great Treks. The Transformation
of Southern Africa
, 1815–1854, London–New York 2001)

* * *

D. E. E. KLEINER, Cleopatra and Rome (L. Kostuch)

Zones of Fracture in Modern Europe: the Baltic Countries, the Balkans, and Northern Italy. Zone di frattura in epoca moderna:
Il Baltico, i Balcani e l’Italia settentrionale, red. Almut Bues (A. Wyrobisz)

Corpus Epistularum Joannis Dantisci, edited by Jerzy Axer with collaboration of Anna Skolimowska (A. Wyczański)

A. PERŁAKOWSKI
Jan Jerzy Przebendowski jako podskarbi wielki koronny (1703–1729). Studium funkcjonowania ministerium (D. Wiśniewska)

M. CZARNECKA
Wieszczki. Rekonstrukcja kobiecej genealogii w historii niemieckiej literatury kobiecej od połowy XIX do końca XX wieku (M. Bogucka)

K. A. MAKOWSKI
Siła mitu. Żydzi w Poznańskiem w dobie zaborów w piśmiennictwie historycznym (J. Tomaszewski)

J. OPAT
Průvodce žživotem a dílem T. G. Masaryka. Česká otázka včera
a dnes (J. Tomaszewski)

Pol’skije wojennoplennyje w RSFSR, BSSR i USSR w 1919–1922 gg.: dokumenty i materiały, wyd. I. I. Kostjuszko (W. Wasilewski)

WYKAZ SKRÓTÓW

SPIS TREŚCI


__________________________________________________

STUDIES

A. WIERZBICKI
The Connections between „Przegląd Historyczny” and the Warsaw Historical School

G. SZELĄGOWSKA
Scientific Discussions on the Pages of „Przegląd Historyczny”

Z. ROMEK
„Creative Censorship” in the People’s Republic of Poland and Historians

M. GÓRNY
„The Methodological Breakthrough” in „Przegląd Historyczny” in Comparison with Selected Historical Periodicals in Central–Eastern Europe

MATERIALS

A. WYCZAŃSKI
Remarks on the Historical Sciences in Poland at the Time of the Tenth International Historical Sciences Congress in Rome (1955)

DISCUSSIONS

A. LANDAU–CZAJKA
To Teach About the Holocaust. On the margin of the book: Dlaczego należy uczyć o Holokauście? (Why Should We Teach About the Holocaust?), ed. by Jolanta Ambroziewicz–Jacobs, Leszek Hońdo, Kraków 2005)

K. BŁACHOWSKA, T. IZDEBSKI
Secondary School History Textbooks – Expectations and Reality (From the Viewpoint of a Teacher)

REVIEWS