Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Notes.na.6.tygodni 71 (2011)

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Wetlina (dyskusja | edycje) z dnia 19:58, 5 gru 2011

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2011


okładka numeru
71/2011


SZCZEPIENIE NA KREATYWNOŚĆ


Co to tak naprawdę znaczy, że kultura zaczyna być działalnością paraprzemysłową? O międzynarodowej konferencji Ekonomia polityczna społecznej kreatywności. Praca i wartość we współczesnym kapitalizmie mówią Jakub Szreder i Michał Kozłowski, kuratorzy Wolnego Uniwersytetu Warszawy


NASZA KULTURA GRAFICZNA


Pokazujemy, że język designu to nie jest pusta estetyczna forma, to zawsze język przynależności, tożsamości, aspiracji, kompleksów, wielu różnych znaczeń i emocji – o pierwszej zakrojonej na tak dużą skalę prezentacji polskiej grafiki użytkowej ostatnich trzydziestu lat, czyli o wystawie Design dla wolności, wolność w designie. Polskiej projektowanie graficzne 1981–2011 przygotowanej przez Stowarzyszenie Grafiki Użytkowej, mówi jej kurator Rene Wawrzkiewicz


ŚWIAT JEST ZŁY I COŚ NALEŻY Z TYM ZROBIĆ


Tomasz Piątek, pisarz, felietonista, autor wydanego ostatnio Podręcznika do klasy pierwszej, mówi o tym, w jaki sposób literatura może zmienić świat, dlaczego dzieci nie powinny korzystać z internetu oraz o jakim państwie marzy


NIESAMOWITY PRESTIŻ ARTYSTY


Siedzę sobie z ministrem Zdrojewskim i profesorem Baumanem na Europejskim Kongresie Kultury, telewizja transmituje naszą rozmowę, cała Polska ma to widzieć i słyszeć, a tak naprawdę nie zrobiłem w tym roku żadnej pracy, bo po prostu nie mam na to pieniędzy – Zbigniew Libera o zmieniającej się kondycji twórcy


NIEREKLAMY W PRZEBŁYSKACH RZECZYWISTOŚCI


Domagamy się wolności wypowiedzi dla obrazu i chcielibyśmy, aby każdy, kto czyta ten wywiad, przyłączył się do nas. Obrazy nie są produktami, ale myślami w świetle i ruchu. Pomóżcie walczyć z represją wobec obrazu poprzez nadużycia praw autorskich oraz praw własnych. Dziękujemy! – duet twórczy Graw&Boeckler w akcji


ILE PAŃSTWA W KULTURZE


Mówienie o skuteczności w przypadku finansowania sztuki z pieniędzy publicznych to niebezpieczny punkt wyjścia. Skuteczność sugeruje lub raczej włącza w tok myślenia modele zarządzania, które są w istocie zapożyczone z ekonomii – mówi Pius Knuesel, dyrektor Pro Helvetii – Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury


PORUSZYCIEL


Ubranie pełni funkcję zbliżoną do roli architektury, domu. Szczególnie w przypadku osoby bezdomnej odgrywa rolę schronienia przed światem zewnętrznym, warunkami atmosferycznymi. Jest ochroną, a jednocześnie przestrzenią osobistą. Staje się miejscem, w które się po prostu wchodzi – rozmowa z artystą Franciszkiem Orłowskim


SIŁA DŹWIĘKU


Poprzez muzykę Miya Masaoka wchodzi w interakcję z owadami i roślinami. Jon Rose przekształca druty kolczaste w instrumenty muzyczne. John Luther Adams na muzykę przekłada geofizyczny fenomen Alaski, a Bob Ostertag bada zagadnienia socjopolityczne, dokonując transkrypcji zamieszek na utwór wykonywany przez Kronos Quartet. Opowiada o nich dokument Steve'a Elkinsa The Reach of Resonance, którego europejska premiera miała miejsce podczas festiwalu artystycznego ARTLOOP w Sopocie


NIEZŁA FRIKOWNIA


Wcześniej jak opowiadałam swoim znajomym o tych instalacjach, to często mówili „no niezła frikownia”. A tym, którzy zwyczajnie przychodzą i spacerują po lesie w Powsinie, po prostu się to podobało – z Izą Rutkowską, twórczynią Fundacji Form i Kształtów, autorką projektu Grzybobranie, rozmowa o projektowaniu dla przestrzeni leśnej