Notes.na.6.tygodni 72 (2011)
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2011
ARCHITEKTURA ŚWIADOMOŚCI. SŁOWNIK NOWEGO PROGRESYWIZMU
Kończący się właśnie rok był rokiem oddolnej polityki zmobilizowanych kryzysem społeczeństw. Uważni obserwatorzy już wiedzą, że tego samego można oczekiwać po roku przyszłym. Od zawsze jedną z najistotniejszych zmian we wszelkich rewolucjach była zmiana języka.Pojawiają się nowe pojęcia, a stare zmieniają swoje znaczenie. Podstawowe z nich opisuje Joanna Kusiak (wprost z Nowego Jorku)
EKONOMIA, SZTUKA I PROCA
Odczuwam wielką przyjemność z robienia rzeczy w glinie, ale nie uważam tego za działalność pożyteczną. A założenie partii politycznej uważam za działalność sensowną, potrzebną, choć nie sprawiałoby mi to przyjemności. Mam dylemat moralny związany z produkowaniem sztuki. Artyści wpływają na rzeczywistość, ale w skali mikro. A tu chodzi o skalę makro - mówi Tomek Saciłowski
NA PRZEKÓR WSZYSTKIEMU
Projektowanie graficzne to nie jest język, który da się zgramatyzować, rozpisać na funkcje, przeanalizować i przetłumaczyć. Jest to zestaw chwytów, wypowiedzi, idiomów, grepsów, które składają się na rozległe pole wizualne - mówi Piotr Rypson, autor książki Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949.
STAWIANIE MIKROSKOPIJNYCH LITER NIE JEST CZYNNOŚCIĄ NIEWINNĄ
Walser miał doskonałą świadomość zagrożeń, których źródłem był mieszczański porządek świata. Z jednej strony chciał, by ten świat został rozbity, z drugiej natomiast nie potrafił wykonać rewolucyjnego gestu. Postanowił zatem ujawnić demoniczność mieszczańskiej - mówi Grzegorz Jankowicz, dyrektor Festiwalu Conradowskiego, na który już po raz trzeci do Krakowa zjeżdżają setki pisarzy z całego świata.
WEWNĘTRZNY MOTOR POSTĘPOWANIA
Adam Adach jest jednym z najbardziej uznanych na świecie artystów polskich. Od 1989 r. przebywa za granicąTo, co osiągnął, zawdzięcza niełatwym wyborom, ciężkiej pracy i sile swojej twórczości.
SIŁA RESZTKI
O potencjale zawartym w pozornie bezproduktywnych stanach rozczarowania i nudy, o zaletach bycia autoironicznym, a także o trupach, modernizmie i psychoanalizie miasta mówi Kama Sokolnicka.
CAŁY CZAS NA DZIKO
Improwizacja musi się nie udawać. Jesteśmy w sytuacji ciągłego kryzysu, z którego próbujemy się uratować. Z drugiej strony ludzie wiedzą, że improwizujemy, dlatego dają nam bardzo duży kredyt zaufania. O korzyściach i genezie teatru improwizowanego mówią Magda Staroszczyk i Michał Sufin (Klancyk!)
MUZYKA, KTÓRA NIESIE BUNT
Ludziom zabrano muzykę, która niesie przesłanie związane z buntem. To przesłanie zostało w pewnym momencie zawłaszczone przez popkulturę - twierdzi Szczepan Kopyt