Notes.na.6.tygodni 88 (2013)
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2013
JAK SKLEP Z WĘDLINAMI
Postanowiliśmy sprawdzić, co dzieje się w najważniejszych instytucjach kultury w Polsce, o których w ostatnich kilku miesiącach było głośno. Okazało się, że wszystkie dziedziny kultury instytucjonalnej funkcjonują w permanentnym kryzysie — od galerii sztuki współczesnej, przez te pokazujące plakaty, aż po teatry
FIGURY NIEMOŻLIWE I POMPA FUNEBRIS
Osadzenie architektury w kontekście tożsamościowym jest absolutnie konieczne, choć bolesne. Już czas na odzyskanie historii dla współczesności. To jest dobry moment na zaproponowanie nowej historycznej narracji, na przewietrzenie języka i narodowych mitów, zwłaszcza że mówimy o modernizmie, który także jest już konstruktem przeszłości — tłumaczą zwycięzcy konkursu na projekt Pawilonu Polskiego na przyszłoroczne Biennale Architektury w Wenecji WYBÓR INNYC H PROJEKTÓW ZGŁOSZONYCH DO KONKURSU NA WYSTAWĘ W PAWILONIE POLSKIM W WENECJI PODCZAS 14. MIĘDZYNARODOWEJ WYSTAWY ARCHITEKTURY W 2014 ROKU
GRANICE PERMANENTNIE WYSADZANE W POWIETRZE
Na ile projekt artystyczny może być traktowany również jako wypowiedź naukowa, która zmienia ogląd i interpretację historii? Mieszanie tych rejestrów wydaje się ciągle podejrzane. O byciu artystą wśród badaczy i badaczem wśród artystów mówi Tomasz Szerszeń
PRZEWIETRZYĆ PRZESTRZEŃ
Trudno przebić skalą przeszłe utopie, których nieudane fragmenty ciągle oglądamy. Jest we mnie romantyczna tęsknota za czymś więcej, ale zarazem mam poczucie, że dziś trzeba pracować inaczej, odwoływać się do tego, co na miejscu — rozmowa z Mateuszem Choróbskim o jego podniebnych akcjach radykalnych
BEZ OBIETNIC
Aktywiści chcą zmienić rzeczywistość w bardzo precyzyjny, konkretny i ukierunkowany sposób, podczas gdy sztuka właśnie tego robić nie chce, nie chce być tak jasna w swoich intencjach — tłumaczy Jeremy Deller, brytyjski artysta konceptualny, którego wystawa English Magic była jednym z najjaśniejszych punktów tegorocznego Biennale Sztuki w Wenecji
WSZYSCY MÓWIĄ, NIKT NIE WSPÓŁPRACUJE
Ludzie z różnych środowisk rzadko się w Polsce komunikują, ich doświadczenia się nie krzyżują. Nawet jeżeli wszyscy z fascynacją mówią o „przełomie performatywnym”. Rozmowa z Tomaszem Platą, pomysłodawcą cyklu RE// MIX realizowanego w Komunie// Warszawa
CIĘTY SZPADLEM RYTM CHAOSU
Chodzi mi o poszukiwanie takich rozwiązań, które dają poczucie, że są jakimś stanem przejściowym, ujawnionym z szerszego spektrum możliwości. Że istnieje cała gama innych rozwiązań, wersji, odmian, które mogą się z nich wykształcić. Nietrwałość, rwany rytm narracji, wymienność i ewolucja to według mnie odpowiednie pojęcia dla opisu zmiennej rzeczywistości — mówi Kuba Bąkowski
POKŁADY NIEROZŁADOWANEGO NAPIĘCIA
Wspólne doświadczenie życia w sferze jedynie marginalnie kontrolowanej przez państwo doprowadziło do zaakceptowania przez Romów prowizoryczności, która kojarzy się z ruchem, przemianą, symultanicznością i zdolnością adaptacji — wywiad z artystą Danielem Bakerem, przy okazji wystawy Domy srebrne jak namioty prezentowanej w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta
ENTUZJAZM STRUKTURALNY
Kluczowy jest moment, kiedy ruch obywatelski, czyli coś, co jest płynne, co jest po prostu ruchem, oparty na nieformalnych zasadach współpracy, się formalizuje. Nie można się wtedy spieszyć, trzeba budować solidne fundamenty i dobre mechanizmy współdziałania. Rozmowa z Agnieszką Ziółkowską.