Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Rita Baum 37 (2015)

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Baziowa (dyskusja | edycje) z dnia 16:28, 24 maj 2017

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Rita Baum lub Spisy treści 2015

okładka numeru 37 2015

Tanger wiele lat później

W najnowszej (37) „Ricie Baum” prezentujemy Tanger wraz z Marokiem.

Oddajemy do rąk czytelników numer poświęcony ostatniemu państwu Afryki Północnej, które w ostatnich latach jest wolne od zamachów terrorystycznych. A na pierwszym planie Tanger – miasto leżące na granicy Wschodu i Zachodu, gdzie krzyżuje się wiele kultur, miasto, które stało się już w zeszłym wieku szczególnie ważne dla światowych twórców – Jima Jarmuscha, Williama S. Burroughsa, Paula Bowlesa. O Tangerze pisali Truman Capote i Alfred Chester. Tu malował Henri Matisse.

Staramy się odpowiedzieć na pytanie, czy miejsce pielgrzymek beatników zachowało jeszcze coś ze swojego dawnego charakteru. Przypominamy takie filmy związane z Marokiem, jak „Casablanka” Curtiza, „Pod osłoną nieba” Bertolucciego i „Tylko kochankowie przeżyją” Jarmuscha. Ponadto specjalnie dla nas Jacek Żebrowski pisze o współczesnym kinie marokańskim.

W tym samym numerze Andrzej Ficowski kreśli społeczny portret króla Maroka Muhammada VI, Ewa Miszczuk i Marcin Czerwiński rozmawiają z Omarem Mahfoudim, szefem tangerskiej, niezależnej galerii sztuki współczesnej, przedstawiamy prace i sylwetkę Tomasza Kawiaka, jedynego polskiego beatnika z Tangeru.

Poza tym nowa proza i poezja: gorący debiut poetycki Julii Miki! Ponadto filozofia oraz sztuka – m.in. relacja z weneckiego biennale.