Herito 10 (2013)
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Herito lub Spisy treści 2013
Nieuchwytny środek (Europy)
Uchwycenie środka jest zadaniem kłopotliwym, trudnym, być może wręcz niemożliwym.
Choćby gdy spojrzeć na dwa Wyszegrady – miejscowości o tej samej nazwie, jedną na Węgrzech, drugą w Bośni. Pierwsza, od której nazwę wzięła Grupa Wyszegradzka, jest znakiem możliwego przezwyciężenia dawnych porów i budowy zrębów wzajemnego rozumienia się krajów Europy Środkowej. Druga – figurą tragedii i próby odcięcia się od przeszłości, budowania przyszłości na zapomnieniu. Oba Wyszegrady – leżące niemal na tej samej długości geograficznej – symbolizują dwie równoległe środkowoeuropejskie rzeczywistości. Myśląc o jednym, nie sposób nie widzieć drugiego, zwłaszcza w sąsiedzkim kontekście współpracy wyszegradzkiej. Szerszy aspekt kultury i cywilizacji środkowoeuropejskiej podejmujemy w dwóch blokach tekstów.
W pierwszym pytamy krytyków sztuki współczesnej – co zostało z idei Europy Środkowej w sztuce? W drugim – przyglądamy się miastom „widzialnym i niewidzialnym” – śledząc cywilizacyjną i kulturotwórczą rolę miast środkowoeuropejskich od średniowiecza do czasów współczesnych albo pamięć miasta obecną w literaturze bądź miejskim krajobrazie. Ponadto swoim spojrzeniem na Europę Środkową – z daleka i z bliska – dzielą się profesorowie Tokimasa Sekiguchi i Mykoła Riabczuk.
Środek kontynentu pozostaje więc nadal wyzwaniem. Środkowoeuropejskość jest dziś już nie tylko światopoglądem i pytaniem o tożsamość. Wyzwaniem stało się takie jej budowanie, aby ów Środek dla patrzących na nasz kontynent ze świata rysował się coraz wyraźniej.
Od redakcji
Jacek Purchla
Nieuchwytny środek (Europy)
Sztuka: co zostało z Europy Środkowej?
Katarzyna Jagodzińska, Edit András, Zuzana Bartošová, Marina Gržinić, Vojtěch Lahoda, Jarosław Suchan, Ileana Pintilie-Teleagă, Ilona Németh
Smutek Wyszegradu
Janusz Sepioł
Metafora: Wyszegrad
Maciej Czerwiński
Miasta widzialne i niewidzialne
Miasto Europy Środkowej i jego tożsamość
Jacek Purchla
Subotica. Teatr – lustro miasta
Viktorija Aladžić
Kassa i Márai. Niezabliźniona rana
Teresa Worowska
Kassa (1933, 1938)
Sándor Márai
Koszyce i Márai. Postscriptum
Łukasz Galusek
Spalato, Fiume, Istria. Włoski exodus w literaturze
Joanna Ugniewska
Rozmowa
Europa się kurczy
Tokimasa Sekiguchi
Idee w praktyce
Praga: krótkie życie muzeum młodej sztuki
Katarzyna Jagodzińska
Refleksje, wrażenia, opinie
Klęczący Hitler
Miljenko Jergović
Od Tycjana do Warhola
Ludvík Ševeček
Europa Jagiellonów w Warszawie
Zoltán Gyalókay
Ogrodzeni
Helena Postawka
Świat przedstawiony i nieinterpretowany
Wojciech Wilczyk
Własną ręką
Notatki z podróży (1)
Mykoła Riabczuk