Portret 26 (2008)
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Portret lub Spisy treści 2008
Szkice
Anna Rau, Uczucie za 3,66 zł – na żywo i z VAT-em!
Marta Więckiewicz, Drugie życie w Second Life
Proza
Grzegorz Wróblewski, BUZZ
Jacek Wangin, Śmieszna Góra
Poezja
Jakub Winiarski, Nienaruszone; szczęście; Piękno jasnych sytuacji; Wzajemność; Szron; Zima; Piosenka agnostyka;
Małgorzata Lebda, puzzle; nie wywołuj ciała z kobiety; western
Igor Kędzierski, ma kolczyki; badania naukowe; nie jesteśmy swoi; praźródło bytu; nic na to nie poradzę
Szymon Szwarc, Kalectwo innego stopnia; Kręgarz; Dłużec; Szarość komory
Rozmowa
Korozja rzeczywistości. Z Ewą Berent, autorką debiutanckiej powieści „Rdza”, rozmawia Dagmara Napieraj
Filozofia
Marek Parulski, Język jako polityka [Jacques Ranciere, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka; Estetyka jako polityka]
Recenzje:
Sławomir Iwasiów, Bieguny [Olga Tokarczuk, Bieguni]
Joanna Szydłowska, Przeklęta adolescencja [Rodrigo Fresán, Ogrody Kensington]
Jarosław Czechowicz, O symbolicznej roli literackiego pożegnania [Aleksander Jurewicz, Dzień przed końcem świata]
Agata Zawiszewska, Dzieje przygód Przystupy i jej towarzysza Pana Narratora [Grażyna Plebanek, Przystupa]
Nina Olszewska, Ocalić od zapomnienia... [Vesna Goldsworthy, Czarnobylskie truskawki]
Michał Tabaczyński, Wielki ruch [Michał Sobol, Działania i chwile]
Daria Bruszewska, Słowa o słowach [Jenny Erpenbeck, Słownik]
Bernadetta Żynis, Śmierć to ja sam [Jean Amery, Poza winą i karą; O starzeniu się. Podnieść na siebie rękę]
Aleksandra Mielniczek, Zwierzę, roślina, może nawet człowiek [Michel Faber, Bliźnięta Fahrenheit]
Joanna Chłosta-Zielonka, Pisarz o pisarzu – o biografii Boya-Żeleńskiego raz jeszcze [Józef Hen, Boy-Żeleński. Błazen – wielki mąż]
Ilona Godlewska, Jak uciec, to na drzewo [Kiran Desai, Zadyma w dzikim sadzie]
Szkice
Miłosz Babecki, „Prawda jest daleko stąd” [Mark Barber, Legendy miejskie]
Rozmowa
Ekstremalnie proste liryki. Z Ewą Furgał, debiutującą tomem poezji „Ekstremizmy”, rozmawia Nina Olszewska
Poezja
Wiktoria Klera, Okna nad monopolem; Myję Polaka
Agata Chmiel, błękitna rapsodia; moce; skład map
Piotr Rowicki, mała miss; kolacja w kfc; mama
Maciej Dobrzański, Należy zostać
Proza:
Arkadiusz Łuba, VIATOR (fragment powieści)
Recenzje:
Jarosław Czechowicz, Dużo hałasu, mało smaku [Michał Zygmunt, New romantic]
Nina Olszewska, Kiedy treść przerasta formę... [Grzegorz Kopaczewski, Huta]
Anita Frankowiak, Oswajanie świata [J.M. Coetzee, Młodość]
Anna Rau, Definicja zmartwychwstania [Katarzyna Leżeńska, Kamień w sercu]
Urszula Bielas, Mroki (nie)spełnionych dziejów [Philip Roth, Spisek przeciwko Ameryce]
Rafał Derda, Dziennik krytyka [Karol Maliszewski, Po debiucie]
Anna Brzezińska, Ostrożnie i porządnie [Eileen Chang, Ostrożnie, pożądanie]
Joanna Chłosta-Zielonka, Antologia z Olsztyna [Przed i za. Antologia literacka, red. Alicja Bykowska-Salczyńska i Zbigniew Chojnowski]
Wiktoria Klera, Fiołki zamiast cierni [Bartosz Żurawiecki, Ja, czyli 66 moich miłości]
Dominika Kotuła, „Pod banderą snu”. Oniryzm bezpretensjonalny [Agnieszka Wolny-Hamkało, Spamy miłosne]
Hanna Jaxa-Rożen, Dorosnąć do dojrzałości [Monika Rakusa, 39,9]
Bernadetta Darska, Nałóg zabijania [Zenon Kruczyński, Farba znaczy krew]
Proza:
Kamil Gołaszewski, Ubezwłasnodzielnienie (passemizm)
Poezja
Milena Kubisz, Objawienia jak dyżury; Obiawienia jak dyżury II; Obiawienia jak dyżury III; Niekomórka
Jacek Uglik, To zawsze jest on; Wylogowałeś się i co dalej; Do umarłego należą wszystkie; Przesiadywał w nocnych klubach
Magdalena Łuka, 40. „głód”; 51.
Rozmowa:
Chciałem się wreszcie wyspowiadać. Z Wojciechem Brzoską rozmawiają Joanna Rybner i Paweł Chojnowski
Teatr:
Heinrich Böll, Utracona cześć Katarzyny Blum, reż. Marta Ogrodzińska
Urszula Pawlicka, „Jestem niewinna!”- wyznaje morderczyni Katarzyna B.
Nina Olszewska, Przewrotna siła prostoty
Sztuka może być narzędziem krytycznym. Z Martą Ogrodzińską, reżyserką, rozmawia Urszula Pawlicka
Recenzje:
Joanna Szydłowska, Czy ocaleni? [Primo Levi, Pogrążeni i ocaleni]
Bernadetta Żynis, Zabraniam tego panu, czyli słów parę o pisaniu Erica-Emmmanuela Schmitta [Eric Emmanuel-Schmitt, Przypadek Adolfa H.]
Ilona Godlewska, Kąt jakich wiele? [Piotr Śliwiński, Dziki kąt]
Justyna Jaskurzyńska [Barbara Kosmowska, Diagnoza : wiejsko-miejska rozwiązłość hermańska]
Anna Rau, Jak się śpi w racuchu? Słodko! [Jacklyn Moriarty, Mam łóżko z racuchów]
Miłosz Babecki, Krzysztof Warlikowski: „Reżyser walczący o sens” [Szekspir i uzurpator. Z Krzysztofem Warlikowskim rozmawia Piotr Gruszczyński]
Dominika Kotuła, „Życie gorączkowe, heroiczne, państwowe” [Władimir Sorokin, Dzień oprycznika]
Krzysztof Gryko, Stan roślinny [Anna Podczaszy, Mniej, więcej]
Rafał Derda, Zielona skóra dojrzałego Śliwki [Krzysztof Śliwka, Dżajfa i Gibana]
Nina Olszewska, PoZwałowy zwał na całej linii... [Sławomir Shuty, Ruchy]
Jakub Beczek, Narracja jest Kobietą [Manuela Gretkowska, Obywatelka]
Bernadetta Darska, Homoposzukiwania [Błażej Warkocki, Homo niewiadomo, Krzysztof Tomasik, Homobiografie; J. Iwaszkiewicz, Dzienniki t. 1]
Filozofia
Marek Jędrasik, Świat i podmiot jako atrapy, czyli o konsekwencjach rewolucji informatycznej
Teatr:
Anna Nowak, „Laleczką mnie zwą”
Poezja:
Tomasz Majzel, Spacer; Spacer II; Spacer III; Spacer IV; Ławka; Ławka II; Ławka III; Ławka IV; Spacer V; Spacer VI; Spacer VII; Spacer VIII
Marcin Łukasz Makowski, apocalypse now!; zaginiona kartka z dziennika stuttgardzkiego
Grzegorz Kwiatkowski, Kryjesz Ty; Referent; Sygnał I; Na wzgórzu I; Andy Warhol; Dekret
Teatr:
Henrik Ibsen, Hedda Gabler, reż. Andrzej Bartnikowski
Miłosz Babecki, Gra, śmieszność i proza, jak przekleństwo...
„Myślę sytuacją sceniczną, a nie samym tylko dialogiem…” Z Andrzejem Bartnikowskim, reżyserem teatralnym i dramatopisarzem, rozmawia Miłosz Babecki
Łatwiej jest ocenić niż zrozumieć. Z Agnieszką Grzybowską, aktorką, rozmawia Urszula Pawlicka
O „małym Tesmanku” i jego lataniu bez steru. Z Marcinem Kiszlukiem, aktorem, rozmawia Urszula Pawlicka
Siła tkwi w słabości. Z Sebastianem Badurkiem, aktorem, rozmawia Urszula Pawlicka