Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Autoportret 4 (21) 2007

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Autoportret lub Spisy treści 2007


okładka numeru
4 (21) 2007

mario praz
filozofia urządzania wnętrz. Wstęp

Ludzi, twierdzi autor, można podzielić zasadniczo na dwie grupy: tych, którzy dbają o swój dom, i tych, których on nie interesuje. Dla tych pierwszych urządzanie własnej przestrzeni to sposób wyrażenia własnego wnętrza, dla drugich – przykry obowiązek. W pełnym pasji tekście autor pyta wprost: czy można szanować kogoś, kto nie dba o swój dom?


jacek dehnel
skład

Rzecz również o przeciwieństwach, tyle że nie w podejściu, ale w stylu. Kiedy w wielu współczesnych mieszkaniach króluje raczej minimalizm, spotyka się również takie wypełnione stertami „starych gratów”: najróżniejszych nakastlików, improwizowanych półek i szafek, wiekowych kotar i zasłon, figurek, posklejanych filiżanek, obrazków, stosów czasopism itp. O tym, skąd bierze się potrzeba zapełniania domu podniszczonymi starociami, pisze zainfekowany tym bakcylem Jacek Dehnel.


emiliano ranocchi
biedermeier. narodziny prywatności z ducha środkowej europy

Nazwa stylu meblarskiego „biedermeier” narodziła się jako żart dwóch literatów, ale szybko uwolniła się od negatywnych konotacji i na dobre zadomowiła w naszym słowniku. Zapraszamy na krótką historię niezwykle ciekawych losów tego pojęcia z wieloma odniesieniami do filozofii myślenia o funkcji mebli.


maria szadkowska
rozwijanie przestrzeni. raumplan adolfa loosa

Adolf Loos, austriacki architekt stworzył własną nowatorską koncepcję Raumplanu. Przeciwstawiając się tworzeniu wnętrz „na zamówienie”, w oderwaniu od indywidualnych potrzeb przyszłych mieszkańców, przekonywał, że mieszkanie ma być sceną, „na której rozegra się wielki dramat życia”. I zgodnie z tym postulował projektowanie odpowiednich dla tego dramatu dekoracji.


éva horányi
scenariusz życia. modernistyczne wille lajosa kozmy

Historia węgierskiego architekta, którego projekty budynków (głównie przeznaczonych dla osób prywatnych: domów rodzinnych, willi, sklepów) charakteryzowała subtelność, innowacyjność, dynamiczne formy i ekonomia rozwiązań. Z jego stylu zrodziła się szkoła zwana „barokiem Kozmy”.


anna kostrzyńska-miłosz
poszukiwania kształtu. polskie wnętrza okresu międzywojennego

Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości zrodziła się potrzeba znalezienia nowego stylu urządzania wnętrz wyrażającego narodową odrębność, a jednocześnie odpowiadającego na ogólnoświatowe przemiany społeczne i stylistyczne. O twórcach, koncepcjach i efektach poszukiwań.


anna wiszniewska
inwazja nowoczesności. polskie wnętrza lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych

Odwilż 1956 roku pozwoliła na wprowadzenie nowych, nowoczesnych koncepcji do socrealistycznego wzornictwa przemysłowego i architektury wnętrz. Historia narodzin ciekawego stylu wystroju wnętrz oraz jego późniejszej degeneracji, której pozostałości możemy oglądać w polskich domach do dziś.


„nie chcę czegoś takiego w domu”. z robertem koniecznym rozmawia dorota leśniak-rychlak
O narzeczonej, ciągłym remoncie na dziesiątym piętrze, idealnym domu, ukrytych meblach, różnych odcieniach bieli oraz architekturze szanującej człowieka.


barbara stec
z ciągłości poruszeń. dom petera zumthora

Dom Petera Zumthora to dom architekta. Nieczęsto zdarza się okazja, aby zobaczyć od kuchni, jak mieszka taka osoba. Tym chętniej zapraszamy do lektury.


yvette vašourková, igor kovačević
wspólna świadomość. kulisy przestrzeni prywatnej i publicznej w europie środkowej

Kiedy obserwujemy współczesną ucieczkę klasy średniej z miast i wyrastające dookoła nich osiedla domków jednorodzinnych, powinniśmy sobie zadać pytanie o głębsze przyczyny tego zjawiska. Czy polega ono wyłącznie na imitacji zachodnich wzorców, czy może kryją się za nim przyczyny swoiste dla naszej, postkomunistycznej części Europy?


piotr mikołajczak
witamy w ikei. pod sztandarem demokratycznego designu

Na czym polega magia Ikei przyciągająca do jej sklepów tak wielu klientów? Jak to się dzieje, że oferta skandynawskiego producenta przemawia zarówno do studentów wynajmujących mieszkanie, jak i ludzi w średnim wieku? O zaletach i potencjalnych niebezpieczeństwach designu made in Ikea opowiada Piotr Mikołajczyk.


sylwia trzaska
przestrzeń, prywatność, przytulność, kicz

Popularne do niedawna zjawisko clubbingu zaczyna powoli ustępować miejsca nestingowi, czyli wycofaniu się w sferę prywatną, która staje się miejscem spotkań ze znajomymi. Jak ją urządzić, aby do naszego mieszkania nie wkradł się kicz?


monika szmyt
za wielkim murem, przez kuchenne drzwi... z czułością o prywatności w chinach

Historia projektu fotograficznego chińskiego artysty Hu Yanga, który sfotografował pięćset szanghajskich rodzin w ich mieszkaniach. Jak wygląda przestrzeń prywatna w kulturze, w której silnie przenika się ona ze sferą publiczną?


łucja piekarska-duraj
dom w dolinie. krótka historia

Zapewne większość z nas odwiedziła ten dom w dzieciństwie. Najpierw w lecie, później w listopadzie i w zimie, a nawet wtedy, gdy nad doliną przelatywała kometa. Dom Muminków. Pamiętacie Państwo?


bartosz lewandowski
ćwiczenie. dom polski – jaki jest?

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to to, że jest zamknięty. Otoczony płotem, zasłonięty firanką, skryty za oknami o małej powierzchni. To zamknięcie ma konsekwencje (i przyczyny) nie tylko estetyczne, ale również społeczne. Czy zatem, aspirując do „nowoczesności”, powinniśmy bezkrytycznie dążyć do otwarcia swoich domów?


filip kozarski
„[nie]typowy” – jak lego

Opis projektu [nie]typowego domu jednorodzinnego powstałego z poczucia niedosytu propozycji dostępnych na polskim rynku.


ewa rewers
narodowa fasada – bricolage

„Narodowa fasada” to taka, która wywołuje poczucie narodowej tożsamości. Jak jednak wyglądają jej losy w czasach, kiedy coraz częściej fasada traci swoje reprezentacyjne i symboliczne funkcje? Artykuł zamyka cykl publikowany na łamach „Autoportretu” od 15 numeru.