Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Borussia 33-34 (2004)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Borussia lub Spisy treści 2004


okładka numeru 33-34 (2004)


Tamara Bołdak-Janowska
Marie Laurencin — kontemplowana przez płótno

Jan M. Piskorski
Prusy między Niemcami a Polską

WOJNA

Anna Matysiak
Wagony na rampie pod Modgarbami

Rainer Rother, Gundula Bavendamm, Kristine Burchardi
Pamięć i doświadczenie — długie cienie pierwszej wojny światowej
tłum. Piotr Nowak

Johann Rittel
Rosyjska noc. Z mojego pamiętnika z czasów okupacji rosyjskej
tłum. Kornelia Kurowska

Jerzy Marek Łapo
Nad mogiłą Wielkiej Wojny...

Artur K. F. Wołosz
Wschodniopruski Stonehenge

SPOJRZENIA NA ODEJŚCIE l

Grzegorz Wróblewski
Arabski sprzedawca owoców i starzy piewcy śmierci, Pan Vester, Kiedy nagle odczuwamy piękno ziemi

PRUSY ARTYSTYCZNE

Heinz Piontek
Akademia Sztuk Pięknych
tłum. Andrzej Lam

Uwe M. Schneede
Chcę działać w tym czasie

Rafał Żytyniec
„Anioł Stróż pamięci”. O pamięci wschodniopruskich wypędzonych na przykładzie wiersza Agnes Miegel „Za Wielką Wydmą przeszłość”

Iwona Beata Kluk
Środowisko artystyczne w dziewiętnastowiecznym Królewcu. Początki funkcjonowania instytucji kulturalnych

Iwona Liżewska
August Feddersen — architekt międzywojennego Olsztyna

Marzena Zwierowicz
Dylewo. Podzwonne dla parku..., dla majątku..., dla Dylewa

Magdalena Bartoś
Nieznany epizod kultury artystycznej około 1600 roku w Prusach Książęcych. Na marginesie odkrycia polichromii stropu zamku krzyżackiego w Morągu

Maria Gawryluk
Kadyny — cesarska wieś

Ita Heinze-Greenberg
„Często obawiam się zazdrości bogów”. Sukces i dom
tłum. Małgorzata Kęsicka

SPOJRZENIA NA ODEJŚCIE II

Krzysztof Ćwikliński
To, Wiersz napisany dla nikogo, Zielone oczy

DWA TEATRY

Janusz Kijowski
Teart w mieście...?

Johann Wolfgang Niklaus
Teatr na wsi...?
Czy antropologia teatru może być istotna dla jego współczesnego twórcy?

REGIONY

Joanna Wańkowska-Sobiesiak
Od decentralizacji do monopolizacji. Krótka historia wolnej prasy na Warmii i Mazurach

Olga Linkiewicz
Miejsce swoje, miejsce obce

Arkadiusz Jachimowicz
Ponad granicami. Forum Przyjaznego Sąsiedztwa

Ewa Romanowska
Polski urok i brukselska biurokracja

SPOJRZENIA NA ODEJŚCIE III

Heinz Piontek
Ostrożni, Półcień, Zmiana warty
tłum. Andrzej Lam

RECENZJE

Rafat Żytyniec
„Rozumienie czasu”
[EWA Gładkowska, „Zrozumieć czas: obecność wielokulturowej tradycji Warmii i Mazur na przykładzie działalności społeczno-kulturalnej i twórczości Hieronima Skurpskiego”, Olsztyn 2003]

Katarzyna Kolankowska
Świat jako tekst kulturowy
[Hubert Orłowski, „Zrozumieć świat. Szkice o literaturze i kulturze
niemieckiej XX wieku”, Wrocław 2003]

Maciej Górny
Konflikty narodowe w ubiegłym wieku
[„Nationalitätenkonflikte im 20. Jahrhundert. Ursachen von inter-ethnischer Gewalt im Vergleich”, red. Philipp Ther i Holm Sundhaussen, Wiesbaden 2001]

Maciej Górny
„Dom Polski” w kulturze powojennej
[„Framing the Polish Home. Postwar Cultural Constructions of Hearth,
Nation and Self”, red. Bożena Shallcross, Ohio 2002]

Bożena Domagała
Lokalny wymiar polityki
[Anna Malewska-Szałygin, „Wiedza potoczna o sprawach publicznych. Rozmowy o władzy lokalnej w wybranej gminie mazurskiej w latach 1994-1995”, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Warszawa 2002]

Krzysztof Ćwikliński
Tryptyk szczeciński
[Artur Daniel Liskowacki, „Pożegnanie miasta i inne z pamięci”, Szczecin 2002]

Rafał Rutkowski
Taniec na krawędzi nicości
[Jarosław Marek Rymkiewicz, „Zachód słońca w Milanówku”, Warszawa 2002]

Michał Tabaczyński
Proza życia (mimo wszystko)
[Ida Fink, „Odpływający ogród”, Warszawa 2002, Ida Fink, „Podróż”, Warszawa 2004]

Leszek Żyliński
Życie dla wolnosci
[Ralf Dahrendorf, „Ponad granicami. Wspomnienia”, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Kraków 2003]

Kazimierz Brakoniecki
Gra o prawdę nie tylko osobistą [kompozytor Szymon Laks (1901-1983)]

Bariusz Borsiak
Pogranicze — konkurs Radia Olsztyn

Na okładce: Kathe Koilwitz, Pięta, brąz 1936 (fot. Robert Traba)