Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Creatio Fantastica

Z Katalog.Czasopism.pl


Kategorie: Literatura Krytyka Fantastyka Film Gry komputerowe Komiks

sieciowe półroczniki

Spis treści

Kontakt z redakcją

kontakt:
www: https://creatiofantastica.com/
e-mail: redakcja@creatiofantastica.com
redakcja:
red. nacz.: Krzysztof M. Maj
Zastępca red. nacz.: Barbara Szymczak-Maciejczyk

Kontakt z wydawcą

wydawca: Ośrodek Badawczy Facta Ficta
adres: Stachiewicza 35b/30, 31-328 Kraków

ISSN: 2300-2514
rok założenia: 2005
periodyczność: półrocznik
medium: cyfrowe

Opis

Czasopismo jest kontynuacją e-zinu Creatio Fantastica, którego pierwszy numer ukazał się w 2005 roku. Początkowo CF było dwumiesięcznikiem, a od 2012 roku - kwartalnikiem. Obecnie pismo ukazuje się w trybie półrocznym w owartym dostępie.

W 2013 roku CF zostało objęte patronatem Pracowni Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.

W 2015 roku funkcję wydawcy CF przejął Ośrodek Badawczy Facta Ficta w Krakowie, przekształcając tytuł w pierwsze polskie pismo naukowe o fantastyce. Od tego czasu pismo jest indeksowane w międzynarodowych bazach danych, w tym w Central Eastern European Online Library oraz Central Journal for Social Sciences and Humanities. Artykuły publikowane w CF są recenzowane trybie double blind review, a w redakcji i radzie naukowej pisma zasiadają pracownicy naukowi polskich wyższych uczelni.

Spisy treści

CF 1 (60) 2019: Allohistorie i fikcje kontrfaktyczne

01. Compendium

Dlaczego pytamy „Co by było, gdyby…?”. Uwagi na temat funkcji historii alternatywnej (przekł. Magdalena Wąsowicz) Gavriel D. Rosenfeld

Między historią a fantazją. Mediewalizm i głos kobiet w „Pieśni dla Arbonne” Guya Guvriela Kaya Sylwia Borowska-Szerszun

Historia iterowalna w „Maszynie różnicowej. Williama Gibsona i Bruce’a Sterlinga (przekł. Krzysztof M. Maj) Julia Gerhard

Impuls kontrfaktyczny a pamięć kulturowa. Historie alternatywne jako narodowe imaginarium Magdalena Górecka

Powstanie styczniowe i polityka pamięci. „Orzeł bielszy niż gołębica” Konrada T. Lewandowskiego i „Gambit Wielopolskiego” Adama Przechrzty Magdalena Wąsowicz

Biały steampunk – dwa oblicza carskiej Rosji. „Lód” Jacka Dukaja i cykl opowiadań o doktorze Skórzewskim Andrzeja Pilipiuka Tomasz Ryrych

„After Dachau” Daniela Quinna. Odpominanie Holokaustu: afekt, pobudzenie, transkrypta Natalia Lemann

„Obrócić się przeciw czasowi”. Opowieści alternatywne a wzorcowe wizje przeszłości historycznej na przykładzie wybranych komiksów polskich okresu PRL-u Marcin Jaworski

Symbolika zła w cyklu „Ziemiomorze” Ursuli K Le Guin Mateusz Tokarski

02. Concilium

Granica możliwości Magdalena Łachacz

Archipelagi historii alternatywnej Magdalena Wąsowicz

03. Colloquium

Allohistorie i kontrfaktyczności (przekł. Sylwia Borowska-Szerszun, Mateusz Tokarski) Natalia Lemann, Karen Hellekson, Susan Johnston, Gavriel Rosenfeld, Krzysztof M. Maj, Magdalena Wąsowicz

04. Litterrarium

„Demon i jego chłopiec” – Łukasz Skoneczny

„Dies Natalis” – Izabela Gryca

„Badania terenowe” – Radosław Dąbrowski

„Śmierć Che Guevary” (przekł. Aleksandra Weksej) – Lewis Shiner

„Lot bez lądowania” – Grzegorz Wielgus

„Wulkanizacja” (przekł. Mateusz Tokarski) – Nisi Shawl

„Błędne ognie” – Michał Czajkowski

„Cenzor” – Michał Pięta

„Antonia chce spać” – Agnieszka Fulińska

„Puella fabra. Dziennik roku 1717” – Barbara Kaczyńska

„Tragedia Lady albo apokryf Gruoch” – Adrian Turzański