Creatio Fantastica
Z Katalog.Czasopism.pl
Kategorie: Literatura Krytyka Fantastyka Film Gry komputerowe Komiks
Spis treści |
Kontakt z redakcją
kontakt:
www: https://creatiofantastica.com/
e-mail: redakcja@creatiofantastica.com
redakcja:
red. nacz.: Krzysztof M. Maj
Zastępca red. nacz.: Barbara Szymczak-Maciejczyk
Kontakt z wydawcą
wydawca: Ośrodek Badawczy Facta Ficta
adres: Stachiewicza 35b/30, 31-328 Kraków
ISSN: 2300-2514
rok założenia: 2005
periodyczność: półrocznik
medium: cyfrowe
Opis
Czasopismo jest kontynuacją e-zinu Creatio Fantastica, którego pierwszy numer ukazał się w 2005 roku. Początkowo CF było dwumiesięcznikiem, a od 2012 roku - kwartalnikiem. Obecnie pismo ukazuje się w trybie półrocznym w owartym dostępie.
W 2013 roku CF zostało objęte patronatem Pracowni Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.
W 2015 roku funkcję wydawcy CF przejął Ośrodek Badawczy Facta Ficta w Krakowie, przekształcając tytuł w pierwsze polskie pismo naukowe o fantastyce. Od tego czasu pismo jest indeksowane w międzynarodowych bazach danych, w tym w Central Eastern European Online Library oraz Central Journal for Social Sciences and Humanities. Artykuły publikowane w CF są recenzowane trybie double blind review, a w redakcji i radzie naukowej pisma zasiadają pracownicy naukowi polskich wyższych uczelni.
Spisy treści
CF 1 (60) 2019: Allohistorie i fikcje kontrfaktyczne
01. Compendium
Dlaczego pytamy „Co by było, gdyby…?”. Uwagi na temat funkcji historii alternatywnej (przekł. Magdalena Wąsowicz) Gavriel D. Rosenfeld
Między historią a fantazją. Mediewalizm i głos kobiet w „Pieśni dla Arbonne” Guya Guvriela Kaya Sylwia Borowska-Szerszun
Historia iterowalna w „Maszynie różnicowej. Williama Gibsona i Bruce’a Sterlinga (przekł. Krzysztof M. Maj) Julia Gerhard
Impuls kontrfaktyczny a pamięć kulturowa. Historie alternatywne jako narodowe imaginarium Magdalena Górecka
Powstanie styczniowe i polityka pamięci. „Orzeł bielszy niż gołębica” Konrada T. Lewandowskiego i „Gambit Wielopolskiego” Adama Przechrzty Magdalena Wąsowicz
Biały steampunk – dwa oblicza carskiej Rosji. „Lód” Jacka Dukaja i cykl opowiadań o doktorze Skórzewskim Andrzeja Pilipiuka Tomasz Ryrych
„After Dachau” Daniela Quinna. Odpominanie Holokaustu: afekt, pobudzenie, transkrypta Natalia Lemann
„Obrócić się przeciw czasowi”. Opowieści alternatywne a wzorcowe wizje przeszłości historycznej na przykładzie wybranych komiksów polskich okresu PRL-u Marcin Jaworski
Symbolika zła w cyklu „Ziemiomorze” Ursuli K Le Guin Mateusz Tokarski
02. Concilium
Granica możliwości Magdalena Łachacz
Archipelagi historii alternatywnej Magdalena Wąsowicz
03. Colloquium
Allohistorie i kontrfaktyczności (przekł. Sylwia Borowska-Szerszun, Mateusz Tokarski) Natalia Lemann, Karen Hellekson, Susan Johnston, Gavriel Rosenfeld, Krzysztof M. Maj, Magdalena Wąsowicz
04. Litterrarium
„Demon i jego chłopiec” – Łukasz Skoneczny
„Dies Natalis” – Izabela Gryca
„Badania terenowe” – Radosław Dąbrowski
„Śmierć Che Guevary” (przekł. Aleksandra Weksej) – Lewis Shiner
„Lot bez lądowania” – Grzegorz Wielgus
„Wulkanizacja” (przekł. Mateusz Tokarski) – Nisi Shawl
„Błędne ognie” – Michał Czajkowski
„Cenzor” – Michał Pięta
„Antonia chce spać” – Agnieszka Fulińska
„Puella fabra. Dziennik roku 1717” – Barbara Kaczyńska
„Tragedia Lady albo apokryf Gruoch” – Adrian Turzański