Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Notes.na.6.tygodni 75 (2012)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2012


okładka numeru
75/2012


ŻYCZLIWIE NIE PRZESZKADZAĆ


Marcowy konflikt wokół warszawskiego skłotu Elba wyprowadził na ulice Warszawy manifestację liczącą setki osób, spowodował pierwsze w historii stolicy spotkanie przy stole negocjacyjnym urzędników ze środowiskami alternatywnymi i pojawienie się w mediach argumentów za odrzuceniem przymusu konsumpcyjnego modelu życia. Prawo do miasta może być interpretowane na różne sposoby, a praktyka jest bardziej skomplikowana niż teoretyzowanie. Autonomiczne strefy alternatywnej ekonomii życia są rzeczywistością dużych miast. Jak powinno się je wspierać? Wypowiedzi osób związanych z badaniem i tworzeniem ruchów miejskich


PRZYSZŁOŚĆ TEGO, CO WSPÓLNE


Neil Cummings, brytyjski artysta i teoretyk sztuki, w związku z 50. rocznicą działalności bristolskiej galerii Arnolfini, zaproszony został do stworzenia wystawy i publikacji upamiętniającej to wydarzenie. Cummings nie tylko podsumował, ale spróbował przewidzieć, co stanie się podczas kolejnych 50 lat istnienia galerii oraz… świata. Prezentowane fragmenty dotyczą możliwych scenariuszy rozwoju sztuki i tego, co wspólne


POROZUMIENIE W RUCHU


O mieście jako ogromnej rzeźbie, którą kreuje sposób poruszania się jego mieszkańców, o pracy fantazji jako o zdolności do przerysowywania rzeczywistości, o centrum, które okazuje się nie być centrum, i o ciele, które nie jest ciałem, a także o naszych kłopotach z kręgosłupem - mówi Simone Reuss


PRZESTRZENI SYMBOLICZNEJ


W tej chwili obok diagnozy sytuacji istotne jest proponowanie innych sposobów patrzenia na Warszawę. Każda rekonfiguracja, każda dywersyfikacja perspektywy jest na wagę złota. Warszawa jest „miejscem po miejscu” i tak pozostanie, ale może nie musi to koniecznie wyglądać jak w tej chwili, gdy już nie ma trawnika, a niedługo nie będzie krawężnika, który nie nosiłby imienia bohaterskiego dowódcy czy oddziału AK. Rozmowa z Elżbietą Janicką, autorką książki Festung Warschau


POTENCJAŁY MIKROMUZEÓW


Rozmowa o poetyckich przestrzeniach znajdujących się pomiędzy historyczną narracją a materią i nieustannym poszukiwaniu współczesnego znaczenia rzeźby z kolektywem Lewis&Taggart, artystami wykorzystującymi w pracy przedmioty znalezione w konkretnej przestrzeni, rezydentami Laboratorium AIR Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski


DŹWIĘK, ARCHITEKTURA I WSPÓLNOTA


Roboczy tytuł naszego projektu Każdy ma prawo do dźwięku to trawestacja formuły, zgodnie z którą każdy ma prawo do ciszy. Chcieliśmy to odwrócić i zastanowić się, co by się stało, gdybyśmy się znaleźli w wielkiej, architektoniczno-dźwiękowej przestrzeni wspólnej – rozmowa z artystką Katarzyną Krakowiak i kuratorem muzycznym Michałem Liberą, których propozycja zwyciężyła w konkursie na prezentację w Pawilonie Polskim podczas tegorocznego Biennale Architektury w Wenecji


MUZYKA ZNALEZIONA W MIEŚCIE


Niezbyt często zastanawiamy się, jak moglibyśmy używać uszu, chociaż myślimy, co zrobić rękami –rozmowa z Nickiem Yulmanem, artystą i muzykiem, którego wydany właśnie album Warsaw Machines & Songs powstał przy użyciu instrumentów znalezionych w Warszawie


KRYTYKA JAKO MURARSKIE BUŁKI


Myślę o swoich pracach jak o uważnie konstruowanych narzędziach psychologicznych, które nie mają zdefiniowanego przeznaczenia, i jestem ciekaw, jak te narzędzia mogą zostać użyte przez widza –rozmowa z artystą Mateuszem Sadowskim o istotnej roli krytyki


WIDZĘ INNE PERSPEKTYWY


Działając lokalnie, można w rok: stworzyć galerię prezentującą sztukę najnowszą, czytelnię, miejsce spotkań, długofalowy projekt miejsko-parkowy, program rezydencyjny dla artystów, a do tego zainteresować kulturą radnych i urzędników. Jak to się robi? Rozmowa z Martą Genderą, prezeską zielonogórskiej Fundacji Salony


ROZWIJANIE ŻYJĄCYCH SYSTEMÓW


Rozmowa o sztuce interaktywnej i jej użytkownikach potęgujących złożoność generowanych komputerowo instalacji, roli artysty-naukowca i nowych formach interakcji i komunikacji między człowiekiem a maszyną z duetem Christa Sommerer i Laurent Mignonneau, przed otwarciem ich wystawy w maju w CSW Łaźnia w Gdańsku