Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Notes.na.6.tygodni 81 (2012)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2012


okładka numeru
81 (2012)

CZASOPISMA (JAK BARDZO?) KULTURALNE

Czy wprowadzenie zapisu ograniczającego dotowanie czasopism społeczno-politycznych, naukowych i religijnych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego okaże się ruchem wzmacniającym czasopisma artystyczne poświęcone twórczości? Czy osłabi tytuły, w których kultura rozumiana jest szerzej – jako życie społeczne? Nowe zapisy zostały odebrane jako kontrowersyjne przez te czasopisma, co jest oczywiste, które dotąd otrzymywały znaczące wsparcie finansowe, a w przyszłym roku mogłyby go nie uzyskać. Co te nowe zasady oznaczają dla roju niewielkich czasopism kulturalnych, jak wpłyną na jakość debaty publicznej prowadzonej w niszowych, ale opiniotwórczych czasopismach? O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli kilku redakcji, otrzymaliśmy także stanowisko MKiDN, które planuje wsparcie czasopism w 2013 r. kwotą 3,5 mln PLN.

CAŁKOWICIE STRACIĆ KONTROLĘ

W Warsztacie Formy Filmowej nie chcieliśmy robić żadnych eksperymentów. Chcieliśmy stwarzać fakty artystyczne, które były ostatecznymi modelami. Interesowały nas radykalne gesty awangardowe – mówi Józef Robakowski o współpracy ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, poszerzaniu pola sztuki, ucieczce od rynku, przekraczaniu wyobraźni i Oskarze Hansenie

ROJE PRZECIW IMPERIUM

W latach 60. i 70. stawką była najczęściej zmiana globalna, dyktowana przez spójną i całościową narrację ówczesnej lewicy, natomiast to, co istotne dla dzisiejszych ruchów kontrkulturowych, to zmiana granularna lub modularna, w obszarze tego, co nam najbliższe, a co przekłada się na trudniejszą do dostrzeżenia zmianę o charakterze globalnym – rozmowa z Anną Nacher, autorką książki Rubieże kultury popularnej

CIEMNA EKOLOGIA

Nostalgia za dziką naturą jest rodzajem sentymentalizmu powstającego w głowach mieszczuchów. Natura jest grozą samą w sobie, a człowiek wraz z ludzką technologią są jej integralną częścią. Nie można jej oszczędzić, uratować czy ochronić przed samym sobą – dopóki ludzie nie przeformułują antropocentrycznej definicji natury, nie będą w stanie myśleć i działać ekologicznie – O testowaniu granic „zielonego” myślenia rozmowa z Paulem Chaneyem

ARCHITEKTURA KARMIĄCA

Do roku 2030 blisko 60 procent 9-miliardowej populacji świata będzie żyło w miastach, wówczas pojawi się pytanie o to jak wyżywić tę gwałtownie wzrastającą strukturę. Zwłaszcza, że przyszli imigranci do miast w tej chwili zajmują się produkcją żywności na obszarach rolniczych – rozmowa z Anną Marią Orru, ekspertem od bionaśladownictwa

POMNIK DO ZAPOMINANIA

Pomnik nie musi być tym, czym się wydaje. Nie musi być figurą na cokole, czymś ograniczonym i nudnym. Sztuka w przestrzeni publicznej ma za zadanie stworzyć miejsce spotkania, poruszyć energię otoczenia, pobudzić aktywność – mówią artyści Justyna Wencel i Marcin Chomicki

MYŚL DO KOGO MÓWISZ

Społeczna sztuka jest dla mnie najważniejsza. To coś co budzi cię ze snu, i w pewien sposób, ujmując to poetycko, wprowadza w kolejny – podczas spaceru ulicami Gdańska mówi Steven Matijcio, kurator tegorocznego festiwalu artystycznych instalacji wizualnych Narracje.

FIGURY EGZOTYCZNE

Moje zainteresowanie ikonografią, która wykorzystuje postać Murzyna – bo to nie jest czarnoskóry – jest dla mnie częścią większą całości moralnej kondycji kultury wizualnej, która ostatecznie odzwierciedla wizję świata zwykłych ludzi - mówi Anna Niesterowicz, autorka wystawy Murzynalia

AFROSPRAWY VS STEROTYPY

Szansą na obalenie stereotypów wobec Afryki była obecność przedstawicieli tego kontynentu w Polsce, ich trwałe osiedlenie się, bądź długookresowe pobyty związane ze studiami lub z pracą. Niestety, ale mechanizm działania polskich władz w tym wymiarze zawsze opierał się na chęci kontrolowania i podejrzliwości. Brakło chęci na rzeczywisty dialog i wzajemne, partnerskie poznawanie siebie nawzajem – twierdzi dr Błażej Popławski

WYSŁANNICY GACIOWISTOŚCI

Kiedyś było dla mnie ważne, żeby oglądać prace innych, chodzić na wystawy, jeździć na biennale, triennale, pięcianalle, teraz coraz rzadziej mi się chce. Bardziej inspiruje mnie podsłuchana rozmowa na ławce, niż wykład w muzeum – rozmowa z artystą Maćkiem Chorążym, eksplorując funkcjonalność pogłosu

OTWIERANIE KOLEKCJI

Jesteśmy instytucją finansowaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, czyli przez podatników. Jeśli więc obywatel wpłacił kiedyś fundusze m.in. na nasze funkcjonowanie, to dlaczego ma płacić po raz kolejny za oglądanie czy „korzystanie” z naszej kolekcji – rozmowa z Marią Świerżewską, edukatorką i koordynatorką projektu Otwarta Zachęta, prowadzonego przez Zachętę Narodową Galerię Sztuki

EMOCJONALNA STOPA ZWROTU

Ludzie przekazują fundusze na inicjatywy lub dla osób, z którymi czują jakąś więź, mają wspólne hobby, chcą współuczestniczyć w realizacji jakiegoś projektu, albo po prostu chcą komuś pomóc i sprawić przyjemność. Mówiąc wprost, wydajemy pieniądze sercem, a nie rozumem – mówi Karol Król, propagator finansowania społecznościowego i autor portalu www.crowdfunding.pl

ATAK NA ZAMROŻONE SPOJRZENIE

Nie uzależniam pracy od finansowania. Jak jest jakieś dzieło do zrobienia, to wszystko jest dla tego dzieła. To tak jakbyś zapytała jak ja to robię, że żyję. Żyję, bo muszę żyć. Wykonuję tą pracę, bo nic innego nie mogę robić – rozmowa z Jose Eduardo Yaque Llorente, kubańskim rezydentem Laboratorium AIR w CSW Zamek Ujazdowski