Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Notes.na.6.tygodni 83 (2013)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2013


okładka numeru
83 (2013)

NIERAZ OTWIERAJĄC DRZWI, POTRZEBUJESZ ŁOMU

W tym roku Unia Europejska obchodzi Europejski Rok Obywateli. Nie jesteśmy pewni, czy Warszawa przyjęła właściwy sposób świętowania go, ale o jedną trzecią obcięła budżet na konkursy grantowe dla organizacji pozarządowych realizujących projekty kulturalne. A tymczasem to właśnie dzięki stowarzyszeniom i fundacjom zakładanym oddolnie powstają najciekawsze i najbardziej progresywne programy i projekty kulturalne, a ostatnio nawet instytucje — czego dowodzi m.in. Instytut Studiów Zaawansowanych powołany przez Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego oraz Instytut Sztuk Performatywnych założony właśnie przez Komunę// Warszawa . Nawet skłotersi z dawnej Elby założyli stowarzyszenie, by móc kontynuować swoją działalność w jakiejś wynajętej za złotówkę od miasta lokalizacji. „Notes.na.6.tygodni” z uwagą śledzi wewnątrzsektorowe ruchy, zwłaszcza że atmosferę podgrzewały ostatnio afery z fundacjami w roli głównej.

NAJGORSZY MOMENT

Powinna być różnorodność, dużo, więcej, jeszcze więcej! Publiczność powinna mieć szansę zobaczenia wielu form i treści. Tak kształtuje się wiedza i gust — z Aliną Gałązką i Grzegorzem Laszukiem z Komuny// Warszawa , która właśnie powołała Instytut Sztuk Performatywnych

CHIRURDZY PRZYSZŁOŚCI

Już na początku naszej współpracy wyznaczyliśmy sobie jasny cel działania: krytykę i dekonstruowanie całego skomplikowanego aparatu powiązań pomiędzy sztuką, polityką i ideologią. Największą inspiracją pozostaje dla nas badanie sprzecznych dążeń, które generowane są przez różne ekosystemy władzy — rozmowa z kolektywem Société Réaliste, współzałożycielami portalu ArtLeaks

LUXUS ZWYCIĘŻYJE!

Grupa Luxus, mimo że legendarna, wciąż pozostaje najmniej rozpoznaną przez krytykę i historię formacją artystyczną powstałą w latach 80. Teraz szykują uruchomienie Magazynu LUXUS w Muzeum Współczesnym Wrocław, który pozwoli wszystkim chętnym „przechować ich najcenniejsze skarby w czasach zagłady”.

NIEPRAWDOPODOBNIE ZMNIEJSZAJĄCY SIĘ CZŁOWIEK

„Większe znaczy lepsze” jest częścią ekonomicznej i politycznej indoktrynacji. Wzrost, w jakiejkolwiek formie, jest formą wywierania presji. Napierasz i napierasz, a żeby utrzymać prężność i wydajność, musisz jeszcze bardziej napierać. Powinniśmy kurczyć się pod naporem dostatku! — mówi Arne Hendriks, artysta i badacz społecznych uwarunkowań nanotechnologii

PORNOGRAFICZNE CIAŁO ARCHITEKTURY

Bardzo wierzę w takich ludzi, którzy nie mają jeszcze doświadczenia i przez to nie wiedzą, czego nie można zrobić, i dlatego to robią — rozmowa o pożytkach z odrzucenia konwenansów i zastąpienia poprawności marzeniami, z architektem Łukaszem Wojciechowskim, kuratorem prezentowanej w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu wystawy Miękkie lądowanie, reinterpretującej dorobek Witolda Lipińskiego

UTOPIE BEZ SZTANDARÓW!

Dla sztuki zaangażowanej pułapką stał się kompulsywny przymus nazywania, skrzętnego kategoryzowania i zamykania w odpowiednich szufladkach wszystkiego, co dookoła. O praktykowaniu niemożliwego oraz performatywnej sile jednostki mówi artysta Piotr Wysocki

ŻART MARCHWIANY NAJLEPSZY JEST CZERSTWY

Zajmowanie się humorem, zarówno w sferze naukowej, jak i artystycznej, bywa ryzykowne. Badania nad żartami marchwianymi to specjalna dziedzina, która przekraczając granicę naukowej analizy i artystycznego performance, analizuje żart na poziomie rozgrywki lingwistycznej. Wywiad o subtelnościach poczucia humoru z Władysławem Chłopickim, współautorem kategorii marchwianych żartów

ĆWICZENIE RÓL

Bliska jest nam teza, że to, co teoretyczne, musi przejść swoisty test skuteczności w sferze publicznej, sprawdzenia, czy i jak działa — a nawet że tylko w działaniu możemy weryfikować nasze teoretyczne postulaty — rozmowa z Karoliną Sikorską, Agatą Skórzyńską i Martą Kosińską, współredaktorkami niedawno wydanego zbioru tekstów Artysta — kurator — instytucja — odbiorca. Przestrzenie autonomii i modele krytyki