Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Notes.na.6.tygodni 89 (2014)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2014

okładka numeru 89 (2014)

ZAWÓD KRYTYK

Zapytaliśmy krytyków zajmujących się różnymi dziedzinami o obecną sytuację ich zawodu.

PRACUJĄC, DZIĘKUJESZ

Wolność to siła, która się przejawia w ekspresji pracy. Jeżeli pracujesz z miłością, to przecierasz ścieżki wolności — rozmowa z Pawłem Althamerem

INTYMNOŚĆ KOLEKTYWNA

Interesuje mnie myślenie o historii nie jako o prostej osi czasu, lecz jako elipsie czy okręgu, który generuje nowe początki i powroty do przeszłości — wywiad z Nuno Faria i dyrektorem artystycznym Jose de Guimaraes International Arts Centre

ARCHITEKTURA PUBLICZNEJ PRAWDOMÓWNOŚCI

Zmieniając sposób myślenia o materiałach, powinniśmy dążyć do tego, żeby zafunkcjonowały jako normatywny koncept na własnych prawach: materiału jako świadka. O nowej estetyce forensycznej oraz o tym, że dochodzenie prawdy niekoniecznie generuje jakiekolwiek działanie polityczne mówi Susan Schuppli, współtworczyni projektu Forensic Architecture

GEJZEREK CZEGOŚ CIEKAWEGO

Naprawdę możesz patrzeć tylko na jeden detal na obrazie i olać całą resztę. Jeżeli to on cię zainteresuje i z czymś ci się kojarzy, to rób to! Bo to jest właśnie sztuka, na tym to polega. Dopisz swoją historię — twierdzi Magdalena Nowak, współkuratorka wystawy Mikrohistorie

PRZECHWYTYWANIE MIASTA

Dzielę miasta nie na dzielnice, ale na momenty. A te momenty niekoniecznie są czymś stałym, uchwytnym i zatrzymanym w czasie jak pomnik. Chodzi raczej o pewien przepływ energii. Idziesz jakąś alejką, skręcasz i doświadczasz oczywistej zmiany atmosfery — rozmowa z Ranim al Rajjim, architektem, urbanistą i aktywistą z Bejrutu

POLSKIE SPECYFIKI

Ludzie na zachodzie Europy nie zdają sobie sprawy, jak wielką wagę przywiązujecie do zimy. Jest niczym główny aktor w sezonowym teatrze: mówicie o jej nadejściu, gdy jeszcze jej nie ma, a kiedy wreszcie sobie pójdzie, przez trzy miesiące świętujecie jej odejście, spędzając długie, radosne wieczory i noce na plaży nad Wisłą, delektujecie się smakiem wolności niczym jakimś nektarem o nadprzyrodzonych właściwościach — mówi Fanny Vaucher, autorka bloga Pilules Polonaises, którego wersję książkową wydała właśnie Bęc Zmiana

TARCZA JEST WSPANIAŁA

Rozmowa z Johanessem Osterhoffem, programistą, projektantem stron internetowych, artystą interfejsu, ironicznym technoentuzjastą, zafascynowanym ikonografią starych systemów operacyjnych i poezją współczesnej internetowej komunikacji, rozmawia Piotr Kowalczyk

MALARSTWO NIE MÓWI KOMPLETNIE NIC

Dobrzy artyści są albo bardzo młodzi, albo bardzo starzy. Kiedy są młodzi, są tak głupi, że niczego się nie boją, a kiedy są starzy, już niczego się nie boją. W międzyczasie zawsze się obawiają. Wywiad z artystką Małgorzatą Szymankiewicz

CIEMNE GNIAZDO

Wywiad z Bogną Burską, artystką, której dramat Gniazdo. Sztuka o tym, jak użyć rzeczy w sposób nieodpowiedni, a potem ich jeszcze nie zmarnować wydany został właśnie przez CSW Kronika w Bytomiu

INTYMNOŚĆ KOLEKTYWNA

O tym, w jaki sposób wspólnota oddziałuje na przestrzeń i odwrotnie, w jaki sposób przestrzeń wpływa na rozwój wspólnoty, mówią Yael Messer i Giladem Reichem, kuratorzy z Izraela

SZTUKA EKONOMII SYMBIOTYCZNEJ

Dagmara Wyskiel opowiada o tym, jak sztuka wbrew interesom wielkich korporacji pomaga przetrwać niewielkiej osadzie na chilijskiej pustyni

DRUGIE ŻYCIE TERMENA

Zadziwia mnie charakter wielu jego wynalazków. To, co go zajmowało, to kierowanie czymś na odległość. W grze na termenvoksie używasz rąk, ale niczego nie dotykasz — mówi Lidia Kavina, wirtuozka gry na termenvoksie

ŁĄCZENIE TYTUŁÓW Z CZYTELNIKAMI

Rozmowa z Krzysztofem Kowalskim, założycielem Super Salonu, miejsca, gdzie można kupić artbooki i dobrze złożone magazyny