Notes.na.6.tygodni 89 (2014)
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2014
ZAWÓD KRYTYK
Zapytaliśmy krytyków zajmujących się różnymi dziedzinami o obecną sytuację ich zawodu.
PRACUJĄC, DZIĘKUJESZ
Wolność to siła, która się przejawia w ekspresji pracy. Jeżeli pracujesz z miłością, to przecierasz ścieżki wolności — rozmowa z Pawłem Althamerem
INTYMNOŚĆ KOLEKTYWNA
Interesuje mnie myślenie o historii nie jako o prostej osi czasu, lecz jako elipsie czy okręgu, który generuje nowe początki i powroty do przeszłości — wywiad z Nuno Faria i dyrektorem artystycznym Jose de Guimaraes International Arts Centre
ARCHITEKTURA PUBLICZNEJ PRAWDOMÓWNOŚCI
Zmieniając sposób myślenia o materiałach, powinniśmy dążyć do tego, żeby zafunkcjonowały jako normatywny koncept na własnych prawach: materiału jako świadka. O nowej estetyce forensycznej oraz o tym, że dochodzenie prawdy niekoniecznie generuje jakiekolwiek działanie polityczne mówi Susan Schuppli, współtworczyni projektu Forensic Architecture
GEJZEREK CZEGOŚ CIEKAWEGO
Naprawdę możesz patrzeć tylko na jeden detal na obrazie i olać całą resztę. Jeżeli to on cię zainteresuje i z czymś ci się kojarzy, to rób to! Bo to jest właśnie sztuka, na tym to polega. Dopisz swoją historię — twierdzi Magdalena Nowak, współkuratorka wystawy Mikrohistorie
PRZECHWYTYWANIE MIASTA
Dzielę miasta nie na dzielnice, ale na momenty. A te momenty niekoniecznie są czymś stałym, uchwytnym i zatrzymanym w czasie jak pomnik. Chodzi raczej o pewien przepływ energii. Idziesz jakąś alejką, skręcasz i doświadczasz oczywistej zmiany atmosfery — rozmowa z Ranim al Rajjim, architektem, urbanistą i aktywistą z Bejrutu
POLSKIE SPECYFIKI
Ludzie na zachodzie Europy nie zdają sobie sprawy, jak wielką wagę przywiązujecie do zimy. Jest niczym główny aktor w sezonowym teatrze: mówicie o jej nadejściu, gdy jeszcze jej nie ma, a kiedy wreszcie sobie pójdzie, przez trzy miesiące świętujecie jej odejście, spędzając długie, radosne wieczory i noce na plaży nad Wisłą, delektujecie się smakiem wolności niczym jakimś nektarem o nadprzyrodzonych właściwościach — mówi Fanny Vaucher, autorka bloga Pilules Polonaises, którego wersję książkową wydała właśnie Bęc Zmiana
TARCZA JEST WSPANIAŁA
Rozmowa z Johanessem Osterhoffem, programistą, projektantem stron internetowych, artystą interfejsu, ironicznym technoentuzjastą, zafascynowanym ikonografią starych systemów operacyjnych i poezją współczesnej internetowej komunikacji, rozmawia Piotr Kowalczyk
MALARSTWO NIE MÓWI KOMPLETNIE NIC
Dobrzy artyści są albo bardzo młodzi, albo bardzo starzy. Kiedy są młodzi, są tak głupi, że niczego się nie boją, a kiedy są starzy, już niczego się nie boją. W międzyczasie zawsze się obawiają. Wywiad z artystką Małgorzatą Szymankiewicz
CIEMNE GNIAZDO
Wywiad z Bogną Burską, artystką, której dramat Gniazdo. Sztuka o tym, jak użyć rzeczy w sposób nieodpowiedni, a potem ich jeszcze nie zmarnować wydany został właśnie przez CSW Kronika w Bytomiu
INTYMNOŚĆ KOLEKTYWNA
O tym, w jaki sposób wspólnota oddziałuje na przestrzeń i odwrotnie, w jaki sposób przestrzeń wpływa na rozwój wspólnoty, mówią Yael Messer i Giladem Reichem, kuratorzy z Izraela
SZTUKA EKONOMII SYMBIOTYCZNEJ
Dagmara Wyskiel opowiada o tym, jak sztuka wbrew interesom wielkich korporacji pomaga przetrwać niewielkiej osadzie na chilijskiej pustyni
DRUGIE ŻYCIE TERMENA
Zadziwia mnie charakter wielu jego wynalazków. To, co go zajmowało, to kierowanie czymś na odległość. W grze na termenvoksie używasz rąk, ale niczego nie dotykasz — mówi Lidia Kavina, wirtuozka gry na termenvoksie
ŁĄCZENIE TYTUŁÓW Z CZYTELNIKAMI
Rozmowa z Krzysztofem Kowalskim, założycielem Super Salonu, miejsca, gdzie można kupić artbooki i dobrze złożone magazyny