Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Notes.na.6.tygodni 93 (2014)

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2014

okładka numeru 93/2014

ŚLUBY ŚLINY
Polska jest niby europejskim krajem, ale ciągle jest takim nie do końca posprzątanym miejscem. Jest tak, że rzeczywiście jest coraz bardziej wygładzona, że nie wypada wyrzucić papierka na ziemię, ale wieczorami wywozi się pralki i wersalki do lasu. Jest jakiś taki syf w makijażu, a pod nim krosty. O pożykach z wymieniania się organami, o tworzeniu prototypów przygód, myślenia i działania oraz o tym, że sztuka jest ważna jak medycyna i zdrowa z kolektywem BRACIA – Maćkiem Chorążym i Agą Klepacką – rozmawiają Ania Batko i Magda Roszkowska.

METAFORY I ABERRACJE
Nie wszystko może zostać przekształcone w nieruchomy obraz i nie wszystko powinno. To również różni działanie artysty od robienia zwykłych amatorskich zdjęć – z Rogerem Ballenem, którego wystawę Shadow Land. Fotografie (1982-2013) prezentuje Atlas Sztuki w Łodzi, rozmawia Piotr Drewko.

DLACZEGO KTOŚ MI MÓWI, JAK MAM ŚNIĆ?
Każdy, kto żyje w społeczeństwie jest politykiem, każde działanie w przestrzeni społecznej jest polityczne, każdy najdrobniejszy gest jest polityczny – to moja religia. Jeśli jesteś dorosły, nawet najlepiej wykształcony i nie podążasz za zmianami świata, nie robisz postępu w strukturze własnego myślenia, nie obserwujesz zmian na poziomie odczytywania współczesnych znaków, ikonosfery, nie rozumiesz rewolucji graczy i nie umiesz analizować liczb, to masz poważny problem niezależnie od tego, jaki najlepszy uniwersytet skończyłeś – tłumaczy Jota Castro Aleksandrze Hirszfeld.

73 ZNACZY SERDECZNE POZDROWIENIA
Normalny podział geograficzny dzieli świat na ok. 200 krajów, krótkofalowcy na 340. Dla nich osobnym krajem są również wyspy wulkaniczne, na których nikt nie mieszka, a jedynie co 5-10 lat odwiedzają je ekspedycje krótkofalowców, które przez okres kilku dni prowadzą łączności. Zdobycie karty z takiego kraju, czyli nawiązanie łączności, jest nie lada wyczynem! O mentalnych podróżach za pomocą alfabetu Moorse’a, dzieleniu się fotografią i wieku, który jest atutemz Bogusławem Madejem – laureatem Przeglądu Portfolio Miesiąca Fotografii w Krakowie rozmawia Ewa Łączyńska-Widz.

PODZIEMNY ATAK NA IMPERIUM
Głoszenie autonomii sztuki samo w sobie stanowi polityczny gest. Dzieło, które ma coś do powiedzenia jest polityczne. Inaczej stanowi tylko rodzaj dekoracji. O nagłym zainteresowaniu rosyjskich władz sztuką współczesną oraz otym, dlaczego warto kłócić się z przyjaciółmi i rozpędzać mroczne wizje świata, a także o bojkocie Manifesty z przedstawicielami kolektywu Chto Delat, Olgą Egorową (zwaną Caplją) i Nikołajem Olejnikowem, rozmawia Aleksandra Eriksson.

SZTUKA NIE URATUJE CI ŻYCIA
W czasie, kiedy próbujemy zdefiniować, jak w odległej przyszłości powinny wyglądać kwestie równouprawnienia iglobalnej sprawiedliwości, nasze zasoby są niszczone i plądrowane, a nasze prawa, sprawczość i odpowiedzialność erodują. Myślę, że powinniśmy odrzucić idee globalnej koegzystencji, aby faktycznie zaistnieć jako jednostki i móc koegzystować naprawdę – z irlandzkim artystą Séamusem Nolanem rozmawia Ada Banaszak.

WSCHÓD-ZACHÓD REMIX
Historia sztuki nowych mediów w Iranie rozpoczyna się w latach 70. Wtedy to nastąpił rozkwit irańskiego kina eksperymentalnego. Ale po okresie Rewolucji Islamskiej kamery i odtwarzacze wideo zostały zakazane. O młodej irańskiej scenie sztuki nowych mediów oraz o pułapkach, które czyhają na artystów przybywających z Bliskiego Wschodu na Zachód – z Amiralim Ghasemim, artystą, kuratorem, rezydentem Laboratorium AIR w CSW Zamek Ujazdowski rozmawia Paulina Jeziorek.

ENTUZJASTA SZTUKI
Myślę, że jednym z większych problemów społecznych jest sposób, w jaki sztuka jest komunikowana oraz odbierana oraz fakt, że ludzie traktują ją jak abstrakcyjną formę dizajnu. A mnie się wydaje, że kategoryzując sztukę, należy zbliżać ją do filozofii. Ludzie nie czytają traktatów filozoficznych w ten sam sposób co gazety – opowiada Denisowi Rivinowi David Risley, właściciel sklepu muzycznego i galerii The Gutter w Kopenhadze.

MONOCHROMATYCZNA CIASTOWATOŚĆ
Opowiadam się za walką intelektu z chaosem, ustawicznym kontrolowaniem granic, czujnością, świadomością, że sprawa jest przegrana, chaos na pewno zwycięży, ale stanowisko utrzymać należy jak najdłużej. Balansowanie na granicy chaosu ma jednak siłę przyciągania. Zwycięstwo chaosu jest zwięzłe i efektowne, ale żyć w chaosie się nie da – przekonuje Magdę Roszkowską Jadwiga Sawicka, której wystawę Fragmenty opowiadania można oglądać w BWA Warszawa.

CYBERŻULERSCY POECI
Tradycyjny obieg poezji to wkurwiający średniowieczny model. Dlaczego kiedy na świecie jest tyle ciekawych metod twórczych, komputer i Internet ma w Europie niemal każdy, poeci wciąż siedzą z tą swoją kartką i tym swoim długopisem, z tym swoim egzemplarzem autorskim – zastanawiają się w rozmowie z Alkiem Hudzikiem członkowie Hubu Wydawniczego Rozdzielczość Chleba: cyber-poeci Leszek Onak i Piotr Puldzian Płucienniczak.

ABSTRAKCYJNE PORNO
Seks oraz film to uniwersalne podniety, więc nie odróżniam się specjalnie od ogółu ludzkości. Filmy pornograficzne są dziwnym wybrykiem, takim mutantem dokumentalnym, bo z jednej strony pokazują wszystko, z drugiej są super schematem, gotowym, wygenerowanym językiem, tresowaniem do czegoś. Okazuje się jednak, że to nie schemat jest tym stymulatorem zmysłów, ale coś zupełnie innego jakaś ufantastyczniona materialność genitalna na granicy formy – tłumaczy Magdzie Roszkowskiej Xawery Wolski, tegoroczny zwycięzca konkursu Artystyczna Podróż Hestii.

NAJCIEKAWSZE JEST TO, CO JEST
Spałem z: psem, szefową, facetem, dziwką, sąsiadką, żoną, koleżanką, zakonnicą, kumplem, nauczycielką. Z Małgorzatą Goliszewską, laureatką Artystycznej Podróży Hestii, o tym, jaką poezję generuje wyszukiwarka Google oraz o tym, że najlepsza sztuka to ta, która cytuje rzeczywistość, rozmawia Magda Roszkowska

OPÓR-UPÓR
Uważam, że artystyczne strategie realizowane w przestrzeni publicznej czy do niej się odnoszące w tej chwili nie są już tak uprzywilejowane jak jeszcze kilka lat temu i mają sens jedynie wtedy gdy poza nimi podejmowane są działania zmieniające codzienne praktyki i budujące płaszczyznę wymiany doświadczeń różnych grup aktywnych w mieście – z Joanną Stembalską, kuratorką wrocławskiego Międzynarodowego Biennale Sztuki Zewnętrznej „Out Of STH” rozmawia Bogna Świątkowska.