Notes.na.6.tygodni 98 (2015)
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Notes.na.6.tygodni lub Spisy treści 2015
BOMBONIERKI PRECZ!
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, w ramach Narodowego Planu
Rewitalizacji, trwają prace nad propozycją ustawy, której celem będzie
ułatwienie przywracania do życia obszarów zdiagnozowanych jako
„zdegradowane”. Tym mianem, jak donosi Instytut Rozwoju Miast, określić można
około 20% obszarów miejskich w Polsce. Jednym z narzędzi naprawy ma być
wykorzystanie potencjału kultury oraz stworzenie lub wykorzystanie
istniejących już polityk kulturalnych sprzyjających rewitalizacji. W związku
z tym, pytamy zaprawionych w miejskim boju pracowników sektora kultury i
miejskich aktywistów: jak skutecznie wykorzystać kulturę i politykę
kulturalną w procesach rewitalizacji? W jaki sposób powinna przebiegać
współpraca pomiędzy mieszkańcami, artystami, organizacjami pozarządowymi i
urzędem? Jaka relacja zachodzi pomiędzy rewitalizacją a gentryfikacją?
MNIEJ BURZY, WIĘCEJ WAHANIA
Nasze podejście do tworzenia kolekcji ulegało zmianie na przestrzeni czasu.
Okres pewności, burzy i naporu jest skończony, teraz musimy wziąć pod uwagę
tę niezadowoloną część, która nie chce brać udziału w zmianach i to jasno
manifestuje. Jako instytucja publiczna jesteśmy dla wszystkich – o
strategii budowania kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie opowiada
Bognie Świątkowskiej jego dyrektorka, Joanna Mytkowsk.
SPEKULACJA ZAMIAST MUZEALNEJ TORPEDY
Poprzez pracę twórczą z własną historią i kontekstem zbiorów instytucje takie
jak Bunkier Sztuki mogą kierować uwagę ku przyszłości, przekraczając dotychczasowe
granice, snując prognozy, bazując na propozycjach i ideach, nie zaś wyłącznie na
gromadzonych obiektach – tłumaczy w rozmowie z Magdą Roszkowską dyrektorka
krakowskiego Bunkra Sztuki, Magdalena Ziółkowska.
MILCZĄCE ARMIE PRACOWNIKÓW SZTUKI
W polskiej kulturze i sztuce o zarobkach, warunkach pracy czy kontraktach w
zasadzie w ogóle się nie rozmawia. Nawet w instytucjach publicznych takie dane
są zwyczajowo utajnione. Chyba najwyższy czas, żeby ten stan rzeczy uległ
zmianie – mówi Kubie Szrederowi Joanna Figiel, współautorką raportów
Fabryka Sztuki Wolnego Uniwersytetu Warszawy oraz Czarnej Księgi Polskich
Artystów, wydanej przez Komisję Środowiskową Pracowników Sztuki.
POLSKA, CZYLI SAD PODSZYTY ŁĄKĄ
O skrzynkach na jabłka jako prostym, ale efektownym symbolu tego, co polskie, a
także o tym, że żadna wizualizacja nie zastąpi dobrej makiety, z Piotrem
Musiałowskim i Michałem Adamczykiem, autorami projektu architektonicznego
pawilonu reprezentującego Polskę na targach EXPO 2015 Milano, rozmawia
Franciszek Sterczewski.
MODERNISTYCZNY DUCH TROPIKÓW
Architektura modernistyczna w rodzących się państwach Afryki powstawała, by
celebrować to, co publiczne, a nie jak ma to miejsce dzisiaj – ku chwale
prywatnego kapitału – o ślepej plamce w historii architektury z Manuelem
Herzem, pomysłodawcą projektu African Modernism. Architecture of
Independence, rozmawia Magda Roszkowska.
OKAZUJE SIĘ, ŻE WSZYSCY PROJEKTANCI KŁAMIĄ
Sztuka i grafika to gałęzie z różnych drzew, ale rosnących dziś tak blisko
siebie, że czasami zrastają się w jeden pień. Tak naprawdę nie jesteśmy
przywiązani ani do określenia artysta, ani grafik. Choć często odbijamy się
od przejść granicznych zarówno z jednej, jak i z drugiej strony. Nie są
to doświadczenia ciekawe, dlatego z ogromną ulgą obserwujemy wszelkie próby
otwierania granic – tłumaczy Studio Noviki w rozmowie z Kają Kusztrą
i Magdą Roszkowską.
STOSUNEK CUKRU DO GORYCZY
Koza to jedno z najpiękniejszych zwierząt, najpiękniejszych istot na świecie.
Na pierwszym miejscu w urodzie zwierzęcej jest manul, kot ze spłaszczonym
czołem, który pochodzi z Mongolii. Manul nie da się oswoić, to mi się w
nim podoba. Na drugim miejscu jest ładna i inteligentna wydra. A potem koza –
wylicza malarka Apokalipsy Aleksandra Waliszewska w rozmowie z Pauliną Jeziorek.
NIELEGALNA NATURA KOSMITÓW
R porozumiewa się z kosmosem w swoim własnym języku: rysunków i rzeźb. Nie
interesują go matematyczne wyliczenia, naukowe teorie i popkulturowe mity.
Jest dość radykalny: ONI rozumieją jedynie język sztuki - o Remigiuszu Bąku,
artyście-samouku, opowiada Rafał Żwirek.
MUZEUM DIZAJNU: MUZEA WYOBRAŹNI
"Dzisiejsza nostalgia za zbiorami, antykwarycznymi znaleziskami oraz
poszukiwania w najrozmaitszych archiwach prowadzą niektórych artystów i
projektantów do stworzenia własnych wunderkammern – prywatnych muzeów
osobliwości. Współcześnie gromadzone obiekty i ich zestawienia stają się
narzędziem analitycznego myślenia i artystycznych kreacji" pisze Magdalena Frankowska.