Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Opcje 1-2 (98-99) 2015

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Opcje lub Spisy treści 2015


okładka numeru 1-2 (98-99) 2015

PAMIĘĆ

Piotr Dobrowolski: Performans historii wobec polityki historycznej

Magdalena Ujma: Libera i powidoki pamięci

Agnieszka Topolska: „Musik macht frei”? — przezwyciężanie znaczeń

Andrzej Juchniewicz: Zagłada g(ł)odna postpamięci

Barbara Lewicka: Pamięć cmentarzy

O dokumentach, pamięci i dziele swojego życia z Ludwiką i Jackiem Sygnarskimi rozmawia Beata Kułak


PRZECENY

Mirosław Tyl: Uniwersytet przeceniony?

Rafał Węgrzyniak: Lewicowy marketing w teatrze

Danuta Gwizdalanka: Mity o Szymanowskim

Agnieszka Nieracka: Przecenione dzieła filmowe, czyli o renegocjacji znaczeń w kulturze

Tomasz Rabsztyn: Za wszystko trzeba płacić. Bohaterowie Dziewiątych wrót Romana Polańskiego i Konesera Giuseppe’a Tornatorego

Przemysław Pieniążek: Stowarzyszenie (prze)cenionych Artystów

Michał Koziołek: Krótki kurs pisania piosenki zaangażowanej

Paweł Ćwikła: Teodor Jeske-Choiński, przeceniony pisarz historyczny

Milczenie widzów włączone do sztuki. Z Yaną Ross rozmawia Pola Sobaś-Mikołajczyk

LITERATURA

Dariusz Nowacki: Münchhausen z Jaworzna (Dominika Słowik, „Atlas: Doppelgnager”)

Michał Łukowicz: Kapitan Witkowski na tropie, czyli o Michaśce prawdziwej i tej fabularnej (Michał Witkowski, „Zbrodniarz i dziewczyna”)

Piotr Fast: Dwie linijki w podręczniku historii (Swietłana Aleksijewicz, „Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka”)

FILM

Magdalena Kempna-Pieniążek: Cień bestii („Lewiatan”, reż. Andriej Zwiagincew)

Przemysław Pieniążek: Dopust boży („Whiplash”, scen.i reż. Damien Chazelle)

Wojciech Sitek: Chłodniejszym okiem („Wolny strzelec”, scen. i reż. Dan Gilroy)

TEATR

Katarzyna Niedurny: Burza jest gdzieś daleko (Wiliam Szekspir, „Burza”, reż. Krzysztof Garbaczewski)

Karolina Leszczyńska: Nowa Apokalipsa (Marius von Mayenburg, „Męczennicy”, reż. Grzegorz Jarzyna)

Karolina Leszczyńska: Z telewizji do kraju wiecznych lodów, czyli nieustająca podróż (Hans Christian Andersen, „Królowa śniegu”, reż. Piotr Cieplak)

Pola Sobaś-Mikołajczyk: Gdy romantyzm mówi po góralsku (7. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”)

JAZZ

Piotr Gorliński-Kucik: Powrót bladego cesarza (Marylin Manson, „The Pale Emperor”)

Wojciech Wiśniewski: Sinatra revisited (Bob Dylan, „Shadows In The Night”)

Andrzej Dorobek: Polscy hipisi z perspektywy IPN (Bogusław Tracz, „Hippiesi, kudłacze, chwasty: hipisi w Polsce w latach 1967–1975”)

MUZYKA

Michał Bruliński: Sztuka przypomnień („The First Concert In The Rebuilt Hall”)

Michał Bruliński: Krótka opowieść o popularyzatorskiej ambiwalencji („Boznańska", Piotr Anderszewski, Katarzyna Borek

Lesław Czapliński: Czar operowego Wiednia (Richard Strauss „Kawaler srebrnej róży”, kier. muz. Ewa Michnik, reż. Georg Rootering)

Dominika Stopczańska: Kolorem i tańcem opowiedziane („Alicja w krainie czarów”, muz. Gabriel Kaczmarek, reż. Anna Niedźwiedź)

SZTUKA

Piotr Sikora: Zeszyt do ćwiczeń z inicjatyw („Inicjatywy i galerie artystów”, red. A. Pindera, A. Ptak, W. Szczupacka)

SOCJOLOGIA

Agnieszka Trąbka: Nieznośna lekkość emigracji (Rafał Cekiera, „O pułapkach emigracyjnej lekkości. Doświadczenie tymczasowości w narracjach młodych polskich emigrantów poakcesyjnych”)

FELIETON

Karolina Lewestam: Annały fantastyki przecenionej

Krzysztof Łęcki: Nie do przecenienia

Marek Baczewski: Copyright by Hammurabi

Andrzej Gwóźdź: Dwaj szeryfowie