Opcje 1-2 (98-99) 2015
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Opcje lub Spisy treści 2015
PAMIĘĆ
Piotr Dobrowolski: Performans historii wobec polityki historycznej
Magdalena Ujma: Libera i powidoki pamięci
Agnieszka Topolska: „Musik macht frei”? — przezwyciężanie znaczeń
Andrzej Juchniewicz: Zagłada g(ł)odna postpamięci
Barbara Lewicka: Pamięć cmentarzy
O dokumentach, pamięci i dziele swojego życia z Ludwiką i Jackiem Sygnarskimi rozmawia Beata Kułak
PRZECENY
Mirosław Tyl: Uniwersytet przeceniony?
Rafał Węgrzyniak: Lewicowy marketing w teatrze
Danuta Gwizdalanka: Mity o Szymanowskim
Agnieszka Nieracka: Przecenione dzieła filmowe, czyli o renegocjacji znaczeń w kulturze
Tomasz Rabsztyn: Za wszystko trzeba płacić. Bohaterowie Dziewiątych wrót Romana Polańskiego i Konesera Giuseppe’a Tornatorego
Przemysław Pieniążek: Stowarzyszenie (prze)cenionych Artystów
Michał Koziołek: Krótki kurs pisania piosenki zaangażowanej
Paweł Ćwikła: Teodor Jeske-Choiński, przeceniony pisarz historyczny
Milczenie widzów włączone do sztuki. Z Yaną Ross rozmawia Pola Sobaś-Mikołajczyk
LITERATURA
Dariusz Nowacki: Münchhausen z Jaworzna (Dominika Słowik, „Atlas: Doppelgnager”)
Michał Łukowicz: Kapitan Witkowski na tropie, czyli o Michaśce prawdziwej i tej fabularnej (Michał Witkowski, „Zbrodniarz i dziewczyna”)
Piotr Fast: Dwie linijki w podręczniku historii (Swietłana Aleksijewicz, „Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka”)
FILM
Magdalena Kempna-Pieniążek: Cień bestii („Lewiatan”, reż. Andriej Zwiagincew)
Przemysław Pieniążek: Dopust boży („Whiplash”, scen.i reż. Damien Chazelle)
Wojciech Sitek: Chłodniejszym okiem („Wolny strzelec”, scen. i reż. Dan Gilroy)
TEATR
Katarzyna Niedurny: Burza jest gdzieś daleko (Wiliam Szekspir, „Burza”, reż. Krzysztof Garbaczewski)
Karolina Leszczyńska: Nowa Apokalipsa (Marius von Mayenburg, „Męczennicy”, reż. Grzegorz Jarzyna)
Karolina Leszczyńska: Z telewizji do kraju wiecznych lodów, czyli nieustająca podróż (Hans Christian Andersen, „Królowa śniegu”, reż. Piotr Cieplak)
Pola Sobaś-Mikołajczyk: Gdy romantyzm mówi po góralsku (7. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”)
JAZZ
Piotr Gorliński-Kucik: Powrót bladego cesarza (Marylin Manson, „The Pale Emperor”)
Wojciech Wiśniewski: Sinatra revisited (Bob Dylan, „Shadows In The Night”)
Andrzej Dorobek: Polscy hipisi z perspektywy IPN (Bogusław Tracz, „Hippiesi, kudłacze, chwasty: hipisi w Polsce w latach 1967–1975”)
MUZYKA
Michał Bruliński: Sztuka przypomnień („The First Concert In The Rebuilt Hall”)
Michał Bruliński: Krótka opowieść o popularyzatorskiej ambiwalencji („Boznańska", Piotr Anderszewski, Katarzyna Borek
Lesław Czapliński: Czar operowego Wiednia (Richard Strauss „Kawaler srebrnej róży”, kier. muz. Ewa Michnik, reż. Georg Rootering)
Dominika Stopczańska: Kolorem i tańcem opowiedziane („Alicja w krainie czarów”, muz. Gabriel Kaczmarek, reż. Anna Niedźwiedź)
SZTUKA
Piotr Sikora: Zeszyt do ćwiczeń z inicjatyw („Inicjatywy i galerie artystów”, red. A. Pindera, A. Ptak, W. Szczupacka)
SOCJOLOGIA
Agnieszka Trąbka: Nieznośna lekkość emigracji (Rafał Cekiera, „O pułapkach emigracyjnej lekkości. Doświadczenie tymczasowości w narracjach młodych polskich emigrantów poakcesyjnych”)
FELIETON
Karolina Lewestam: Annały fantastyki przecenionej
Krzysztof Łęcki: Nie do przecenienia
Marek Baczewski: Copyright by Hammurabi
Andrzej Gwóźdź: Dwaj szeryfowie