Opcje 1 (74) 2009
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Opcje lub Spisy treści 2009
Proza
Wojciech Śmieja
Świniobicie tango
Śmiech i kicz
Simon Critchley
Dlaczego superego jest naszym kolegą? Wokół Freudowskiej teorii humoru
Paweł Ćwikła
Dlaczego Jorge ma rację…
Jan Baron
Rozpacz i żart
Monika Gnieciak
Służebna rola kiczu, czyli o zabawie z widzem w opozycję
Monika Kapuścińska
Groteska — na pokaz i naprawdę.
Polskie Kroniki Filmowe jako dokument „idealnej podstawy idei”
Magdalena Kempna
Całując stópki Jezuska — kilka uwag o kiczu we współczesnym filmie religijnym
Magdalena Dziadek
Śmiech Chopina
Jarosław Nowosad
Kicz w cudzysłowie (rzecz o parodii i pastiszu)
Radosław Kossakowski
Kury, świńskie łby i black metal — o paradoksach najekstremalniejszej ze sztuk
Roman Eryk Książek
The rise and fall (and rise) of Lech Roch Pawlak (and other spiders from Web)
Andrzej Urbanowicz
Bizarre
Jola Bielańska
Reorganizacja jaźni Marioli Brillowskiej
Stefan Szymutko
O dziennikach Teodora Parnickiego
Ryszard Koziołek
Koniec Zgody albo powrót interpretacji
Psychocukier — niebieskie ptaki łódzkiego undergroundu.
Z członkami zespołu rozmawia Łukasz Folda
Jarosław Mianowski
Chwyt teatralny jako transformacja dzieła w koncepcji reżyserskiej Petera Konwitschnego
Lesław Czapliński
De color concentionis albo o stylistycznej tożsamości autora.
Krystyna Moszumańska-Nazar, klasyk sonoryzmu
Magdalena Hasiuk
„Koło i spirala”
Recenzje
Dariusz Nowacki
Pochlastać się można (Wojciech Chmielewski: Brzytwa)
Bernadetta Darska
A jednak było to możliwe
(Daniel Mendelsohn: Zagubieni. W poszukiwaniu sześciorga spośród sześciu milionów)
Michał Murowaniecki
Smutek jako instytucja (Piotr Gajda: Hostel)
Piotr Fast
„Wszystko zawsze dzieje się równocześnie” (Michaił Szyszkin: Włos Wenery)
Alina Świeściak
Oddycham, więc jestem (Julia Fiedorczuk: Tlen)
Magdalena Kempna
O świętości inaczej (Wyspa, reż. Paweł Łungin)
Alicja Jurasz
Danse macabre (33 sceny z życia, scen. i reż. Małgorzata Szumowska)
Tomasz Rabsztyn
Pustka i beznadzieja w miejsce piękna (Droga do szczęścia, reż. Sam Mendes)
Joanna Aleksandrowicz
W poszukiwaniu utraconych historii (Jagodowa miłość, reż. Wong Kar-Wai)
Joanna Walewska
Stare maszyny i Nowe Tendencje, czyli o wystawie Bit International
Lesław Czapliński
Welon przechodni, czyli szalony dzień w Sewilli
(Wesele Figara, reż. Marek Weiss-Grzesiński)
Magdalena Dziadek
Dysonanse krytyki (Anna Chęćka-Gotkowicz: Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania muzycznego)
Magdalena Dziadek
Inspiracje plastyczne w muzyce (Jacek Szerszenowicz: Inspiracje plastyczne w muzyce)
Paweł Sztarbowski
Tylko ceremonie (Król umiera, czyli ceremonie, scen. i reż. Piotr Cieplak)
Jakub Derbisz
W stronę Wokulskiego (Lalka, reż. Wiktor Rubin)
Paweł Sztarbowski
Cały rok w teatrze (Witaj/Żegnaj, reż. Jan Klata)
Poezja
Mariusz Grzebalski
Wiersze
Edward Pasewicz
Wiersze
komentarze
Anna Kałuża
Wyjścia i wejścia
Alina Świeściak
Grzebalski i Pasewicz — rejestratorzy
Strefa debiutu
Radek Sączek
Wiersze
Tomasz Dalasiński
Wiersze
komentarz
Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak
Układ? Układanka?
Felietony
Krzysztof Łęcki
Pilch albo racja idola
Marek K. E. Baczewski
Copulatio lucri causa albo łańcuszek św. Hermesa
Andrzej Gwóźdź
Zimo adé
gratka kulturalna