Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Opcje 4 (101) 2015

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Opcje lub Spisy treści 2015


okładka numeru 4 (101) 2015


AWANGARDY W KRAJACH EUROPY ŚRODKOWEJ

Jakub Kornhauser | Stumetrowy banan i człowiek-trumna. Obiekty środkowoeuropejskich awangard

Alina Świeściak | (Poezja) po awangardzie

Maja Staśko | 25 października 2015: cyberpoeci gardzą awangardą

Weronika Parfianowicz-Vertun | Porażka kultury porażki? Czeski underground na rozdrożu

Jan Klamm | Pseudoundergound. Społeczność ludzi, którym jest razem dobrze

Valer Mikula | Czeski poetyzm a poezja słowacka

Attila Szabó | Domowy teatr na Węgrzech: neoawangarda, postmodernizm, hiperrealizm

Ewa Wójtowicz | Awangarda jako przedmiot (jugo)nostalgii. Wokół twórczości Aleksandry Domanović

Jan Blüml | Wpływ estetyki powojennej awangardy na angloamerykański rock lat 60. z odniesieniami do czechosłowackiej sceny muzycznej

Michał Koziołek | Tydzień z życia kompozytora awangardowego

„Finnegans Meet” | O możliwościach translacji literatury na obraz. Z Krzysztofem Bartnickim i Marcinem Szmandrą rozmawia Grzegorz Olszański

LITERATURA

Dariusz Nowacki | Uśmiech Kasandry (Michel Houellebecq „Uległość“)

Piotr Zaczkowski | Wąż jako gad pociągowy (Piotr Siemion „Dziennik roku Węża”)

Piotr Sobolczyk | Daj jej tam, gdzie go (geja) nie ma (Paulina Klepacz „Daj mi więcej”)

Dawid Kujawa | „Giżycko jest dla everyone” (Piotr Przybyła, „Apokalipsa. After party”)

Kinga Opołczyńska | Wykorzeniony? (Marcin Świetlicki, „Delta Dietla”)

Piotr Fast | Antysowiecki apokryf (Irina Ratuszyńska, „Szary, kolor nadziei”)

FILM

Wojciech Sitek | Biotechnologiczny park („Jurassic World”, reż. Colin Trevorrow)

Przemysław Pieniążek | Wściekły By(cze)k („Do utraty sił”, reż. Antoine Fuqua)

Joanna Birek | Biały kauczuk niczym krew („W objęciach węża”, reż. Ciro Guerra)

Adam Andrysek | W obronie magii (i) wyobraźni (Justyna Budzik, „Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii kina”)

TEATR

Magdalena Figzał | To be or to be better? („Hamlet”, reż. Krzysztof Garbaczewski)

Maciej Omylak | Wykluczeni („Francuzi”, reż. Krzysztof Warlikowski)

Aneta Głowacka | Sztuka wobec kryzysu (XVII Ogolnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”

JAZZ

Grzegorz Olszański | Nie wszystko zło to, co się święci (Marcin Świetlicki, „Zło, te przeboje”)

Marcin Urbański | Album który wraca jak bumerang (Kortez, „Bumerang”)

Wojciech Wiśniewski | Powrót do domu (Leon Bridges, „Coming Home”)

Ilona Chylińska | Złe idzie i zimne… (Pablopavo / Iwanek / Praczas, „Wir”
)

MUZYKA

Magdalena Dziadek | Pool North według Adama Gołębiewskiego (Adam Gołębiewski „Pool North”)

Michał Bruliński | Refleksje pokonkursowe (17. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina)

Michał Bruliński | Weinberg dobrze utemperowany (Maria Sławek: skrzypce, Piotr Rożański: fortepian)

Joanna Schiller | Nowe Fale w Gdańsku (I Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”)

SZTUKA

Marta Lisok | Monstrum („Kobieta jest jak Sosnowiec”, kurator Marek Zieliński)

SOCJOLOGIA

Marcin Gacek | Od uwikłania do autentyczności. Od iluzji do wizji politycznej (Roman Graczyk, „Od uwikłania do autentyczności. Biografia polityczna Tadeusza Mazowieckiego”)

POEZJA

Zuzana Husarova | wiersze | przeł. Zofia Bałdyga

Olga Pek | wiersze | przeł. Zofia Bałdyga

Michal Rehuš | wiersze | przeł. Zofia Bałdyga

Ondřej Buddeus | wiersze | przeł. Zofia Bałdyga

Ondřej Zajac | wiersze | przeł. Zofia Bałdyga

Árpád Kollár | wiersze | przeł. Anna Butrym

Lóránt Kabai | wiersze | przeł. Anna Butrym

Zalán Serestély | wiersze | przeł. Anna Butrym

Kacper Bartczak | wiersze

„Wierzę w wiersz” | Z Kacprem Bartczakiem rozmawia Alina Świeściak

FELIETON

M.K.N. Baczewski | Morderstwo doskonałe

Karolina Lewestam | Straż przednia

Krzysztof Łęcki | Jacyś „inni”

Andrzej Gwóźdź | Instalowanie filmu

Piotr Zaczkowski | Selekcja to stan ducha