Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Pro Arte online 2 (115) 2013

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Pro Arte online lub Spisy treści 2013


winieta pisma

KSIĄŻKI

Kinga Gąska: Każdy powinien znać alfabet
Znasz alfabet? Nie? W takim razie koniecznie musisz poznać! Sprawa nie byle jaka i nie tak oczywista, jakby mogło się wydawać, bo nie o zwykłe literowanie tu chodzi. Osoby skupione wokół poznańskiej polonistyki przygotowały rzecz wyjątkową – Wielkopolski alfabet pisarek zredagowany przez Ewę Kraskowską i Lucynę Marzec, który ukazał się w grudniu nakładem wydawnictwa WBPiCAK.

Jakub Wypychowski: Exlibrisy i palimpsesty („wszystko napisane zamienia się w g…")
Prócz kilku wierszy „ważnych”, bo „refleksyjnych”, Tadeusz Różewicz w swym najnowszym tomiku – To i owo – odciska na tekstach niejedną (sarkastyczną) pieczęć, a spod kolejnych utworów prześwitują ich zniekształcone pierwowzory.

Patryk Szaj: Kultura się liczy
Wydaje się, że książka Wojciecha Józefa Burszty ukazuje się w idealnym dla siebie momencie: wykłady lewicowych intelektualistów torpedowane są przez nacjonalistycznych chuliganów, w Poznaniu toczy się wojna podjazdowa między Akademickim Klubem Obywatelskim im. Lecha Kaczyńskiego a akcją Homoterapia, natomiast debata o związkach partnerskich doprowadziła niemal do rozłamu w partii rządzącej.

Katarzyna Kończal: Poetycki epilog do Pokłosia? O najnowszych wierszach Grzegorza Kwiatkowskiego
Biorąc do ręki tom wierszy Radości, raczej nie spodziewamy się konfrontacji z Zagładą. Strona tytułowa zdradza więcej: nazwisko autora (dla tych, którzy znają jego wcześniejszą twórczość – Przeprawa, Eine Kleine Todesmusik, Osłabić) sprawia, że stajemy się czujniejsi. Motto z kolei (tam leje się krew jak woda w rzece / uciekaj!) zasiewa w nas pewien niepokój. Wreszcie lektura pierwszego wiersza upewnia nas, że nie będzie to wcale tomik radosny.

MUZYKA

Hubert Grupa: Patrick the Pan
Patrick the Pan to kolejny niesłychanie interesujący debiut na scenie polskiej alternatywy. Projekt, który wziął się znikąd, z pewnością tam nie wróci. Piotr Madej przedstawił być może jedną z najlepszych płyt tego roku, już na samym jego początku.

KINO

Klaudia Kinowska: (Nie)grzeczny Hitchcock
Długo oczekiwana historia charyzmatycznego mistrza suspensu, niepokornego i nieco zdziwaczałego Alfreda Hitchcocka, zamknięta została w ramach filmu zaledwie poprawnego. Jak to możliwe, skoro centralnym punktem obrazu jest osobowość wielkiego filmowca, jeżeli sama historia jawi się jako intrygująca, a obsadę aktorską dobrano wyśmienicie? Sacha Gervasi wyposażony był w elementy mogące zapewnić najwspanialszy sukces, lecz swej szansy nie potrafił wykorzystać.

Wojciech Majchrzak: Kathryn Bigelow. Film to wojna
Po projekcji Wroga numer jeden – czarnego konia tegorocznych Oscarów – wróciło do mnie określenie sformułowane przez Jeana Baudrillarda o tym, że film stanowi część działań wojennych. Zdaniem francuskiego filozofa, taśma filmowa nie jest tylko przedłużeniem rzeczywistości, ale może stać się jej godną następczynią.

Weronika Małaczek: To mgła, mój synku, albo sen
Goethe napisał kiedyś balladę, w której noc, tajemnica i wyzwolona wyobraźnia wzajemnie się penetrują. W utworze mowa jest o małym chłopcu bojącym się śmierci – w obawie przed nią ucieka w świat irracjonalnych snów o Królu Olch. Przed ponurą rzeczywistością ratuje go kraina omamów oraz marzeń. Dziecko twierdzi, że odchodzi do szczęśliwego królestwa, pełnego czarów i cudów. To lepsza perspektywa niż zwyczajna śmierć.

SZKIC

Przemysław Górecki: Pokolenie bez pokolenia, ciało bez mięsa. Wokół debiutów literackich Dominiki Ożarowskiej i Dominiki Dymińskiej
Tym, co spaja i w iście (nie)przypadkowy sposób łączy obie pozycje, wydają się jednakowe imiona i wiek autorek (rocznik 1991, choć pierwsza z nich debiutowała w wieku 19, druga 21 lat) oraz właśnie fakt debiutu; warto zastanowić się jednak, czy poza tymi czynnikami można wyznaczyć jakiś inny, mniej akcydentalny a bardziej literacki mianownik wspólny.


STRYCH

Olga Rybacka: Michalina Isaakowa – kobieta na krańcu
10 września 1926 roku, Marsylia. Drobna, czterdziestosześcioletnia kobieta wsiada na pokład okrętu „Valdivia”, który zawiezie ją do Rio de Janeiro. W daleką podróż wybiera się zupełnie sama. W walizce ma samouczek portugalskiego, cukierki wedlowskie i... siatkę na motyle.

Dominika Parszewska: Antoni Lange, „Rozmyślanie XLI"
Sztuka, szczególnie poezja, na przełomie XIX i XX wieku urosła do rangi pomostu między gorszym, materialnym światem a metafizyczną stroną wszechrzeczy, rozmaicie zresztą pojmowaną. Powrócono do romantycznej koncepcji poezji jako syntezy wszystkich nauk – począwszy od przyrodniczych, poprzez filozofię, aż na teologii kończąc.

PATRONATY

Zapowiedź książki: Krzysztof Gajda, "Jacek Kaczmarski w świecie tekstów"
7 maja 2013 r. nakładem Wydawnictwa Poznańskiego ukaże się książka Krzysztofa Gajdy, Jacek Kaczmarski w świecie tekstów.

Zapowiedź płyty: Estragon & Palmer Eldritch, "Olbrzym"
"Olbrzym" to płyta, gdzie spotkają się drogi duetu producenckiego Palmer Eldritch i Grzegorza "Estragona" Bruszewskiego. W wyniku takiej kolaboracji powstał oniryczny koncept album łączący progresywną elektronikę i spoken word.

CO, „Horizon"
25 marca 2013 r. ukazała się instrumentalna ep-ka CO, „Horizon". Płytę wydał netlabel Skwer.org, z którego strony można ją ściągnąć za darmo.

Zapowiedź płyty: Kecaj, "Liga Niezwykłych Dżentelmenów 2"
Pod koniec kwietnia ukaże się płyta Kecaja - kolejnego artysty związanego z netlabelem skwer.org, któremu patronujemy.