Jak dodać nowy spis treści: Różnice pomiędzy wersjami
Z Katalog.Czasopism.pl
(→4. Okładka) |
(→4. Okładka) |
||
Linia 33: | Linia 33: | ||
===4. Okładka=== | ===4. Okładka=== | ||
− | Pod linkami wewnętrznymi, odsyłającymi np. do kategorii w Katalogu Czasopism.pl, znajduje się miejsce na wgranie okładki (przeczytaj punkt [[Jak zamieścić okładkę]]), pod którą możemy wreszcie zamieścić właściwą treść, czyli spis. Najpierw jednak spójrz, jak został przygotowany ostatni zamieszczony w Katalogu spis treści danego tytułu i przygotuj kolejny w tej samej konwencji zapisu. | + | Pod linkami wewnętrznymi, odsyłającymi np. do kategorii w Katalogu Czasopism.pl (por. pkt. 3), znajduje się miejsce na wgranie okładki (przeczytaj punkt [[Jak zamieścić okładkę]]), pod którą możemy wreszcie zamieścić właściwą treść, czyli spis. Najpierw jednak spójrz, jak został przygotowany ostatni zamieszczony w Katalogu spis treści danego tytułu i przygotuj kolejny w tej samej konwencji zapisu. |
===5. Pasek narzędziowy do formatowania tekstu=== | ===5. Pasek narzędziowy do formatowania tekstu=== |
Wersja z 22:15, 1 paź 2007
Spis treści |
1. Wprowadzenie nowego hasła – numeru czasopisma
Przede wszystkim zaloguj się na swoje konto. Przejdź do działu spisy treści czasopisma, które będziesz aktualizował. Wejdź do edycji spisów treści z roku, w którym czasopismo zostało wydane. Następnie dodaj w odpowiednim miejscu – w jednej osobnej linijce, zgodnie z kolejnością wydania i wzorując się na wcześniejszych wpisach – nazwę oraz numer czasopisma, ujmując je w podwójny kwadratowy nawias [[ ]].
Wstaw jeszcze zamykający znacznik <br />, który pozwoli przejść do kolejnej linijki oraz zachować odstęp do następujących później odsyłaczy z kategoriami.
Przykłady
- dla czasopisma „W drodze” nr 10/2007 właściwy będzie taki zapis:
[[ W drodze 10/2007 ]]<br />
- zaś dla „Portretu” nr 22 (2006) będzie to wyglądało następująco:
[[ Portret 22 (2006) ]]<br />
2. Podgląd – sprawdź się sam!
Jeśli masz wątpliwości, czy w zapis nie wkradł się błąd, kliknij przycisk Podgląd pod oknem edycji. Edytor wyświetli wówczas rzeczywisty podgląd tworzonego przez Ciebie artykułu, tj. nowego numeru, a pod nim ponownie okno edycyjne, w którym wprowadzasz zmiany. Nad hasłem zobaczysz czerwone ostrzeżenie: Uwaga: To jest tylko podgląd – artykuł nie został jeszcze zapisany! Oznacza to, że hasło nie zostało jeszcze wprowadzone do Katalogu Czasopism, a jedynie pokazane w docelowej postaci. Dopiero kliknięcie przycisku Zapisz spowoduje włączenie hasła do bazy.
I w poglądzie, i w wersji ostatecznej odsyłacz do nowego numeru czasopisma napisany będzie czerwoną czcionką, co oznacza, że nowe hasło trzeba jeszcze napełnić treścią (o czym przeczytasz niżej).
Po zapisaniu odsyłacza do nowego numeru kliknij na niego – w ten sposób od razu przejdziesz do edycji.
3. Edycja nowego artykułu
Na górze okna edycji umieść odsyłacze (czyli linki wewnętrzne Katalogu Czasopism.pl) do tytułu czasopisma oraz Kategorii spisów treści z roku wydania edytowanego przez Ciebie numeru. Oddziel je od dalszej części hasła czterema myślnikami. Najlepiej będzie, jeśli powtórzysz zapis podany w przykładach, zmieniając tylko tytuł oraz rok wydania pisma.
Przykłady
- dla czasopisma „W drodze” nr 10/2007 właściwy będzie taki zapis:
Przejdź do [[W drodze]] lub [[:Kategoria:Spisy treści 2007|Spisy treści 2007]]
----
- dla czasopisma „Portret” nr 22 (2006) będzie to wyglądało następująco:
Przejdź do [[Portret]] lub [[:Kategoria:Spisy treści 2006|Spisy treści 2006]]
----
4. Okładka
Pod linkami wewnętrznymi, odsyłającymi np. do kategorii w Katalogu Czasopism.pl (por. pkt. 3), znajduje się miejsce na wgranie okładki (przeczytaj punkt Jak zamieścić okładkę), pod którą możemy wreszcie zamieścić właściwą treść, czyli spis. Najpierw jednak spójrz, jak został przygotowany ostatni zamieszczony w Katalogu spis treści danego tytułu i przygotuj kolejny w tej samej konwencji zapisu.
5. Pasek narzędziowy do formatowania tekstu
We wprowadzeniu spisu pomoże Ci pasek narzędziowy z podstawowymi znakami specjalnymi, znajdujący się nad oknem edycji. Jeśli chcesz pogrubić (bold) lub pochylić (kursywa) niektóre wyrazy, wystarczy zaznaczyć je kursorem, po czym nacisnąć kwadracik z odpowiednią funkcją. Prawdopodobnie czasem będziesz też korzystać z innych funkcji, jak np. Link wewnętrzny lub Zignoruj formatowanie wiki.
Na stronie Wikipedii Pomoc:Formatowanie tekstu znajdziesz wszystkie polecenia formatujące oraz znaki specjalne potrzebne do edycji tekstu. Przy wprowadzaniu nowego spisu treści do Katalogu Czasopism.pl powinny jednak wystarczyć podstawowe informacje, które znajdziesz tutaj.
6. Link wewnętrzny Kategorii spisu treści
Na koniec, po wgraniu całego spisu pamiętaj o dodaniu odsyłacza do spisów treści z roku wydania edytowanego numeru. Link umieszczamy w jednej, osobnej linijce.
Przykłady
- dla „W drodze” nr 10/2007 będzie to:
[[Kategoria:Spisy treści 2007]]
- dla „Portretu” nr 22 (2006) umieścimy link wewnętrzny o takim wyglądzie:
[[Kategoria:Spisy treści 2006]]
Gotowe! Możesz zapisać artykuł!
7. Pamiętaj!
- zawsze wzoruj się na poprzednim spisie treści. Jest on najważniejszym punktem odniesienia i wzorem. Dla pewności możesz otworzyć drugie okno z edycją któregoś z wcześniejszych numerów danego czasopisma i trzymać się przyjętego tam schematu. Uważaj jednak, żeby nie wprowadzić do niego i nie zachować niepotrzebnych zmian.
- bez ograniczeń korzystaj z funkcji podglądu (Polecenie: Pokaż podgląd) – dzięki niemu pracujesz w brudnopisie i dowolnie możesz wprowadzać zmiany, który odświetlą się publicznie dopiero po wybraniu polecenia: Zapisz!