(op.cit.,) 1 (38) 2008: Różnice pomiędzy wersjami
Z Katalog.Czasopism.pl
(spis treści) |
|||
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Przejdź do [[ (op.cit.,) ]] lub [[:Kategoria:Spisy treści 2008|Spisy treści 2008]] | Przejdź do [[ (op.cit.,) ]] lub [[:Kategoria:Spisy treści 2008|Spisy treści 2008]] | ||
---- | ---- | ||
− | + | [[Image:Opcit_38_08.jpg|thumb|160px|okładka numeru <br />1 (38) 2008]] | |
'''Klaudyna Świstow – Macierzyństwo – męskie doświadczenie'''<br /> | '''Klaudyna Świstow – Macierzyństwo – męskie doświadczenie'''<br /> | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
− | '''Weronika Plińska – Biedaszyby'''<br /> | + | '''[[(op.cit.,) – Weronika Plińska, BIEDASZYBY|Weronika Plińska – Biedaszyby]]'''<br /> |
Praca w biedaszybach to nie tylko „kopanie i chlanie”, jak podsumował ją jeden z młodych kopaczy. To organizacja życia. To ciągłe balansowanie między śmiercią a życiem, zagrożeniem a żartem. To cielesne doświadczenie rzeczywistości. | Praca w biedaszybach to nie tylko „kopanie i chlanie”, jak podsumował ją jeden z młodych kopaczy. To organizacja życia. To ciągłe balansowanie między śmiercią a życiem, zagrożeniem a żartem. To cielesne doświadczenie rzeczywistości. |
Aktualna wersja na dzień 18:56, 15 lip 2008
Przejdź do (op.cit.,) lub Spisy treści 2008
Klaudyna Świstow – Macierzyństwo – męskie doświadczenie
Doświadczenia ciąży, porodu i macierzyństwa są dla mężczyzn dostępne jedynie pośrednio. Niektórzy z nich odgradzają się od tych zjawisk, inni robią wszystko, żeby być jak najbliżej nich. Pod względem podejścia do „kobiecych spraw” mężczyzn zaangażowanych w Ruch Krzewienia Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego łączy jedna, bardzo ważna sprawa, w której oni, a nie kobiety odgrywają główną rolę.
VIPowiedź
Profesor Michael Herzfeld opowiada, na czym polega różnica między nauką o mężczyźnie jako człowieku a studiami nad męskością.
Fatamorgana
Profesor Siegbert Wolfgang Schwarzenfuss uczestniczy w obrzędach inicjacyjnych wchodzących w męskość chłopców z plemienia Menadgapapów.
Alexandra Schwell – Kultura gliniarzy i źli policjanci
Grubiański służbista to często spotykany stereotyp policjanta. A jednocześnie ważny element subkultury zawodowej reprodukowanej w obrębie policyjnych sił. Często policjanci nie tylko reprezentują swoje państwo ale także się z nim utożsamiają: oni są prawem i porządkiem.
Katarzyna Stańczak-Wiślicz – Z marzeń wzięte
Od samego początku prasie zwierzeń towarzyszyła ogromna popularność wśród czytelniczek, a z drugiej strony pogarda badaczy i otwarta wrogość autorytetów moralnych i religijnych. W świecie narracji zwierzeniowych jest miejsce na rozmaite, sprzeczne ze sobą wizje mężczyzn. W opowieściach spotykamy więc zarówno wszelkiego autoramentu niegodziwców, ale też postacie szlachetnych wybawców.
Karolina Bielenin – Muškobana virgjina tobelija
Mówimy: tradycyjna rodzina bałkańska, tradycyjne role przypisywane płci. Prawdziwy obraz zadrugi jest jednak bardziej złożony. Instytucja kobiety, która przyjmuje role męskie jest spotykana w źródłach już od XIX w.
Praca w biedaszybach to nie tylko „kopanie i chlanie”, jak podsumował ją jeden z młodych kopaczy. To organizacja życia. To ciągłe balansowanie między śmiercią a życiem, zagrożeniem a żartem. To cielesne doświadczenie rzeczywistości.
Alicja Peszkowska – Balsam a osobowość
Zjawisko metroseksualizmu wiąże się z zacieraniem granic pomiędzy zespołami cech postrzeganymi w naszym społeczeństwie jako męskie lub kobiece. Metroseksualista to mieszkaniec wielkiego miasta – metropolii. Tam wygląd bardzo się liczy.
Klisze: Prawdziwi faceci noszą dzieci
Tekst opracowała: Agnieszka Duda
Noszenie dziecka w chuście może dać ojcu taką bliskość z dzieckiem, jaka wcześniej zarezerwowana była dla matki. „Moja żona nosiła dzieci dziewięć miesięcy pod sercem. Ja noszę teraz.” – mówi Wojtek Duda.
Kabir Orłowski – Prawo, przywilej, tradycja. Kwestia burdeli a tajskie poczucie męskości.
Wszechobecne kluby go-go i salony masażu, kolorowe zaułki Pattayi i wąskie uliczki Potpongu tworzą obraz tak silnie utrwalony w popularnej wyobraźni, że mało kto domyśla się, że turystyka seksualna stanowi w Tajlandii jedynie czubek góry lodowej.
Agata Jałosińska – Czaszka z serduszkiem. Świat według emo
Kim są emo, każdy wie. Ta subkultura coraz mocniej wpisuje się także w polski krajobraz.
Kaja Kojder – Naukowcy i odkrywcy. Jak szkoła chce wychować chłopców
W Polsce wychowanie do życia w rodzinie stanowi problem od 1989. Do tej pory program zajęć w tej dziedzinie nie jest neutralnym programem przygotowującym dzieci do dorosłości. To raczej narzędzie indoktrynacji. Uczniowie są modelowani przez tych, którzy aktualnie władają dyskursem.
Maria Dębińska – Księżniczki i ich Perełki. Z życia transwestytów w Polsce
Niektórzy określają siebie jako wewnętrzną kobietę i jej męskiego animatora. Inni mówią, że po prostu lubią się przebierać w damskie stroje. Rafalala, najsławniejszy polski transwestyta, twierdzi, że są mężczyźni, którym Bóg nie wyjął żebra.
Wiedzieć na wiele sposobów
O antropologii, etyce, praktyce i teorii z Gustaafem Houtmanem, redaktorem naczelnym dwumiesięcznika „Anthropology Today”, rozmawiała Ewa Klekot
Robert Zydel – Ultrasi, pikniki i badacze
Badacz przyjmujący „piknikowy” styl kibicowania nie wzbudzi szacunku wśród „chuliganów”, nie będzie partnerem dla „ultrasów”. Antropolog kibic przygląda się dylematom etycznym w pracy badawczej na stadionach.
Magdalena Radkowska-Walkowicz – Antropolog w terenie
Redaktor naczelna czasopisma (op.cit.,) zaprasza do dyskusji na temat zadań, jakie stoją przed antropologiem w terenie.
Wywiad etnograficzny – Sens
... Dobrze się czuję w tej roli, żeby być taki, jak ci ludzie i tak dalej, być z nimi, jakoś tak rozumieć rzeczywistość. No poza tym światem papierowym, telewizyjnym, zupełnie fantastycznie w ogóle zmanipulowanym przez specjalistów – mówi Jerzy Gładkowski. O świecie, ludziach, bezdomności i nie tylko rozmawiała Agnieszka Poźniak.
Krzysztof Cibor – Danie z jajami
Etnolog w kuchni smaży najprostszą potrawę – jajecznicę. Po męsku. Na kilka sposobów.
Ponadto:
notki, komiks z serii Okropne historie oraz informacje o konferencjach antropologicznych