Ethos 1 (89) 2010: Różnice pomiędzy wersjami
Z Katalog.Czasopism.pl
(Nowa strona: Przejdź do Ethos lub Spisy treści 2010<br /> ---- okładka numeru<br /> 1/2010) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
---- | ---- | ||
[[Image:Ethos_1_10.jpg|thumb|160px|okładka numeru<br /> 1/2010]] | [[Image:Ethos_1_10.jpg|thumb|160px|okładka numeru<br /> 1/2010]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Od Redakcji – Myśl i igrzyska (M. Ch., P. M.) | ||
+ | |||
+ | JAN PAWEŁ II – „Odkrywać wspaniałe obszary światła” | ||
+ | |||
+ | (Przemówienie | ||
+ | do pracowników środków przekazu, Los Angeles, 15 IX 1987; | ||
+ | tłum. D. Chabrajska) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Maria M. DYLEWSKA | ||
+ | |||
+ | Świętego Jana Damasceńskiego teologia ikony | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''FILM JAKO RZECZYWISTOŚĆ''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Stanley CAVELL | ||
+ | |||
+ | Świat oglądany, czyli: Czym jest film? (tłum. D. Chabrajska | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Karen HANSON | ||
+ | |||
+ | Minerwa w kinie. O relacjach między filozofią a filmem | ||
+ | (tłum. D. Chabrajska) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''OBRAZ WOBEC TRANSCENDENCJI''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Krzysztof KORNACKI | ||
+ | |||
+ | Wizerunek Boga i zaświatów w kinie współczesnym | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Mariola MARCZAK | ||
+ | |||
+ | Obraz, który odnosi do tego, co niewidzialne. O kinie | ||
+ | metafizycznym przełomu dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Piotr KLETOWSKI | ||
+ | |||
+ | Dojrzeć to, co zakryte. Kino Dalekiego Wschodu jako | ||
+ | fenomen ideowy i estetyczny współczesnej kinematografii światowej | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''ŚMIERĆ I NAWRÓCENIE''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Waldemar FRĄC | ||
+ | |||
+ | Pozbawiona istoty śmierć. Domknięcie tryptyku Iwaszkiewicza–Wajdy | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Ks. Andrzej LUTER | ||
+ | |||
+ | Poszukiwanie transcendencji w kinie polskim dwudziestego pierwszego wieku | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''TRANSFORMACJE OBRAZU''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Maciej NOWAK | ||
+ | |||
+ | Filmowanie jazzu. Między dokumentem a dziełem sztuki | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Maria KURPIK | ||
+ | |||
+ | Polski plakat filmowy | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''WOBEC PRZESZŁOŚCI''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Joanna WOJNICKA | ||
+ | |||
+ | Na gruzach iluzji. Szkic o rosyjskim kinie ostatniego | ||
+ | dwudziestolecia | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Mateusz WERNER | ||
+ | |||
+ | Przeszłość wyświetlona | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''STATUS QUO''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Marcin ADAMCZAK | ||
+ | |||
+ | Kino hollywoodzkie dwudziestego pierwszego wieku | ||
+ | w świetle współczesnych film studies | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Jerzy PŁAŻEWSKI | ||
+ | |||
+ | Przywrócić polskim kinom najlepszy repertuar w Europie | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''ROZMOWY „ETHOSU”''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | „Chory na Polskę” | ||
+ | |||
+ | Z Andrzejem WAJDĄ rozmawia ks. Andrzej LUTER | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''MYŚLĄC OJCZYZNA...''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Piotr WOJCIECHOWSKI | ||
+ | |||
+ | Kresy utracone – Kresy ocalone | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''OMÓWIENIA I RECENZJE''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Tadeusz MICZKA | ||
+ | |||
+ | Polskich filmoznawców zmagania z ciałem | ||
+ | |||
+ | (rec.: Ciało i seksualność w kinie polskim, red. S. Jagielski, A. Morstin−Popławska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Agnieszka ŻUK | ||
+ | Visconti i inni. Portrety twórców kina europejskiego | ||
+ | |||
+ | (rec.: Autorzy kina europejskiego V, red. A. Helman, A. Pitrus, Rabid, Kraków 2009) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Dorota CHABRAJSKA | ||
+ | |||
+ | Rzemiosło czy sztuka? Bronisław Wildstein o kinie | ||
+ | epoki postmodernizmu | ||
+ | |||
+ | (rec.: B. Wildstein, Śmieszna dwuznaczność świata, | ||
+ | który oszalał, Fronda, Warszawa 2009) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Małgorzata KITOWSKA−ŁYSIAK | ||
+ | |||
+ | Pod prąd | ||
+ | |||
+ | (rec.: W. Skrodzki, Wizjonerzy i mistrzowie, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2009) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Edward FERENC | ||
+ | |||
+ | Otworzyć się na mistyczną aurę | ||
+ | |||
+ | (rec.: L. Mądzik, Teatr, scenografia, warsztaty, fotografia, plakat. Theatre, stage design, workshops, photography, poster, Jedność, Kielce 2008) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Propozycje „Ethosu”''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | (P. Skrzypczak, Aktor i jego postać ekranowa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika; M. Szydłowska, Między Broadwayem a Hollywood. Szkice o artystach z Polski w Stanach Zjednoczonych, Rabid; ks. J. Sochoń, Intencje codzienne, Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''SPRAWOZDANIA''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Stephan KAMPOWSKI | ||
+ | |||
+ | Ku Chrystusowi. Znaczenie „drogi do człowieka” | ||
+ | |||
+ | (Międzynarodowy kongres z okazji trzydziestej rocznicy ogłoszenia encykliki Redemptor hominis, Rzym, 16−17 X 2009) (tłum. D. Chabrajska) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Agnieszka LEKKA−KOWALIK | ||
+ | |||
+ | Uczucia i metafizyka (XII Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne z cyklu „Zadania współczesnej metafizyki”, | ||
+ | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin, 10 XII 2009) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Karolina ZYCHOWICZ | ||
+ | |||
+ | Kula jako tajemniczy symbol ludzkiej egzystencji. | ||
+ | O rzymskim projekcie artystycznym Jiméneza Deredii (Rzym 23 VI––30 XI 2009) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''PONTYFIKAT W OCZACH ŚWIATA''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Marek KOTYŃSKI CSSR | ||
+ | |||
+ | Jan Paweł II w filmie | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Ks. Jerzy SZYMIK | ||
+ | |||
+ | Papieżowi, wiersze | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''PRZEZ PRYZMAT ETHOSU''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Cezary RITTER | ||
+ | |||
+ | Co słychać w Polsce? | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''BIBLIOGRAFIA''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Jan Paweł II i Benedykt XVI o znaczeniu sztuk audiowizualnych (oprac. Maria OŻÓG, Cezary RITTER) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Spisy treści 2010]] |
Wersja z 21:41, 16 maj 2010
Przejdź do Ethos lub Spisy treści 2010
Od Redakcji – Myśl i igrzyska (M. Ch., P. M.)
JAN PAWEŁ II – „Odkrywać wspaniałe obszary światła”
(Przemówienie do pracowników środków przekazu, Los Angeles, 15 IX 1987; tłum. D. Chabrajska)
Maria M. DYLEWSKA
Świętego Jana Damasceńskiego teologia ikony
FILM JAKO RZECZYWISTOŚĆ
Stanley CAVELL
Świat oglądany, czyli: Czym jest film? (tłum. D. Chabrajska
Karen HANSON
Minerwa w kinie. O relacjach między filozofią a filmem (tłum. D. Chabrajska)
OBRAZ WOBEC TRANSCENDENCJI
Krzysztof KORNACKI
Wizerunek Boga i zaświatów w kinie współczesnym
Mariola MARCZAK
Obraz, który odnosi do tego, co niewidzialne. O kinie metafizycznym przełomu dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku
Piotr KLETOWSKI
Dojrzeć to, co zakryte. Kino Dalekiego Wschodu jako fenomen ideowy i estetyczny współczesnej kinematografii światowej
ŚMIERĆ I NAWRÓCENIE
Waldemar FRĄC
Pozbawiona istoty śmierć. Domknięcie tryptyku Iwaszkiewicza–Wajdy
Ks. Andrzej LUTER
Poszukiwanie transcendencji w kinie polskim dwudziestego pierwszego wieku
TRANSFORMACJE OBRAZU
Maciej NOWAK
Filmowanie jazzu. Między dokumentem a dziełem sztuki
Maria KURPIK
Polski plakat filmowy
WOBEC PRZESZŁOŚCI
Joanna WOJNICKA
Na gruzach iluzji. Szkic o rosyjskim kinie ostatniego dwudziestolecia
Mateusz WERNER
Przeszłość wyświetlona
STATUS QUO
Marcin ADAMCZAK
Kino hollywoodzkie dwudziestego pierwszego wieku w świetle współczesnych film studies
Jerzy PŁAŻEWSKI
Przywrócić polskim kinom najlepszy repertuar w Europie
ROZMOWY „ETHOSU”
„Chory na Polskę”
Z Andrzejem WAJDĄ rozmawia ks. Andrzej LUTER
MYŚLĄC OJCZYZNA...
Piotr WOJCIECHOWSKI
Kresy utracone – Kresy ocalone
OMÓWIENIA I RECENZJE
Tadeusz MICZKA
Polskich filmoznawców zmagania z ciałem
(rec.: Ciało i seksualność w kinie polskim, red. S. Jagielski, A. Morstin−Popławska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009)
Agnieszka ŻUK
Visconti i inni. Portrety twórców kina europejskiego
(rec.: Autorzy kina europejskiego V, red. A. Helman, A. Pitrus, Rabid, Kraków 2009)
Dorota CHABRAJSKA
Rzemiosło czy sztuka? Bronisław Wildstein o kinie epoki postmodernizmu
(rec.: B. Wildstein, Śmieszna dwuznaczność świata, który oszalał, Fronda, Warszawa 2009)
Małgorzata KITOWSKA−ŁYSIAK
Pod prąd
(rec.: W. Skrodzki, Wizjonerzy i mistrzowie, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2009)
Edward FERENC
Otworzyć się na mistyczną aurę
(rec.: L. Mądzik, Teatr, scenografia, warsztaty, fotografia, plakat. Theatre, stage design, workshops, photography, poster, Jedność, Kielce 2008)
Propozycje „Ethosu”
(P. Skrzypczak, Aktor i jego postać ekranowa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika; M. Szydłowska, Między Broadwayem a Hollywood. Szkice o artystach z Polski w Stanach Zjednoczonych, Rabid; ks. J. Sochoń, Intencje codzienne, Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu)
SPRAWOZDANIA
Stephan KAMPOWSKI
Ku Chrystusowi. Znaczenie „drogi do człowieka”
(Międzynarodowy kongres z okazji trzydziestej rocznicy ogłoszenia encykliki Redemptor hominis, Rzym, 16−17 X 2009) (tłum. D. Chabrajska)
Agnieszka LEKKA−KOWALIK
Uczucia i metafizyka (XII Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne z cyklu „Zadania współczesnej metafizyki”, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin, 10 XII 2009)
Karolina ZYCHOWICZ
Kula jako tajemniczy symbol ludzkiej egzystencji. O rzymskim projekcie artystycznym Jiméneza Deredii (Rzym 23 VI––30 XI 2009)
PONTYFIKAT W OCZACH ŚWIATA
Marek KOTYŃSKI CSSR
Jan Paweł II w filmie
Ks. Jerzy SZYMIK
Papieżowi, wiersze
PRZEZ PRYZMAT ETHOSU
Cezary RITTER
Co słychać w Polsce?
BIBLIOGRAFIA
Jan Paweł II i Benedykt XVI o znaczeniu sztuk audiowizualnych (oprac. Maria OŻÓG, Cezary RITTER)