Panoptikum 5 (12) 2006
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2006
Magdalena Dula / Grażyna Świętochowska
Dwugłos redakcyjny pro forma.
MFF ERA NOWE HORYZONTY:
Ankieta panoptyczna – odpowiadają organizatorzy MFF Era Nowe Horyzonty
Filmowa Wieża Babel – rozmowa z Romanem Gutkiem, Joanną Łapińską i Jakubem Duszyńskim
Bartosz Żurawiecki
Tam, za horyzontem...
Lena Voss
Subiektywny amalgamat festiwalowy.
Joanna Wojciechowska
Publiczność piątej edycji festiwalu ENH okiem socjologa
Festiwalowy Hyde Park
NOWOHORYZONTOWE OLŚNIENIA:
Jakub Jan Pudełko
Baraka R. Frickego pod kątem głównych myśli New Age Movement. Wnioski natury psychoterapeutycznej
Artur Majer
Tarnation – w cieniu przekleństwa
Andrzej Pitrus
Richard Linklater – prorok Slacker Nation
Sebastian Jakub Konefał
Poza granice horyzontu. Wycieczki po piekłach filmowych anomalii
Joanna Ostrowska
„Nowe filmowe sumienie Szwecji” – poszerzanie horyzontów
w twórczości Lukasa Moodyssona.
Dwugłos o kinie Sokurowa:
Masa Gustin
Podróż przez Wyspę Sokurowa
Anna Dembowska
Powietrze ciężkie od uczuć. Próba odczytania dyptyku Aleksandra Sokurowa
NA HORYZONCIE – KINO AZJATYCKIE:
Nocne szaleństwo: Miike / Tsukamoto / Kitano / Park Chan-wook:
Piotr Kletowski
Yakuza w krainie czarów – Gozu Takeshiego Miike jako manifest surrealistycznego kina gangsterskiego
Andrzej Szarecki
Tetsuo: The Iron Man – wstęp do twórczości Shinya Tsukamoto
Jarek Cyfra
Sonatine Takeshi Kitano – świadomość śmierci
Zemsta – Park Chan-wook vs. Aleksander Fredro vs. Trust
Kino kontemplacyjne / poetyckie:
Joanna Krzycka
„Czarne i białe są tym samym”. Autobiografia pisana przy pomocy kamery – niezależny świat Kim Ki-duka
Kuba Krukowski
Obserwacje Tsai Ming-lianga
BOLLYWOOD:
Jarosław Pietrzak
Co Bollywood ma wspólnego z kiczem?
Katarzyna Magiera
Różnorodność kina Bollywoodu, czyli bogactwo repertuarowe
w rozrywkowym kinie indyjskim
NOWOHORYZONTOWI MISTRZOWIE KINA:
VAN SANT: Anna Taszycka, Niewidzialny słoń
ALMODOVAR: Justyna Rudkowska, Logos i Mythos miasta
czyli Madryt i Barcelona w filmach Pedro Almodovara
PASOLINI: Krzysztof Domian, Pier Paolo Pasolini – o mistrzu zaangażowanym głosem
KINO POLSKIE – NARRACJA / DOKUMENT:
Krzysztof Kornacki
Narracja dzieckiem podszyta. Uwagi o pewnej tendencji „młodego kina polskiego”
Magdalena M.Wichrowska
Przyczynek do refleksji nad polskim filmem dokumentalnym ostatniej dekady w kontekście Kantowskiej idei człowieczeństwa
NOWA KRYTYKA FILMOWA
X KONKURS O NAGRODĘ IM. KRZYSZTOFA MĘTRAKA
Dariusz Arest
Trzy kroki wilka – Ukryte Michaela Haneke
Jakub Socha
O schizofrenii, statkach i pięciogwiazdkowych hotelach,
czyli dlaczego się nie buntują?
Michał Walkiewicz
Amerykańskie obake na Dworcu Nadziei. O granicach kina autorskiego na przykładzie twórczości Waltera Sallesa
Jarosław Pietrzak
Przemoc i czas – Nieodwracalne G.Noe.
NOWE HORYZONTY W NAUCE – VISUAL STUDIES:
Monika Bokiniec
Nowe horyzonty refleksji? Badania nad kulturą wizualną
W.J.T.Mitchell
Nie istnieją media wizualne
Lisa Cartwright
Film i cyfrowość w badaniach nad wizualnością: filmoznawstwo
w epoce konwergencji.
Mark Poster
Badania nad wizualnością jako badania nad mediami