Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Przegląd Powszechny 1/2009

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Filozofia (dyskusja | edycje) z dnia 15:01, 9 sty 2009

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Przegląd Powszechny lub Spisy treści 2009


okładka numeru
1/2009


Wojciech Wieczorek
125 lat „Przeglądu Powszechnego”

O trzecim, ostatnim w jego 125-letniej historii, wznowieniu „Przeglądu Powszechnego” w 1982 r. pisze ówczesny redaktor naczelny miesięcznika „Więź”.

*

Michał Jagiełło
Zrozumieć swój wiek

W 1884 r. powstaje „Przegląd Powszechny”. Komentuje wydarzenia polityczne i zjawiska społeczne. Analizuje modelowe relacje między Kościołem, narodem i państwem oraz między własnością a równością, dowodzi, że nie ma sprzeczności między wiarą a rozumem, katolicyzmem a nowymi prądami w kulturze i nauce.

*

Dylematy... i nie tylko. Z ojcem Stanisławem Opielą SJ rozmawia Paweł Smoleński

Wydaje mi się też, że kler katolicki wierzył w jeden aksjomat: jeśli ludzie schronili się w Kościele, by wspólnie walczyć z komunizmem, zostaną w tym samym miejscu również po zwycięstwie. O miejscu Kościoła w polskiej debacie publicznej od lat 80. XX w. mówi o. Stanisław Opiela, „wskrzesiciel” „Przeglądu Powszechnego” w 1982 r.

*

Jürgen Habermas
Przestrzeń publiczna a religia

Czy państwo ma prawo żądać od swoich obywateli dzielenia ich egzystencji na publiczną i prywatną np. przez wymaganie motywacji swoich stanowisk w sferze publicznej wyłącznie niereligijnymi racjami. Albo, czy wymóg używania neutralnego języka w stosunku do różnych światopoglądów powinien obowiązywać wyłącznie polityków?

*

Wacław Oszajca SJ
Bóg powiedział raz, dwa razy usłyszaem (Ps 62,12)

*

Rafał Skonieczny
Wiersze

*

Dariusz Kowalczyk SJ, Mikołaj Foks, Roman Graczyk
Kościół potrzebuje wizji. Dwadzieścia lat demokracji

Dlaczego polski Kościół nie potrafił w ciągu minionych 20 lat wypracować własnej pogłębionej wizji w pluralistycznym, demokratycznym społeczeństwie? Czy episkopat jest podzielony, czy tylko różnorodny? Jakie w ciągu ostatniego dwudziestolecia odniósł zwycięstwa, a jakie poniósł porażki.

*

Krzysztof Dorosz
Chrześcijaństwo przyszłości. Na marginesie książki: Jarosław Makowski, Janusz Salamon SJ (red.), „Chrześcijaństwo przed nami”, CKiD, Kraków 2008.

Autorzy książki, przemierzając różne krajobrazy intelektualne czy teologiczne, idą w kierunku „oddolnej konsekracji”, poszukują duchowego domostwa, gdzie słuchania żywego głosu Ewangelii nie zakłócają ani puste rytuały, ani tradycje ustanowione przez ludzkie widzimisię.

*

Jan Turnau
Moja spowiedź dziecięcia wieku. Czyli czym katolicyzm nie jest

Dzisiaj, gdy się tłumaczy, że dogmaty to ramy bardzo szerokie, a w katolicyzmie jest hierarchia prawd, chyba można powątpiewać np. w dziewictwo Maryi, mieszcząc się dalej w świętej Matce Kościoła rzymskiego. Czy jednak nie za bardzo kłaniamy się laickiemu światu, robiąc sobie bożków z tolerancji, wolności i innych imponderabiliów liberalnych?

*

ks. Michał Czajkowski
Empatia. W piątą rocznicę śmierci ojca Stanisława Musiała SJ

Ojciec Stanisław Musiał w swych książkach i artykułach niezmiennie upominał się o człowieka – chrześcijanina, niechrześcijanina, niewierzącego... Wczuwał się w cierpienie drugiego człowieka, współprzeżywał je z nim.

*

Leszek Jerzy Jasiński
Czy Chiny zdominują gospodarkę świata?

Gospodarka Chin rośnie w siłę. Nieustannie zmniejsza się dystans, jaki dzieli ten kraj od krajów wysokorozwiniętych. Czy Chiny zajmą w gospodarce świata miejsce centralne i przejmą pozycję, jaką obecnie zajmują Stany Zjednoczone i Unia Europejska?

*

Andrzej Osiński
Duch zrodzony na gruzach przeszłości. Sylwetka Françoisa René de Chateaubrianda

Literatura głosząca pryncypia moralności, podnosząca człowieka do cnoty najwyższej i podległa idei piękna nie istnieje sama dla siebie. Jest krzewicielką zasad, skarbnicą zaszczytnych tradycji. Wyrastając z potrzeb epoki, ma jednocześnie kształtować jej oblicze. Oto vérités utiles bretońskiego mędrca.

*****

TEATR

Paulina Borek-Ofiara
Gombrowicz, który nie zachwyca
(Teatr Powszechny w Warszawie, „Pornografia” Witolda Gombrowicza, reżyseria – Waldemar Śmigasiewicz)

***

MUZYKA

Urszula Ciołkiewicz
Muzyka nie na miejscu na UW
(„Muzyka nie na miejscu 1947-1955”, Koncert w Audytorium Maximum UW, 12 X 2008)

*

Agnieszka Lewandowska-Kąkol
Niezmordowana Pani Profesor
(Jubileusz Wandy Wiłkomirskiej, Filharmonia Narodowa w Warszawie)

***

FILM

Jan Pniewski
Święty grzesznik
(„Wyspa”, reżyseria – Paweł Łungin)

***

TELEWIZJA

Jan Kłossowicz
Kanały informacyjne
(„Kwintesencja telewizji”)

***

KSIĄŻKI

Adriana Szymańska
Powrót do życia
(Renata Jabłońska, „Statyści”)

*

Mieczysław Orski
Celnicy i faryzeusze
(Adam Ziemianin, „Chory na studnię”)

*

Bartosz Wieczorek
Chrześcijaństwo – religia słowa
(Henri de Lubac, „Pismo Święte w Tradycji Kościoła”)

*

Justyna Kroczak
Tylko dla wtajemniczonych
(Slavoj Žižek, „O wierze”)

*

Lilla Moroz-Grzelak
Historia czarnej legendy
(Jose Eduardo Franco, „Le mythe Jésuite. Au Portugal, au Brésil, en Oriente et en Europe /XVI-XX Siècles/”)

*

Natalia Grzywalska
W połowie drogi
(Ornela Vorpsi, „Kraj, gdzie nigdy się nie umiera”)

*

Marcin Cielecki
Opowieści skalpela
(Jürgen Thorwald, „ Stulecie chirurgów”)

*

Natalia Pakuła
Odkrywanie ukrytego
(Artur Żmijewski, „Drżące ciała. Rozmowy z artystami”)

*

Jacek Uglik
Zaklęty krąg tematów
(Woody Allen, „Czysta anarchia”)

*

Katarzyna Pochmara
Turystyka zabłąkana
(Daniel Kalder, „Zagubiony kosmonauta. Zapiski antyturysty”)

***

Z życia kraju
Jakub Halcewicz - Pleskaczewski
Czyje prawo do święta

*

Z życia świata
Piotr Kowalczuk
Polowanie na Watykan

*

Z życia Kościoła
Tomasz P. Terlikowski
Fundamentalny wybór prawodawców