Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 1-2 (296-297) 2012

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Redakcja (dyskusja | edycje) z dnia 17:14, 1 sie 2012

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Konteksty. Polska Sztuka Ludowa lub Spisy treści 2012


okładka numeru
1-2 (296-297) 2012

MACIEJ ROŻALSKI
Czarny Atlantyk – wstęp

Dialog transatlantycki a kwestia tożsamości

PAUL GILROY
Czarny Atlantyk jako kontrkultura nowoczesności, przeł. Katarzyna Przyłuska

J. LORAND MATORY
Nowy Świat otacza ocean, przeł. Mikołaj Gliński

JAMES CLIFFORD
Diaspory, przeł. Karolina Dudek, Sławomir Sikora

Afroameryka, Brazylia, Haiti – kultura, religia, sztuka

MACIEJ ROŻALSKI
Xire – powitanie i żart w kulcie candomblé

ROGER BASTIDE
Kulty afroamerykańskie, przeł. Joanna Pawelczyk

MONIQUE AUGRAS
Candomblé badaczy, przeł. Joanna Pawelczyk

JOCÉLIO TELES
Kult candomblé w stanie Bahia w XXI wieku, przeł. Łukasz Zaremba

LIVIO SANSONE
Cukier, ropa i Czarny Atlantyk, przeł. Łukasz Zaremba

LESZEK KOLANKIEWICZ
Grotowski w gąszczu narracji haitańskich

JÓZEF KWATERKO
O malarstwie vodou na Haiti

OLGA STANISŁAWSKA
Rok po. Port-au-Prince, styczeń 2011

SŁAWOMIR SIKORA
Afryka Roucha. Mimikra – podmiotowość – sprawczość

RADOSŁAW BARC
Renesans Harlemu. Sztuka w kontekście ideologii rasowej

JACEK JAN PAWLIK
Atlantyckie transpozycje. Wyobrażenie bóstw i duchów inspirowane obcością

Wątki afrykańskie

RYSZARD CIARKA
Afrykański raptularz Jacka Olędzkiego

JACEK OLĘDZKI
Lotus Flowers. Papier toaletowy marszczony – celulozowy

ADAM RYBIŃSKI, MACIEJ ZĄBEK
Obrazy Afryki i Afrykanów w oczach europejskich podróżników z końca XIX stulecia

ADAM RYBIŃSKI
Ręka w rękę, czyli rzecz o tuareskim dążeniu do jedności i własnego państwa

MAJAN GARLINSKI
Obrazki z wystawy, przeł. Dorota Kulikiewicz

KAROLINA MARCINKOWSKA
Świat „tych o prześwitujących oczach” widziany przez króla Dadilahy Buta

ŁUKASZ KAMIŃSKI
„Kyendi” – kim jestem?

Egzotyka – reminiscencje

TOMASZ SZERSZEŃ
„Documents”, czyli maszyna do deklasyfikacji: Problem podtytułu; Bezformie

MARTA SKWARA
„Dzicy” Witkacego – przemyślana odpowiedź na doświadczenie egzotyki?

JOANNA RACZKOWSKA
„W stronę światła Południa…” czyli Mirosława Żuławskiego odkrywanie Afryki

Aporia? Cliché verre? Zwielokrotnione wizerunki

MAŁGORZATA KITOWSKA-ŁYSIAK
Światło-czułość. Czy Xięga bałwochwalcza Brunona Schulza mogłaby powstać bez cliché verre?

IRENA KOSSOWSKA
Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy

O nihilizmie

DARIUSZ CZAJA
Noc ciemna. Nihilologia i wiara

Słyszalny krajobraz

KRZYSZTOF LIPKA
Ptasie uniwersum (ptaki artystycznie rozśpiewane)

Miejsca dzieła

ANDRZEJ PIEŃKOS
Samotnia romantycznego poety. Lamartine wśród winnic

Historia jednego obrazu w Studium Teatralnym Piotra Borowskiego na Lubelskiej

ANTONI ZIEMBA
Neapol i Luca Giordano (Luca Giordano, Trzej Królowie)

BOGUSŁAW (SŁAWOMIR) BOBULA
O obrazie Luca Giordano i kolekcji Stanisława Wydżgi

ELŻBIETA FICOWSKA
Jerzy Ficowski – urodziny poety

KRZYSZTOF CZYŻEWSKI
Spojrzenie prosto w oczy. O obrazie Jerzego Ficowskiego

Amulety i definicje, czyli szkic do portretu Jerzego Ficowskiego. Fragmenty listy dialogowej z filmu Pawła Woldana