Opcje 3 (100) 2015
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Opcje lub Spisy treści 2015
MIASTO
Anna Kałuża | Wygasły żar, zamrożona architektura, najdoskonalsze dzieła sztuki
Bernadeta Stano | Humanizacja industrialu. Śląsk w fotografiach Michała Cały, Wojciecha Wilczyka, Arkadiusza Goli i Piotra Szymona
Katarzyna Oczkowska | Piss Dreams
Magdalena Dziadek | (Nie)gościnny Wiedeń
Joseph F. Patrouch | Wiedeńskie konteksty śpiewogry Mozarta „Czarodziejski flet”
Judit Bodnàr | Podwójne oblicze odnowy śródmieścia. Lokalne przejawy globalnej tendencji
Karol Piekarski | Inteligentne miasta czy mądrzy mieszkańcy? Dataaktywizm i niedostrzegana miejska rewolucja
Tomasz Nawrocki | Katowice i nowi mieszczanie. Kilka socjologicznych refleksji katowiczanina
Bartek Majzel | Biegnąc przez słaniające się na nogach miasto
Radosław Kobierski | Oczy szeroko otwarte
Michał Wiśniewski | Żywa pamiątka współpracy. Historia Domu Śląskiego w Krakowie
Andrzej Juchniewicz | „Stacja Muranów” i aporie pamięci. Re(ko)nesans mapy
Warszawa zasługuje na swoich superbohaterów | Z Michałem Walczakiem rozmawia Pola Sobaś-Mikołajczyk
Andrzej Dorobek | Rockowy etos miasta. Casus Lou Reeda. Mięczy miastem a wsią
Jarosław Nowosad | Pejzaże miasta. O dwóch dominujących w popkulturze obrazach metropolii
LITERATURA
Dariusz Nowacki | Istotność nieistotności (Milan Kundera „Święto nieistotności”)
Piotr Fast | Szkoła samobójczyń (Marina Achmedowa, „Musiałam umrzeć”)
Maria Banaś | (Aldona Likus Cannon, „Homo novus — w świecie sterylizacji uczuć)
Dawid Kujawa | Młode kwiaty pod ziemią (Rafał Rutkowski, „Chodzę spać do rzeki”)
Krzysztof Łęcki | Świadectwo amatora (Robert Kowalski, „Rachunki podróżne”)
FILM
Tomasz Rabsztyn | Plemię pełne zła („Plemię”, reż. Mirosław Słaboszpycki)
Wojciech Sitek | Kung fu na pustyni rzeczywistości („Kung Fury”, reż. David Sandberg )
Katarzyna Szkaradnik | Z wiecznością jej do twarzy? („Wiek Adaline”, reż. Lee Toland Krieger)
Patrycja Paczyńska-Jasińska | Bridgend — miasto samobójców („Bridgend”, reż. Jeppe Rønde)
Anna Justka | Pretty Woman po sześćdziesiątce, czyli Party Girl („Party Girl”, reż. Marie Amachoukeli-Barsacq)
JAZZ
Wojciech Wiśniewski | Zmiana warty? (Kamasi Washington, „The Epic”)
Marcin Urbański | Tam, gdzie Facebook nie sięga (Patrick The Pan, „…niczym jak liśćmi”)
Grzegorz Mucha | Pod znakiem przypadku (Blur, „The Magic Whip”)
MUZYKA POWAŻNA
Dominika Stopczańska | Symfoniczne Uniwersum Mahlera (Gustav Mahler, „VIII Symfonia”, koncert w ramach 50. festiwalu „Wratislavia Cantans”)
Katarzyna Babulewicz | „Lecz i kwiaty troski mają…” (Stanisław Moniuszko, „Pieśni/ Songs”)
Lesław Czapliński | Pod znakiem maestrii Ewy Podleś (50. Muzyczny Festiwal w Łańcucie)
Agnieszka Topolska | Teatr nieznany. I Festiwal Oper Barokowych (I Festiwal Oper Barokowych „Dramma per Musica”)
TEATR
Marta Bryś | 50. edycja Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie
Magdalena Figzał | Nostalgiczny powrót Korbowy (Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Maciej Korbowa i Bellatrix”, reż. Krystian Lupa (cz. I i II) i Tomasz Węgorzewski (cz. III))
SZTUKA
Karol Szafraniec | Samotność pętli (CADU, „Zanosi się na deszcz”)
SOCJOLOGIA
Marcin Gacek | Klerkowie. Mityczne czy wymarłe plemię? (Julien Benda, „Zdrada klerków”)
STREFA DEBIUTU
Paulina Rejdych | Wiersze
FELIETON
Marek K.E. Baczewski | Miasto przy Pałacu
Karolina Lewestam | Syndrom Cassandry
Krzysztof Łęcki | Kłamstwa i inne prawdy
Andrzej Gwóźdź | Pod jednym niebem
Piotr Zaczkowski | Samotność snajpera