Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

(op.cit.,) 1 (42) 2011: Różnice pomiędzy wersjami

Z Katalog.Czasopism.pl

(Utworzył nową stronę „Przejdź do (op.cit.,) lub Spisy treści 2008 <br /> ---- [[Image:Opcit40_2008.jpeg|thumb|160px|okładka numeru <br />3 (40) 2...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
Przejdź do [[ (op.cit.,) ]] lub [[:Kategoria:Spisy treści 2011|Spisy treści 2008]] <br />
 
Przejdź do [[ (op.cit.,) ]] lub [[:Kategoria:Spisy treści 2011|Spisy treści 2008]] <br />
 
----
 
----
[[Image:Opcit40_2008.jpeg|thumb|160px|okładka numeru <br />3 (40) 2008]]
+
[[Image:Opcit40_2008.jpeg|thumb|160px|okładka numeru <br />3 (40) 2011]]
 
'''Miasto oddolne.Wykluczenie.Animacje'''<br />
 
'''Miasto oddolne.Wykluczenie.Animacje'''<br />
 
Anna Maria Szutowicz, Agata Diduszko-Zyglewska<br />
 
Anna Maria Szutowicz, Agata Diduszko-Zyglewska<br />
Linia 11: Linia 11:
  
 
Magdalena Zatorska<br />
 
Magdalena Zatorska<br />
.....<br />
+
<br />
  
  
 
'''Podwójne życie Hattukkalyyyfumikkolów'''<br />
 
'''Podwójne życie Hattukkalyyyfumikkolów'''<br />
  
Profesor Siegbert Wolfgang Schwarzenfuss wyprawia się na drugą stronę rzeki, żeby spotkać autentycznych obcych.<br />
+
Profesor Siegbert Wolfgang Schwarzenfuss<br />
  
Nagrodzone notki na temat dialogu międzykulturowego w Warszawie wybrane w drodze konkursu w ramach projektu „Patchwork Warszawa”<br />
 
  
 +
'''Notki'''<br />
  
'''Obcy. Autoportret/metodologia'''<br />
 
  
Ignacy Strączek<br />
+
'''Dlaczego o macierzyństwie'''<br />
 
+
Stadion Dziesięciolecia był przez lata symbolem wielokulturowego tygla po warszawsku i swoistą atrakcją turystyczną. To miejsce przestało już istnieć. Co nam zostało po największym jarmarku Europy?<br />
+
 
+
 
+
'''Internacjonalne zoo'''<br />
+
 
+
Joanna Koper<br />
+
 
+
W głowach ludzi istnieje obraz uchodźcy jako brudnego, zakrwawionego, uciekającego przed zagrożeniem; tak więc uchodźca schludny, czy też zdrowy, nie jest już stuprocentowym uchodźcą. Ciężar, z którym muszą się mierzyć mieszkańcy polskich ośrodków dla uchodźców, ujawnia się dopiero w zaciszu uchodźczych pokojów, w rozmowach twarzą w twarz.<br />
+
 
+
 
+
'''Granice wartości w Europie'''<br />
+
 
+
Agnieszka Mikulska<br />
+
 
+
Europa coraz częściej staje w obliczu konieczności rozstrzygania, czy jej wartości mogą być sprzeczne z wartościami jej różnorodnych mieszkańców. Przykładem są dyskusje na temat kwestii manifestowania swojej przynależności religijnej.<br />
+
 
+
 
+
'''Sanctus. Szkice z podróży'''<br />
+
 
+
Grzegorz Szymanik<br />
+
 
+
Boga zamyka się w murach. Wtedy podobno czuje się Go mocniej. Niektórzy nawet przemierzają wiele kilometrów, żemy tylko spotkać zamkniętego w murach Boga. Proszą go o zdrowie dla dziecka, przepraszają za wypity alkohol albo robią zdjęcia i kupują pamiątki. Impresje z podróży do Stambułu, Wilna i Szirazu.
+
 
+
 
+
'''Żydowska i „żydowska” Warszawa'''<br />
+
 
+
Kamila Dąbrowska<br />
+
 
+
Istnieją dwie żydowskie warszawy. Przedwojenna i powojenna, ta w cudzysłowie. Warszawa, w której przed rokiem 1939 mieszkała jedna z największych społeczności żydowskich na świecie, dzisiaj jest miastem bez Żydów.<br />
+
 
+
 
+
'''Warszawa wielowyznaniowa'''
+
 
+
Agnieszka Kościańska<br />
+
 
+
Warszawa jest miastem wielu wyznań. Redakcja „Opcitu” pokusiła się o stworzenie planu Warszawy, poklazującego mieszankę Kościołów i związków wyznaniowych.<br />
+
 
+
 
+
'''Zaczęło się od samotnych matek…'''<br />
+
  
 
Marta Elas<br />
 
Marta Elas<br />
  
O protestach samotnych matek chętnie pisała prasa, a one same otwarcie i głośno mówiły o problemach swoich i swoich rodzin. Jednak ich działanie nie było typowe dla osób dotkniętych ubóstwem. Na codzień problem biedy i osoby żyjące w ubóstwie nie są tak dobrze widoczne w przestrzeni publicznej. Dostrzegana jest jedynie ta bieda, którą uzewnętrzniają stary, brudny ubiór i oznaki zaniedbania.<br />
+
'''Matki Boskie i nieboskie'''<br />
  
 +
Anna Maria Szutowicz rozmawia z Patrycją Dołowy<br />
  
'''Fajnie założyć tybetańskie buty'''<br />
 
  
Wywiad z Małgorzatą Gajdemską, pracującą z osobami doświadczającymi kryzysów zdrowia psychicznego oraz z ludźmi żyjącymi z HIV/AIDS<br />
+
'''Życiowe miejsce'''<br />
  
 +
Anna Maria Szutowicz<br />
  
'''Wieś – Miasto. Gdzie leży granica?'''<br />
+
'''Spółdzielnia Mam!'''<br />
  
Amanda Krzyworzeka<br />
+
Sylwia Chutnik<br />
  
Co dziś jest migracją do miasta? Jak ma się do tego coraz liczniejszy ruch tych, którzy przeprowadzają się z miast na wieś? Czy migracja między miastem i wsią ma cokolwiek wspólnego z mobilnością, która zdaniem wielu ma charakteryzować współczesny świat?<br />
+
'''O gumowych dzieciach, Matce Boskiej Karmiącej i...'''
 
+
 
+
'''Wywiad etnograficzny – Nie czuję się jak w domu'''<br />
+
 
+
Na każdym kroku dowiadujesz się, co Niemcy tutaj zrobili, jak okrutnie się zachowywali. Oczywiście to jest wstrząsające. Zawsze zastanawiam się: jak mogli to zrobić? Ale nie myślę: jak Niemcy mogli to zrobić, tylko: jak ci ludzie mogli to zrobić innym ludziom – mówi Anne Deschka, Niemka mieszkająca w Warszawie. O Niemcach, Polsce, mieszkaniu na obczyźnie i nie tylko rozmawiali z nią Agata Zyglewska i Krzysztof Cibor.<br />
+
 
+
 
+
'''Rany na wierzchu'''<br />
+
 
+
Marta Szarejko<br />
+
 
+
Kloszardzi. Bezdomni. Żebracy. Czasami określ się ich mniej pochlebnymi terminami. Osoby, o których mowa, nie pozwalają się nazwać. Rzeczywistość kloszardów wiąże się z groteską, ponieważ wyraźne jest jej karnawałowe zawieszenie w świecie praw i norm postępowania.<br />
+
 
+
 
+
'''Raport z oblężonej twierdzy'''<br />
+
 
+
Tarzycjusz Buliński<br />
+
 
+
Kolejny głos w opcitowej debacie, jak definiować antropologiczność badań terenowych i po co.<br />
+
 
+
 
+
'''Klisze: Patchwork Warszawa'''<br />
+
 
+
W rubryce fotograficznej kadry z filmów nagrodzonych w konkursie Stowarzyszenia Etnografów i Antropologów Kultury Pasaż Antropologiczny na film o dialogu międzykulturowym.<br />
+
 
+
 
+
'''Kuchnia Polska'''<br />
+
 
+
Etnolog w kuchni dowiaduje się o tym, że kuchnia polska niejedno ma imię.<br />
+
 
+
 
+
'''Ponadto:'''<br />
+
notki, komiks z serii Okropne historie oraz informacje o konferencjach antropologicznych.<br />
+
+
 
+
'''VIPowiedź''' <br />
+
 
+
Dorota Sajewska stara się odpowiedzieć na trudne pytanie: czym jest histeria?<br />
+
 
+
 
+
'''Fatamorgana'''
+
 
+
Profesor Siegbert Wolfgang Schwarzenfuss przy pomocy nauk Don Bdona usiłuje poznać tajniki medycyny tradycyjnej plemienia Fiwerstków.<br />
+
 
+
 
+
'''Epidemia znaczenia. Antropologia HIV/AIDS'''<br />
+
 
+
Jill Owczarzak<br />
+
 
+
Wczesne badania dotyczące HIV w Afryce przeprowadzane były przez osoby nieprzygotowane do tego i koncentrujące się na „egzotycznej seksualności afrykańskiej”. Od tamtego czasu podejście do badań nad HIV i AIDS bardzo się zmieniło.<br />
+
 
+
 
+
'''Pigułki zamiast chleba'''<br />
+
 
+
Anna H. Wądołowska<br />
+
 
+
Jeszcze w latach 60. otwarcie mówiono o głodzie, a nawet był on tematem codziennych rozmów. Obecnie w rozmowach rzadko pada słowo „głód”. Jeśli ktoś mdleje, uznawane jest to za skutek „osłabienia” – słabości organizmu – a nie chronicznego niedożywienia.<br />
+
 
+
+
'''Pełno, pełno trzeba nalewać'''<br />
+
 
+
Hanna Gospodarczyk<br />
+
 
+
W antropologii temat wspólnego spożywania posiłków, częstowania i honorowego odwzajemniania gościny pojawia się dosyć często. Antropolog uczestniczący w życiu badanej społeczności łatwo może wpaść w sidła nadinterpretacji zachowań swoich obiektów badań przy zakrapianej suto okazji.<br />
+
 
+
 
+
'''Logarytm podrażniania'''<br />
+
 
+
Bartosz Nowożycki, Paweł Nowożycki<br />
+
 
+
Na początku XX w. grupa idealistów planowała, jak zbudować lepsze społeczeństwo. Pomóc miało odpowiednie wychowanie seksualne. W Polsce kwestia ta nieustannie powraca w dyskursie politycznym.<br />
+
 
+
+
'''To jest jakieś takie ble, czyli o grzybicy „tam”'''<br />
+
  
 
Anna Maria Szutowicz<br />
 
Anna Maria Szutowicz<br />
  
Same kobiety widzą problem w mówieniu o „tych” chorobach „tam”. Mają do wyboru język medyczny albo wulgarny. Lekarz, jako podmiot uprawniony do oceny i dyscyplinowania, jest instytucją, której kobiety starają się unikać, stąd rozpowszechnione metody samoleczenia i poradnictwa w linii kobiecej.<br />
+
'''Prawo do żałoby'''<br />
  
 +
Anna Wądołowska<br />
  
'''RU 486 i cyfrowa wspólnota kobiet'''<br />
+
'''Afryka Praga Afryka'''<br />
  
Agata Chełstowska<br />
+
Marta Elas</br />
  
Medycyna, internet i reprodukcja splecione w jedną sieć. Czyli jak przeprowadzić aborcję, korzystając z internetu.<br />
+
'''Pragar Klisze'''<br />
  
 +
Iwa Pawlak<br />
  
'''Antropolog z karabinem na ramieniu'''<br />
+
'''Nieprzypadkowy wycinek chaosu'''<br />
  
Ewa Dżurak<br />
+
Anna Czyżewska rozmawia z Magdaleną Szaniawską<br />
  
Armia zdaje sobie sprawę, że wiedza, jaką posiadają antropolodzy, może być przydatna. Nadszedł czas, kiedy antropologia może stać się tym, czy była fizyka podczas II wojny światowej i później, w czasie zimnej wojny – nauką dostarczającą broni o sile rażenia nie do odparcia.<br />
 
  
 +
'''Panie, handel jest jak alkoholizm'''<br />
  
'''Ten inny, którego nie chcemy spotkać'''<br />
+
Ignacy Strączek<br />
  
Joanna Kusy<br />
 
  
Zwyczajność centrum onkologii może zaskoczyć w zestawieniu ze skandalem, jaki towarzyszy dziś przedstawieniom śmierci. O rzeczywistości choroby, bliskości śmierci i czasie odmierzanym terminami kolejnych wizyt.<br />
+
'''Ulicznicy. Klisze'''<br />
  
 +
Karolina Błażejczak<br />
  
'''Radiacja nie wrona, nie widać jak leci...'''<br />
 
  
Anna Piłat<br />
+
'''Pop opera Mariusza Trelińskiego'''<br />
  
W rozmowach osób mieszkających strefie skażenia po wybuchu reaktora jądrowego w Czarnobylu radiacja przybiera postać najbliższą chorobie zakaźnej. Bycie „zarażonym” stało się tam koniecznością.<br />
+
Maria Małanicz-Przybylska<br />
  
  
'''Historie czerwonych buteleczek'''<br />
+
'''Dawka energii'''<br />
  
Hubert Wierciński<br />
 
 
Antropolog postawiony w sytuacji uczestnika dramatu, którym niewątpliwie jest opowieść o chemioterapii, może jedynie słuchać i interpretować nagrane na taśmę słowa. Czy istnieje zatem sensowne rozwiązanie i nadzieja na przebicie się antropologii do świata medycyny?<br />
 
  
 +
'''Spięcie pokoleń'''<br />
 +
Agata Diduszko-Zyglewska rozmawia z Joanną Wojtarowicz<br />
 
   
 
   
'''Przeszczepy, śmierć mózgowa i pokrewieństwo'''<br />
 
  
Julia Żabowska<br />
+
'''Znajomek mówi,że to jak film''' <br />
  
Dyskurs biomedycyny utrzymuje, że „serce to po prostu pompa, organy to tylko mięśnie, części zamienne”. Tymczasem pozostali aktorzy (biorcy, dawcy i rodziny obu stron) postrzegają organy jako „przedmiot i Innego jednocześnie” lub też jako kompleks „organ-jako-dawca”. Organ jawi się jako metonimia całej osoby i jako taka zawiera w sobie również relacje społeczne, które dany podmiot miał za życia.<br />
+
Tadeusz Strączek<br />
  
 +
'''Biuro tłumaczeń sztuki'''
  
'''Etnobotanika'''<br />
+
'''Kuchnia idiosynkratyczna'''<br />
  
Monika Kujawska<br />
+
Krzysztof Cibor<br />
  
Etnobotanika już dawno przestała być tylko katalogowaniem roślin używanych przez społeczności niepiśmienne. Wraz z rozwojem tej nauki pojawiły się również pytania o etykę badawczą: jak prowadzić badania wśród Innych nie ograbiając ich z wiedzy?<br />
+
'''Po niedzieli tylko środa'''<br />
 
+
 
+
'''Ekstrasens'''<br />
+
 
+
Magdalena Zatorska<br />
+
 
+
Spodziewałam się staruszki w kwiecistej chustce. Pani Lida zaskoczyła mnie dziewczęcym sposobem noszenia się. Nieumalowana. Bezpretensjonalna. Podważająca zarówno moje wyobrażenia na temat znachorki, jak i polski stereotyp ukraińskiej pięćdziesięciolatki.<br />
+
 
+
 
+
'''Uchynięte'''<br />
+
 
+
Karolina Adamiak, Marta Hekselman<br />
+
 
+
Uchynięcie, schynięcie, gib, gibnięcie – to tylko niektóre z określeń choroby, która sprawia dzieciom ból, pozbawia je apetytu, hamuje ich rozwój i jest nieznana oficjalnemu dyskursowi medycznemu.<br />
+
 
+
 
+
'''Wywiad etnograficzny – Kiedy dziecko jest uchynięte'''<br />
+
 
+
Po prostu, ja wiem, mi się wydaje, albo tak krzywo gdzieś tam weźmie się to dziecko, a to są kostki młodziutkie, nie, gibnie się główka i to już takie coś się robi z tego – mówi kobieta z okolic Szydłowca. O uchynięciu i sposobach jego leczenia rozmawiały Karolina Adamiak, Marta Hekselman.<br />
+
 
+
+
'''Klisze – TCM'''<br />
+
 
+
zdjęcia i tekst: Zhang Yuqing i Bohdan Pękacki<br />
+
 
+
W Chinach medycyna tradycyjna i zachodnia uzupełniają się. Chińczycy wybierają miejsce leczenia zależnie od znanych tylko sobie kryteriów.<br />
+
 
+
 
+
'''Biała śmierć'''<br />
+
 
+
Jolanta Kossakowska<br />
+
 
+
Etnolog w kuchni staje oko w oko ze śmiercią, którą może nieść krowie mleko. Może ale nie musi. Zdania są podzielone.<br />
+
  
 +
Ignacy Strączek<br />
 
   
 
   
'''Ponadto:'''<br />
+
'''Okropne historie'''<br />
  
notki, komiks z serii Okropne historie oraz informacje o konferencjach antropologicznych
+
CBR<br />
  
  
[[Kategoria:Spisy treści 2008]]
+
[[Kategoria:Spisy treści 2011]]

Wersja z 22:50, 4 gru 2012

Przejdź do (op.cit.,) lub Spisy treści 2008


okładka numeru
3 (40) 2011

Miasto oddolne.Wykluczenie.Animacje
Anna Maria Szutowicz, Agata Diduszko-Zyglewska

Po dwóch latach zadomowienia w przestrzeni wirtualnej (www.opcot.pl) powrót do fetyszu i korzeni czyli papieru. Ten numer dotyczy przede wszystkim Warszawy - lokalnej animacji, lokalnej kultury, ale też naszych wykluczeń.


Synergia, inwencja i stymulowanie aktywnej partycypacji

Magdalena Zatorska


Podwójne życie Hattukkalyyyfumikkolów

Profesor Siegbert Wolfgang Schwarzenfuss


Notki


Dlaczego o macierzyństwie

Marta Elas

Matki Boskie i nieboskie

Anna Maria Szutowicz rozmawia z Patrycją Dołowy


Życiowe miejsce

Anna Maria Szutowicz

Spółdzielnia Mam!

Sylwia Chutnik

O gumowych dzieciach, Matce Boskiej Karmiącej i...

Anna Maria Szutowicz

Prawo do żałoby

Anna Wądołowska

Afryka Praga Afryka

Marta Elas</br />

Pragar Klisze

Iwa Pawlak

Nieprzypadkowy wycinek chaosu

Anna Czyżewska rozmawia z Magdaleną Szaniawską


Panie, handel jest jak alkoholizm

Ignacy Strączek


Ulicznicy. Klisze

Karolina Błażejczak


Pop opera Mariusza Trelińskiego

Maria Małanicz-Przybylska


Dawka energii


Spięcie pokoleń
Agata Diduszko-Zyglewska rozmawia z Joanną Wojtarowicz


Znajomek mówi,że to jak film

Tadeusz Strączek

Biuro tłumaczeń sztuki

Kuchnia idiosynkratyczna

Krzysztof Cibor

Po niedzieli tylko środa

Ignacy Strączek

Okropne historie

CBR