Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 1-2 (296-297) 2012: Różnice pomiędzy wersjami

Z Katalog.Czasopism.pl

(Utworzył nową stronę „Przejdź do Konteksty. Polska Sztuka Ludowa lub Spisy treści 2011<br /> ---- [[Image:Konteksty_1-2_2012.jpg|thumb|160px|okład...”)
 
Linia 5: Linia 5:
 
Czarny Atlantyk – wstęp
 
Czarny Atlantyk – wstęp
 
      
 
      
Dialog transatlantycki a kwestia tożsamości
+
'''Dialog transatlantycki a kwestia tożsamości'''
 
 
 
 
 
PAUL GILROY<br />
 
PAUL GILROY<br />
Linia 16: Linia 16:
 
Diaspory, przeł. Karolina Dudek, Sławomir Sikora
 
Diaspory, przeł. Karolina Dudek, Sławomir Sikora
 
      
 
      
Afroameryka, Brazylia, Haiti – kultura, religia, sztuka
+
'''Afroameryka, Brazylia, Haiti – kultura, religia, sztuka'''
 
 
 
 
 
MACIEJ ROŻALSKI<br />
 
MACIEJ ROŻALSKI<br />
Linia 51: Linia 51:
 
Atlantyckie transpozycje. Wyobrażenie bóstw i duchów inspirowane obcością
 
Atlantyckie transpozycje. Wyobrażenie bóstw i duchów inspirowane obcością
  
Wątki afrykańskie
+
'''Wątki afrykańskie'''
 
 
 
 
 
RYSZARD CIARKA<br />
 
RYSZARD CIARKA<br />
Linia 74: Linia 74:
 
„Kyendi” – kim jestem?
 
„Kyendi” – kim jestem?
 
      
 
      
Egzotyka – reminiscencje
+
'''Egzotyka – reminiscencje'''
  
 
TOMASZ SZERSZEŃ<br />
 
TOMASZ SZERSZEŃ<br />
Linia 93: Linia 93:
 
Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy
 
Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy
  
O nihilizmie
+
'''O nihilizmie'''
  
 
DARIUSZ CZAJA<br />
 
DARIUSZ CZAJA<br />
 
Noc ciemna. Nihilologia i wiara
 
Noc ciemna. Nihilologia i wiara
  
Słyszalny krajobraz
+
'''Słyszalny krajobraz'''
  
 
KRZYSZTOF LIPKA<br />
 
KRZYSZTOF LIPKA<br />
 
Ptasie uniwersum (ptaki artystycznie rozśpiewane)
 
Ptasie uniwersum (ptaki artystycznie rozśpiewane)
  
Miejsca dzieła
+
'''Miejsca dzieła'''
  
 
ANDRZEJ PIEŃKOS<br />
 
ANDRZEJ PIEŃKOS<br />
 
Samotnia romantycznego poety. Lamartine wśród winnic
 
Samotnia romantycznego poety. Lamartine wśród winnic
  
Historia jednego obrazu w Studium Teatralnym Piotra Borowskiego na Lubelskiej
+
'''Historia jednego obrazu w Studium Teatralnym Piotra Borowskiego na Lubelskiej'''
  
 
ANTONI ZIEMBA<br />
 
ANTONI ZIEMBA<br />

Wersja z 18:13, 1 sie 2012

Przejdź do Konteksty. Polska Sztuka Ludowa lub Spisy treści 2011


okładka numeru
1-2 (296-297) 2012

MACIEJ ROŻALSKI
Czarny Atlantyk – wstęp

Dialog transatlantycki a kwestia tożsamości

PAUL GILROY
Czarny Atlantyk jako kontrkultura nowoczesności, przeł. Katarzyna Przyłuska

J. LORAND MATORY
Nowy Świat otacza ocean, przeł. Mikołaj Gliński

JAMES CLIFFORD
Diaspory, przeł. Karolina Dudek, Sławomir Sikora

Afroameryka, Brazylia, Haiti – kultura, religia, sztuka

MACIEJ ROŻALSKI
Xire – powitanie i żart w kulcie candomblé

ROGER BASTIDE
Kulty afroamerykańskie, przeł. Joanna Pawelczyk

MONIQUE AUGRAS
Candomblé badaczy, przeł. Joanna Pawelczyk

JOCÉLIO TELES
Kult candomblé w stanie Bahia w XXI wieku, przeł. Łukasz Zaremba

LIVIO SANSONE
Cukier, ropa i Czarny Atlantyk, przeł. Łukasz Zaremba

LESZEK KOLANKIEWICZ
Grotowski w gąszczu narracji haitańskich

JÓZEF KWATERKO
O malarstwie vodou na Haiti

OLGA STANISŁAWSKA
Rok po. Port-au-Prince, styczeń 2011

SŁAWOMIR SIKORA
Afryka Roucha. Mimikra – podmiotowość – sprawczość

RADOSŁAW BARC
Renesans Harlemu. Sztuka w kontekście ideologii rasowej

JACEK JAN PAWLIK
Atlantyckie transpozycje. Wyobrażenie bóstw i duchów inspirowane obcością

Wątki afrykańskie

RYSZARD CIARKA
Afrykański raptularz Jacka Olędzkiego

JACEK OLĘDZKI
Lotus Flowers. Papier toaletowy marszczony – celulozowy

ADAM RYBIŃSKI, MACIEJ ZĄBEK
Obrazy Afryki i Afrykanów w oczach europejskich podróżników z końca XIX stulecia

ADAM RYBIŃSKI
Ręka w rękę, czyli rzecz o tuareskim dążeniu do jedności i własnego państwa

MAJAN GARLINSKI
Obrazki z wystawy, przeł. Dorota Kulikiewicz

KAROLINA MARCINKOWSKA
Świat „tych o prześwitujących oczach” widziany przez króla Dadilahy Buta

ŁUKASZ KAMIŃSKI
„Kyendi” – kim jestem?

Egzotyka – reminiscencje

TOMASZ SZERSZEŃ
„Documents”, czyli maszyna do deklasyfikacji: Problem podtytułu; Bezformie

MARTA SKWARA
„Dzicy” Witkacego – przemyślana odpowiedź na doświadczenie egzotyki?

JOANNA RACZKOWSKA
„W stronę światła Południa…” czyli Mirosława Żuławskiego odkrywanie Afryki

Aporia? Cliché verre? Zwielokrotnione wizerunki

MAŁGORZATA KITOWSKA-ŁYSIAK
Światło-czułość. Czy Xięga bałwochwalcza Brunona Schulza mogłaby powstać bez cliché verre?

IRENA KOSSOWSKA
Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy

O nihilizmie

DARIUSZ CZAJA
Noc ciemna. Nihilologia i wiara

Słyszalny krajobraz

KRZYSZTOF LIPKA
Ptasie uniwersum (ptaki artystycznie rozśpiewane)

Miejsca dzieła

ANDRZEJ PIEŃKOS
Samotnia romantycznego poety. Lamartine wśród winnic

Historia jednego obrazu w Studium Teatralnym Piotra Borowskiego na Lubelskiej

ANTONI ZIEMBA
Neapol i Luca Giordano (Luca Giordano, Trzej Królowie)

BOGUSŁAW (SŁAWOMIR) BOBULA
O obrazie Luca Giordano i kolekcji Stanisława Wydżgi

ELŻBIETA FICOWSKA
Jerzy Ficowski – urodziny poety

KRZYSZTOF CZYŻEWSKI
Spojrzenie prosto w oczy. O obrazie Jerzego Ficowskiego

Amulety i definicje, czyli szkic do portretu Jerzego Ficowskiego. Fragmenty listy dialogowej z filmu Pawła Woldana