Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Przegląd Powszechny 7-8/2007

Z Katalog.Czasopism.pl

Wersja Filozofia (dyskusja | edycje) z dnia 14:53, 30 lis 2007

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Przejdź do Przegląd Powszechny lub Spisy treści 2007


ks. Piotr Mazurkiewicz,
Sekularyzacja czy „ureligijnienie” polityki? </br> Z ks. prof. Piotrem Mazurkiewiczem, teologiem i politologiem, rozmawiają Roman Swoboda SJ i Rafał Huzarski SJ. Tematem rozmowy są relacje między polityką a religią w Polsce i w Europie.</P>

*
</P>

Bartłomiej Noszczak</P> Okoliczności powstania Jasnogórskich Ślubów Narodu Polskiego</P> Uroczystość złożenia Ślubów Jasnogórskich była bezprecedensową w historii Polski manifestacją uczuć religijnych, niezwykłą, bo dokonaną w państwie rządzonym przez komunistyczną ekipę. Śluby były wyrazem przywiązania znacznej części społeczeństwa do wiary, Kościoła i izolowanego kard. Wyszyńskiego.</P>

*
</P>

Dagoberto Valdes Hernandez</P> Ku społeczeństwu obywatelskiemu na komunistycznej Kubie</P> Patrycja Santora i Tomasz Wodzyński rozmawiają z Dagobertem Valdesem Hernandezem, założycielem i dyrektorem Centrum Formacji Obywatelskiej i Religijnej, prezesem katolickiej Komisji ds. Kultury w diecezji Pinar del Rio, założycielem czasopisma „Vitral”. Rozmowa dotyczy sytuacji Kościoła na Kubie i tworzenia się nowego społeczeństwa.</P>

*
</P>

Nicholaus Lobkowicz</P> Dlaczego filozof winien interesować się teologią. Uwagi o trudnej relacji</P> Teologia wprawdzie nie jest wiarą, a filozofia nie stanowi jedynej postaci używania rozumu. Jeśli jednak zagłębiamy się w problem, czy i na ile filozof winien interesować się teologią, to chodzi o to, czy wysiłek teologa, by zrozumiale i prawidłowo artykułować wiarę, może być owocny dla filozofa.</P>

*
</P>

Anna T. Kowalewska</P> Rozmowy o trudnej wolności</P> Rozmowa z o. Andrzejem Koprowskim na temat jego kontaktów z przedstawicielami SB i wywiadu PRL.</P>

*
</P>

Bartłomiej Noszczak</P> Przypadek „Studenta”. Kontakty o. Andrzeja Koprowskiego SJ ze Służbą Bezpieczeństwa PRL (1968-1987)</P> W świetle znanego dziś materiału źródłowego nie można kategorycznie stwierdzić, żeby ks. Andrzej Koprowski świadomie zgodził się na współpracę ze Służbą Bezpieczeństwa. W marcu 1986 r., w Departamencie I MSW kategorycznie wykluczono, by był kiedykolwiek współpracownikiem któregoś z pionów. Stwierdzono ponadto, że nigdy nie podpisał żadnego zobowiązania współpracy z resortem, a przekazywane przez niego informacje były powszechnie znane.</P>

*
</P>

Wacław Oszajca SJ</P> Bóg powiedział raz, dwa razy usłyszałem (Ps 62,12)</P>

*
</P>

Magda Raczko-Pietraszek</P> Wiersze</P>

*
</P>

Marcin Fijałkowski</P> Jak ziarnka piasku</P> Z Henri Teisserem, arcybiskupem Algieru, rozmawia Joanna Pietrzak-Thébault. Rozmowa dotyczy sytuacji Kościoła katolickiego w Algierii, trudnych stosunków chrześcijańsko-muzułmańskich, prób wzajemnego zrozumienia się i poznania.</P>

*
</P>

Marcin Fijałkowski</P> Okruchy</P> Powstanie Warszawskie, przytłumione po latach faktami historycznymi i dyskusjami polityków, to nie tylko te debaty i fakty. To do dziś emocje i życie wielu ludzi, to fragmenty życiorysów, których nie da się sprowadzić do wspólnego mianownika. Bo tyle było Powstań, ilu ludzi w nim uczestniczących.</P>

*
</P>

Zbigniew Lisowski</P> Norwid o prawdzie... bez aluzji do współczesności!!!</P> Ponieważ nadal toczą się u nas boje o prawdę, która, zgodnie z konstatacją Jezusa, pełni funkcję wyzwalającą człowieka, przeto warto poznać związany z tą kwestią pogląd Norwida, największego w naszej literaturze poety i moralisty zarazem.</P>

*
</P>

Anna Pietrzak</P> Cztery pory roku w Niemczech</P> Warto zatrzymać się w Niemczech na dłużej, by np. popłynąć wycieczkowym statkiem po Renie. Na wysokiej skarpie jest miejsce zwane skałą Lorelei, z której rozciąga się piękny widok na zakola rzeki. Wystarczy jedno spojrzenie, by powstało marzenie o powrocie nad Ren.</P>

*
</P>

Patrick Verspieren SJ</P> Lobbing na rzecz eutanazji</P> „Biała Księga” zawiera 27 opisów ciężkich chorób czy pożegnań z życiem. Opisy miały pokazać, że prawa chorych, a zwłaszcza prawo odmowy leczenia nie są jeszcze dostatecznie przestrzegane i że wciąż istnieją ciężkie zaniedbania w uśmierzaniu cierpień. Wykorzystano te przypadki do żądań, by legislacja uznała prawo do „aktywnej pomocy w umieraniu”.</P>

***
</P>

TEATR</P> Jadwiga Rożek-Sieraczyńska</P> Wojna, szaleństwo i polityka</P> (Muzeum Starego Teatru w Krakowie, „Ajas” Sofoklesa, reżyseria – Maria Spiss)</P>

*
</P>

Paulina Borek</P> You were only waiting for this moment to arise</P> (Teatr Dramatyczny w Warszawie, „Blackbird” Davida Harrowera, reżyseria – Grażyna Kania)</P>

*
</P>

MUZYKA</P> Urszula Ciołkiewicz</P> Osobisty Dekalog zapisany dźwiękiem</P> (Katarzyna Groniec, „Przypadki”)</P>

*
</P>

FILM</P> Jan Pniewski</P> Bez biletu; W oparach szaleństwa</P> („Szczęście”, reżyseria – Bohdan Sláma; „Zodiak”, reżyseria – David Fincher)</P>

*
</P>

TELEWIZJA</P> Jan Kłossowicz</P> Sytuacja</P> („Recenzja sprzed trzydziestu lat”)</P>

*
</P>

KSIĄŻKI</P> Mieczysław Orski</P> W labiryncie „transliteratury”</P> (Jacek Bierut, „PiT”)</P>

*
</P>

Jerzy Gaul</P> Czy Hitler mógł wygrać wojnę?</P> (Bevin Alexander, „Jak Hitler mógł wygrać wojnę”)</P>

*
</P>

Marek Blaza SJ</P> Co na to Lud Boży?</P> (Wacław Hryniewicz OMI, „Nadzieja w dialogu. Korespondencja z czytelnikami /1976-2006/”)</P>

*
</P>

Anna Grodecka</P> Tułaczka Mistrza Kong</P> (Jonathan Clements, „Konfucjusz”)</P>

*
</P>

Marek Klecel</P> Cywilizacje na rozdrożu</P> (Fernand Braudel, „Gramatyka cywilizacji”)</P>

*
</P>

Jakub Halcewicz - Pleskaczewski</P> Gdy dziennik stał się telenowelą</P> (Peter Winterhoff-Spurk, „Psychologia mediów”)</P>

****
</P>

Z życia kraju</P> Jakub Halcewicz - Pleskaczewski</P>

Bez twarzy

*

Z życia świata</P> Piotr Kowalczuk</P>

Balsam i ambrozja

*

Z życia Kościoła</P> Tomasz P. Terlikowski</P>

Miedzy polityką, moralnością a Ewangelią