Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

(op.cit.,) 1 (41) 2009

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do (op.cit.,) lub Spisy treści 2009


Wstępniak
Magdalena Radkowska, redaktor naczelna od początku istnienia czasopisma, żegna się z czytelnikami. (op.cit.,) po siedmiu latach przenosi się z papieru do internetu. Odmłodzona redakcja rzuca się w wir pracy, aby jeszcze przed wakacjami zaprezentować czytelnikom kolejny, 42 numer.


Antropologia medyczna – dlaczego i jak?
Danuta Penkala-Gawęcka
Nowa zaangażowana antropologia medyczna nie uznaje już upowszechniania biomedycyny za taktykę służącą ponownej kolonizacji, skłonna jest raczej postrzegać powszechny dostęp do opieki medycznej jako jedno z podstawowych praw człowieka.


VIPowiedź
Dorota Sajewska stara się odpowiedzieć na trudne pytanie: czym jest histeria?


Fatamorgana

Profesor Siegbert Wolfgang Schwarzenfuss przy pomocy nauk Don Bdona usiłuje poznać tajniki medycyny tradycyjnej plemienia Fiwerstków.


Epidemia znaczenia. Antropologia HIV/AIDS
Jill Owczarzak
Wczesne badania dotyczące HIV w Afryce przeprowadzane były przez osoby nieprzygotowane do tego i koncentrujące się na „egzotycznej seksualności afrykańskiej”. Od tamtego czasu podejście do badań nad HIV i AIDS bardzo się zmieniło.


Pigułki zamiast chleba
Anna H. Wądołowska
Jeszcze w latach 60. otwarcie mówiono o głodzie, a nawet był on tematem codziennych rozmów. Obecnie w rozmowach rzadko pada słowo „głód”. Jeśli ktoś mdleje, uznawane jest to za skutek „osłabienia” – słabości organizmu – a nie chronicznego niedożywienia.


Pełno, pełno trzeba nalewać
Hanna Gospodarczyk
W antropologii temat wspólnego spożywania posiłków, częstowania i honorowego odwzajemniania gościny pojawia się dosyć często. Antropolog uczestniczący w życiu badanej społeczności łatwo może wpaść w sidła nadinterpretacji zachowań swoich obiektów badań przy zakrapianej suto okazji.


Logarytm podrażniania
Bartosz Nowożycki, Paweł Nowożycki
Na początku XX w. grupa idealistów planowała, jak zbudować lepsze społeczeństwo. Pomóc miało odpowiednie wychowanie seksualne. W Polsce kwestia ta nieustannie powraca w dyskursie politycznym.


To jest jakieś takie ble, czyli o grzybicy „tam”
Anna Maria Szutowicz
Same kobiety widzą problem w mówieniu o „tych” chorobach „tam”. Mają do wyboru język medyczny albo wulgarny. Lekarz, jako podmiot uprawniony do oceny i dyscyplinowania, jest instytucją, której kobiety starają się unikać, stąd rozpowszechnione metody samoleczenia i poradnictwa w linii kobiecej.


RU 486 i cyfrowa wspólnota kobiet
Agata Chełstowska
Medycyna, internet i reprodukcja splecione w jedną sieć. Czyli jak przeprowadzić aborcję, korzystając z internetu.


Antropolog z karabinem na ramieniu
Ewa Dżurak
Armia zdaje sobie sprawę, że wiedza, jaką posiadają antropolodzy, może być przydatna. Nadszedł czas, kiedy antropologia może stać się tym, czy była fizyka podczas II wojny światowej i później, w czasie zimnej wojny – nauką dostarczającą broni o sile rażenia nie do odparcia.


Ten inny, którego nie chcemy spotkać
Joanna Kusy
Zwyczajność centrum onkologii może zaskoczyć w zestawieniu ze skandalem, jaki towarzyszy dziś przedstawieniom śmierci. O rzeczywistości choroby, bliskości śmierci i czasie odmierzanym terminami kolejnych wizyt.


Radiacja nie wrona, nie widać jak leci...
Anna Piłat
W rozmowach osób mieszkających strefie skażenia po wybuchu reaktora jądrowego w Czarnobylu radiacja przybiera postać najbliższą chorobie zakaźnej. Bycie „zarażonym” stało się tam koniecznością.


Historie czerwonych buteleczek
Hubert Wierciński
Antropolog postawiony w sytuacji uczestnika dramatu, którym niewątpliwie jest opowieść o chemioterapii, może jedynie słuchać i interpretować nagrane na taśmę słowa. Czy istnieje zatem sensowne rozwiązanie i nadzieja na przebicie się antropologii do świata medycyny?


Przeszczepy, śmierć mózgowa i pokrewieństwo Julia Żabowska
Dyskurs biomedycyny utrzymuje, że „serce to po prostu pompa, organy to tylko mięśnie, części zamienne”. Tymczasem pozostali aktorzy (biorcy, dawcy i rodziny obu stron) postrzegają organy jako „przedmiot i Innego jednocześnie” lub też jako kompleks „organ-jako-dawca”. Organ jawi się jako metonimia całej osoby i jako taka zawiera w sobie również relacje społeczne, które dany podmiot miał za życia.


Etnobotanika
Monika Kujawska
Etnobotanika już dawno przestała być tylko katalogowaniem roślin używanych przez społeczności niepiśmienne. Wraz z rozwojem tej nauki pojawiły się również pytania o etykę badawczą: jak prowadzić badania wśród Innych nie ograbiając ich z wiedzy?


Ekstrasens
Magdalena Zatorska
Spodziewałam się staruszki w kwiecistej chustce. Pani Lida zaskoczyła mnie dziewczęcym sposobem noszenia się. Nieumalowana. Bezpretensjonalna. Podważająca zarówno moje wyobrażenia na temat znachorki, jak i polski stereotyp ukraińskiej pięćdziesięciolatki.


Uchynięte
Karolina Adamiak, Marta Hekselman
Uchynięcie, schynięcie, gib, gibnięcie – to tylko niektóre z określeń choroby, która sprawia dzieciom ból, pozbawia je apetytu, hamuje ich rozwój i jest nieznana oficjalnemu dyskursowi medycznemu.


Wywiad etnograficzny – Kiedy dziecko jest uchynięte
Po prostu, ja wiem, mi się wydaje, albo tak krzywo gdzieś tam weźmie się to dziecko, a to są kostki młodziutkie, nie, gibnie się główka i to już takie coś się robi z tego – mówi kobieta z okolic Szydłowca. O uchynięciu i sposobach jego leczenia rozmawiały Karolina Adamiak, Marta Hekselman.


Klisze – TCM
zdjęcia i tekst: Zhang Yuqing i Bohdan Pękacki
W Chinach medycyna tradycyjna i zachodnia uzupełniają się. Chińczycy wybierają miejsce leczenia zależnie od znanych tylko sobie kryteriów.


Biała śmierć
Jolanta Kossakowska
Etnolog w kuchni staje oko w oko ze śmiercią, którą może nieść krowie mleko. Może ale nie musi. Zdania są podzielone.


Ponadto:
notki, komiks z serii Okropne historie oraz informacje o konferencjach antropologicznych