Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

(op.cit.,) 2 (9) 2003

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do (op.cit.,) lub Spisy treści 2003


okładka numeru 2 (9) 2003


Krzysztof Cibor - wstępniak

Jolanta Kossakowska - Polowanie na miasto (szkic miasta Harer)
Dla Europy Harer został odkryty półtora wieku temu i pozostaje miejscem sentymentalnych wypraw śladami ludzi, którzy pozostawili tam po sobie co najwyżej dom. Dlatego pełne pobłażania spojrzenie na hararskim bazarze uświadamia, że to, czego szukamy w Harerze, jest tylko nadbudową. Pielgrzymi przybywaja tam po coś innego - po świętość, która niemuzułmanom pozostanie obca. Miejsca pochówku lokalnych świętych wodzów pozostaja dla nas po prostu obiektami wartymi odwiedzenia.

Anna Suchenek - Imam myli się do końca
Imam pomylił się po raz pierwszy, ogłaszając koniec ramadanu na 5 grudnia, podczas gdy w innych krajach muzułmanie świętowali koniec miesięcznego postu dopiero 6 grudnia. Mieszkańcy Inguszetii byli bardzo niezadowoleni...

Adam Zakrzewski - Kat w jemeńskich wierzeniach ludowych
Opowieść o roślinie, która zawiera substancję podobną do amfetaminy, a na jej liściach napisane jest: Nie ma boga jak tylko Bóg.

Zuzanna Grębecka - Przegląd prasy etnograficznej
W roku wydania Kłopotów z kulturą Jamesa Clifforda (1988) prasa etnograficzno-krajoznawcza czyniła zwierzenia: Okazało się, że moja bielizna ma specjalną moc, bo mieszkam w jednym domu z siedmioma mężczyznami i nie mam dzieci.

Wywiad etnograficzny - Ostatnia zasłona
o znaczeniu hidżabu i nawróceniu na islam opowiada polska muzułmanka

Jolanta Kossakowska - Modny Hidżab
Krótki tekst o holenderskiej projektantce, która pokazała, że hidżab może pasować do kultury Zachodu

Agnieszka Kościańska- Kobieta i Bóg. O religijnym feminizmie
Europejczycy i Amerykanie zgodnie ubolewają nad losem muzułmanek uwięzionych w domach i owiniętych w zwoje materiału. Liczne organizacje feministyczne angażują się w akcje na rzecz kobiet żyjących w krajach muzułmańskich. Co jednak sądzą o tym same muzułmanki?

Krzysztof Cibor - Agion Oros
Fundamentalizm religijny się nie rodzi. On się objawia. On jest tym, co zostaje po religii w świecie, z którego religia znika. Jest odpowiedzią na fundamentalizm antyfundamentalistyczny.

Anna Wróbel - Azazel
Recenzja

Agata Zyglewska - Intymność
Film "Intymność" wyłuskuje dotyk ze sfery biologii, pokazuje, że dotyk w sposób nieunikniony niesie za soba bliskość, że nie da się go odrzeć z tej mocy, że naznacza psychikę i że nie da się go zbagatelizować.

Joanna Wichowska - Daleko od Mekki
Mostar. Niesmak, że takie miasta się zwiedza, zamiast w nich zostać na zawsze, ucząc się - kamień po kamieniu, liść po liściu, twarz po twarzy - przeszłości i - zaraz potem - niepamięci.

Anna Bińkowska - Proteusz dziwi się Żydowi
Żydzi z londyńskiej dzielnicy Stanford Hill żyją w swoim świecie, kontynuując dzieło dziadków, którzy zechcieli ożywić ortodoksję żydowską.

Krzysztof Strachota - Kalejdoskop isma&39;ilicki, czyli nowa świątynia Salomona
Duch ma swoje przełożenie na ciało, ducha wciela się za pomocą sprawnych instytucji, duchem się zarządza tak, jak nowoczesnym przedsiębiorstwem

Jarosław jot-Drużycki - Kalendarz kieszonkowy
Kolejny rozdział dziennika pisanego po niewczasie - tym razem próba rekonstrukcji wydarzeń z 1918 roku na podstawie... kieszonkowego kalendarzyka pewnej panienki ze Lwowa.

Med Korso-Feciane - Rai - muzyka, która mówi "nie" fundamentalizmowi muzułmańskiemu i nadużyciom dyktatury wojskowej w Algierii
Za mnóstwem radosnych nut i rytmicznych melodii dostosowanych do gustów naszej epoki w tekstach rai kryje się rozpaczliwy protest.

notki, powieść w odcinkach (8), komiks