Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Akcent 1 (107) 2007

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Akcent lub Spisy treści 2007


okładka numeru 1 (107) 2007


Od redakcji: Schulz, Drohobycz, pogranicze
Jerzy Święch: Schulz – pisarz galicyjski
Adam Raczyński: wiersze
Jerzy Jarzębski: Schulz – ironiczny ład i dyskurs uwodzicielski
Marek Bekerman: Ratujcie Jentla! – opowiadanie
Jerzy Bartmiński, Tomasz Rokosz: Podwójne życie tekstów folkloru na pograniczu polsko–ukraińskim
Eda Ostrowska: wiersze
Janusz Golec: Europa czy Pół–Azja?
Karl Emil Franzos: Od Wiednia do Czerniowiec
Marek Danielkiewicz: wiersze
Wiera Meniok: „Prowincja osobliwa” – Schulzowska kreacja
i interpretacja Miasta
Joanna Dziwak: wiersze
Bogusław Wróblewski: Przeciw stereotypom na pograniczu narodów i kultur w jednoczącej się Europie – fragmenty
Marcin Czyż: wiersze
Waldemar Michalski: Odkryć Wołyń na nowo (Czechowicz, Iwaniuk, Łobodowski, Czaykowski)
Paweł Laufer: Historia jednego królestwa. Traktat o podniesieniu rzeczy zdegradowanej – opowiadanie
Jacek Mączka: wiersze

PRZEKROJE

Poeci, poeci...
Anna Mazurek: Lublin w poezji [Waldemer Michalski oprac.: „Pięć wieków poezji o Lublinie. Antologia”]
Janusz Termer: Własny smak poezji [Bohdan Wrocławski: „Inny smak księżyca”]
Rafał Derda: Przyśpiewki śmierci [Marcin Siwek: „Nekyja”]
Stefan Jurkowski: Trzecie wejście poetki [Aldona Borowicz: „Ogniem otworzę drzwi”]
Stefan Nieznanowski: Sonet redivivus [Sławomir Rudnicki: „Sonety”]
Aleksander Wójtowicz: Sen, mara, wiersz, (nie)wiara [Marcin Świetlicki: „Muzyka środka”]

Nie tylko analitycznie
Tadeusz Szkołut: Estetyka powieści i doświadczenie egzystencjalne [Milan Kundera: „Zasłona. Esej w siedmiu częściach”]
Michał Kędzierski: Analiza geniuszu [Norbert Elias: „Mozart. Portret geniusza”]
Janusz Kopaczek: Powszechna encyklopedia filozofii na edytorskim finiszu [„Powszechna encyklopedia filozofii”]
Andrzej Goworski: O Toskanii subiektywnie [Anna Maria Goławska, Grzegorz Lindenberg: „Toskania i okolice. Przewodnik subiektywny”]
Michał Miłosz Zieliński: Filozofia współczesnego miasta [Ewa Rewers: „Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta”]
Agnieszka Czechowicz: Listy i okolice [Edward Stachura: „Listy
do pisarzy”]
Łukasz Janicki: Problemy z interpretacją [Janusz Sławiński: „Miejsce interpretacji”]
Grzegorz Józefczuk: Jest różnica, kiedy pojedziesz do Kazimierza [Monika Adamczyk–Garbowska oprac.: „Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów”]

PLASTYKA

Lechosław Lameński: Z pracowni filozofa – artysty. Spojrzenie Grzegorza Sztabińskiego poza obraz
Wszystko, co jest formą, może podlegać deformacji. Rozmowa Moniki Skarżyńskiej ze Zdzisławem Beksińskim (część III i IV)
Lechosław Lameński: Niepokorni i sakralni. Artyści Galerii Sztuki Sceny Plastycznej KUL

PRZENIKANIA

Abp Józef Życiński: Muza w kożuchu

BEZ TYTUŁU

Leszek Mądzik: Wędrówka wody

TEATR

Magdalena Jankowska: Czarne „Wesele”

NOTY

Piotr Żbikowski: O Czesławie Zgorzelskim wspomnienie
Anna Brzozowska–Krajka: Mieczysław Haiman – działacz, historyk i poeta „serc tułaczych”
Waldemar Michalski: Podróż z „białym kamykiem” w czasie
i przestrzeni

Ryszard Kapuściński (1932 - 2007)

Noty o autorach