Ethos 3 (75) 2006
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Ethos lub Spisy treści 2006
O NOWEJ EDUKACJI
Od Redakcji
Rozum zapoznany (D. Ch.)
JAN PAWEŁ II – Zadanie szkoły: kształcić i wychowywać (Fragmenty przemówienia wygłoszonego 6 czerwca 1991 roku w katedrze włocławskiej podczas spotkania z katechetami, nauczycielami i uczniami)
Ks. Mieczysław MOKRZYCKI
Poszedł śladem Jezusa (Homilia podczas Mszy Świętej w pierwszą rocznicę śmierci papieża Jana Pawła II, krypta Bazyliki św. Piotra, Watykan, 2 IV 2006)
Giovanni REALE
Dwa przesłania Platona dla ludzi wszystkich czasów. Metafora nawrócenia i „modlitwa filozofa” (tłum. P. Mikulska)
O WYCHOWANIU – FILOZOFICZNIE
Furio PESCI
Filozoficzna perspektywa wychowania (tłum. P. Mikulska)
Wojciech CHUDY
Istota pedagogiki personalistycznej
Witold STARNAWSKI
Wychowanie do prawdy – powinnością szkoły
WYCHOWYWAĆ OSOBĘ
Katarzyna OLBRYCHT
Aksjologia szkoły katolickiej
Katarzyna JASIŃSKA
Posłuszeństwo i wolność w wychowaniu
UCZYĆ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO
Roman DOKTÓR
Szkoła a myślenie krytyczne
Andrea FOLKIERSKA
Warunki możliwości krytycznego myślenia uczniów
Paweł KAWALEC
O dwóch odmianach myślenia krytycznego
DYLEMATY REFORMY
Grzegorz LECH
Zreformowana szkoła w przededniu reformy
Ryszard LEGUTKO
W stronę umysłowej pospolitości
Magdalena MARZEC
Reforma edukacji – oczekiwania a rzeczywistość
Jacek WOJTYSIAK
O edukacyjnej potrzebie filozofii
Agnieszka LEKKA-KOWALIK
O dostojeństwie uniwersytetu – raz jeszcze
WYCHOWANIE I EDUKACJA POZA SZKOŁĄ
Adam F. BARAN
Harcerstwo na progu XXI wieku. Wychowawcza funkcja organizacji pozaszkolnych
Marek BUDAJCZAK
Edukacja domowa w Polsce – dokonania i wyzwania
ROZMOWY „ETHOSU”
Szkoła ma wychowywać poprzez rzetelne uczenie. Z Michałem BOBRZYŃSKIM rozmawia Patrycja MIKULSKA
KTO „BENE DISTINGUIT”, TEN TEŻ „BENE DOCET”…
Wprowadzenie
Adam RODZIŃSKI
Dystychy
MYŚLĄC OJCZYZNA...
Tomasz STRZEMBOSZ
Kłopoty z wychowaniem
OMÓWIENIA I RECENZJE
Anna SZUDRA
Wychowanie personalistyczne – inspiracje i poszukiwania (rec.: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 2005)
Ks. Alfred M. WIERZBICKI
Układ planet i siła ducha (rec.: Z naszego półwiecza. Wspomnienia absolwentów filologii polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego rocznik 1951-1955, red. B. Królikowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005)
Propozycje „Ethosu” (J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Znak; J. Ratzinger, Benedykt XVI, O sensie bycia chrześcijaninem, Salwator; G. Weigel, Boży wybór. Papież Benedykt XVI i przyszłość Kościoła katolickiego, Znak; R. A. Sirico, Wolność a sumienie społeczne, Instytut Liberalno-Konserwatywny; Ł. Kubiak, Msza Święta w pytaniach i odpowiedziach, Fronda-Apostolicum; Niestrudzony sługa prawdy, red. s. Z. J. Zdybicka i in., Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II-Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu)
SPRAWOZDANIA
Piotr ŚLĘCZKA SDS
Ewangelia, nauka i etyka o godności ludzkiego życia (Sprawozdanie z międzynarodowego kongresu „Lo splendore della vita: Vangelo, scienza ed etica”, Papieski Uniwersytet Laterański, Rzym, 17-19 XI 2005)
Agnieszka LEKKA-KOWALIK
W poszukiwaniu utraconych fundamentów (Sprawozdanie z VIII Międzynarodowego Sympozjum Metafizycznego z cyklu „Zadania współczesnej metafizyki”, Lublin, KUL, 15 XII 2005)
Agata MRÓZ, Piotr PAWLAK
Spoglądając wstecz ku przyszłości (Sprawozdanie z VIII Międzynarodowej Konferencji ETHICOMP 2005 poświęconej społecznym i etycznym oddziaływaniom technologii informacyjno-komunikacyjnych, Uniwersytet w Linköping, Szwecja, 12-15 IX 2005)
PRZEZ PRYZMAT ETHOSU
Tadeusz STYCZEŃ SDS
Dziękuję ci, komendancie
BIBLIOGRAFIA
Ethos młodzieży. Bibliografia wypowiedzi Jana Pawła II z lat 1992-2005 (oprac. Maria FILIPIAK, Cezary RITTER)
Noty o autorach
Summary
=======================================
ENGLISH INDEX: CONTENTS
ON NEW EDUCATION
From the Editors
The Forgotten Reason (D. Ch.)
John Paul II
The Task of the School: Instruction and Education (extracts from the address delivered in Włocławek Cathedral, Poland, during a meeting with catechists, teachers and students on 6 June, 1991)
Fr. Mieczysław Mokrzycki
He Followed in the Footsteps of Jesus (the homily delivered during the Holy Mass to commemorate the first anniversary of the death of Pope John Paul II, Vatican, Crypt of Saint Peter’s Basilica, 2 April 2006)
Giovanni Reale
Plato’s Two Messages for the People of All Times. The Metaphor of Conversion and the „Prayer of the Philosopher” (trans. P. Mikulska)
ON EDUCATION – FROM THE PHILOSOPHICAL PERSPECTIVE
Furio Pesci
A Philosophical Perspective for Education (trans. P. Mikulska)
Wojciech Chudy
The Essence of Personalistic Pedagogy
Witold Starnawski
Guidance Towards Truth: The School’s Duty
TO EDUCATE THE HUMAN PERSON
Katarzyna Olbrycht
The Axiology of a Catholic School
Katarzyna Jasińska
Obedience and Freedom in the Educational Process
TO TEACH CRITICAL THINKING
Roman Doktór
The School and Critical Reasoning
Andrea Folkierska
The Conditions of the Students’ Critical Thinking
Paweł Kawalec
On Two Varieties of Critical Thinking
DILEMMAS OF THE REFORM
Grzegorz Lech
The Reformed School on the Eve of Reform
Ryszard Legutko
Towards Intellectual Ordinariness
Magdalena Marzec
Education Reform: The Expectations and the Reality
Jacek Wojtysiak
On the Educational Need for Philosophy
Agnieszka Lekka-Kowalik
On the Dignity of the University Once Again
TEACHING AND TRAINING OUTSIDE SCHOOL
Adam F. Baran
Scouting on the Threshold of the 21st Century: The Educational Function of Outside School Organizations
Marek Budajczak
Home Education – the Accomplishments and the Challenges
INTERVIEWS OF THE „ETHOS”
The School Is to Educate Through Solid Instruction. Patrycja Mikulska Talks to Michał Bobrzyński
HE WHO BENE DISTINGUT, BENE DOCET....
Introduction
Adam Rodziński
Distichs
THINKING ABOUT THE FATHERLAND...
Tomasz Strzembosz
The Troubles with Education
NOTES AND REVIEWS
Anna Szudra
Personalistic Education: Inspirations and Investigation (review of F. Adamski’s (ed.) Wychowanie personalistyczne, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 2005)
Fr. Alfred M. Wierzbicki
The Disposition of the Planets and the Power of the Spirit (review of Z naszego półwiecza. Wspomnienia absolwentów filologii polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego rocznik 1951-1955, ed. B. Królikowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005)
Proposals of the Ethos (J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Znak; J. Ratzinger, Benedykt XVI, O sensie bycia chrześcijaninem, Salwator; G. Weigel, Boży wybór. Papież Benedykt XVI i przyszłość Kościoła katolickiego, Znak; R. A. Sirico, Wolność a sumienie społeczne, Instytut Liberalno-Konserwatywny; Ł. Kubiak, Msza Święta w pytaniach i odpowiedziach, Fronda-Apostolicum; Niestrudzony sługa prawdy, ed. Z. Zdybicka, USJK, et al, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II-Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu)
REPORTS
Piotr Ślęczka SDS
The Gospel, Science and Ethics Speak on the Dignity of Human Life (report on an International Congress „The Splendour of Life: Gospel, Science and Ethics. Perspectives for Bioethics Ten Years after Evangelium Vitae”, Pontifical Lateran University, Rome, 17-19 Nov. 2005)
Agnieszka Lekka-Kowalik
In Pursuit of the Lost Foundations (report on the 8th International Symposium on Metaphysics in the series „Tasks of Modern Metaphysics”, entitled „Substance – Nature – Natural Law”, Lublin, KUL, 15 Dec. 2005)
Agata Mróz, Piotr Pawlak
Looking Backwards Towards the Future (report on the eighth ETHICOMP International Conference on the Social and Ethical Impacts of Information and Communication Technologies, Linköping University, Sweden, 12-15 Sept. 2005)
THROUGH THE PRISM OF THE ETHOS
Tadeusz Styczeń SDS
Thank you, Commander!
BIBLIOGRAPHY
The Ethos of the Youth. A Bibliography of John Paul II’s Adresses from the Years 1992-2005
(by Maria Filipiak, Cezary Ritter)
Notes about the Authors (by M. Ch.)
Summary (by D. Ch.)