Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 2-3 (293-294) 2011
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Konteksty. Polska Sztuka Ludowa lub Spisy treści 2011
TOMASZ SZERSZEŃ
Aby Warburg, nasz bliźni
Aby Warburg: sejsmograf nowoczesności
ANDRZEJ TUROWSKI Historia sztuki w dobie szaleństwa
KRZYSZTOF RUTKOWSKI
Warburg i wąż
ABY WARBURG
Sejsmografie, przełożył Józef Bury
ABY WARBURG
Burckhardt i Nietzsche, przełożył Ryszard Kasperowicz
TOMASZ SZERSZEŃ
Demony wojny według Warburga. Kriegskartothek
RYSZARD KASPEROWICZ
Obraz w koncepcji Aby’ego Warburga
Podróż amerykańska: etnologia i historia sztuki
ABY WARBURG
Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, przełożyła Paulina Sosnowska, redakcja naukowa Ewa Klekot, Krzysztof Pijarski
KATIA MAZZUCCO
Bilder, Reise, Schlangenritual. Nota do dokumentów i materiałów związanych z podróżą Aby’ego Warburga do Indian Pueblo, przełożył Mateusz Salwa
EWA KLEKOT
Narracje o pewnej podróży
ULRICH RAULFF
Siedem skór węża. Oraibi, Kreuzlingen i z powrotem: stacje w podróży ku światłu, przełożył Tomasz Szerszeń
DAVID FREEDBERG
Maska Warburga. Studium z zakresu idolatrii, przełożyła Ewa Klekot
BENEDETTA CESTELLI GUIDI
Aby Warburg i Franz Boas. Dwa listy z Archiwów Warburgowskich. Korespondencja między Franzem Boasem i Aby’m Warburgiem (1924-25), przełożył Mikołaj Gliński
GOSHKA MACUGA, JULIÁN GASTELO
Snake Society (fragmenty), przełożyła Katarzyna Bojarska
MONIKA SZEWCZYK
Zapis rozmowy z Goshką Macugą, przekład zbiorowy
Niedokończone leczenie: przypadek Warburga
LUDWIG BINSWANGER
List do Zygmunta Freuda, przełożył Krzysztof Rutkowski
DAVIDE STIMILLI
Tynktura Warburga, przełożył Mateusz Salwa
CHANTAL MARAZIA
Ludwig Binswanger i rytuał ozdrowienia, przełożył Mateusz Salwa
JOSEPH LEO KOERNER
Wykład jako rytuał przejścia, przełożył Tomasz Swoboda
Atlas Mnemosyne i sztuka współczesna
ABY WARBURG
Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie, przełożył Krzysztof Pijarski
ABY WARBURG
Śniadania na trawie Maneta. Wzorotwórcza funkcja pogańskich bóstw elementarnych dla nowoczesnego odczucia natury, przełożył Krzysztof Pijarski
KATIA MAZZUCCO
Mnemosyne: Bilderdemonstration, Bilderreihen, Bilderatlas. Chronologiczna prezentacja dokumentów związanych z Atlasem Warburga, przełożył Mateusz Salwa
GEORGES DIDI-HUBERMAN
Atlas Mnemosyne jako montaż, przełożył Tomasz Swoboda
GIORGIO AGAMBEN
Aby Warburg i narodziny kina, przełożył Mateusz Salwa
PHILIPPE-ALAIN MICHAUD
Przekraczanie granic: Mnemosyne – pomiędzy historią sztuki a kinem, przełożył Łukasz Zaremba
ANDRZEJ LEŚNIAK
Wstęp do politycznej analizy Atlasu Mnemosyne Aby’ego Warburga
PAWEŁ MOŚCICKI
Sejsmografy przewrotu. Gesty rewolucyjne jako Pathosformeln
MATTHEW RAMPLEY
Archiwa pamięci: Pasaże Waltera Benjamina i Atlas Mnemosyne Aby’ego Warburga, przełożył Krzysztof Pijarski
BENJAMIN BUCHLOH
Atlas Gerharda Richtera: archiwum anomiczne, przełożyła Katarzyna Bojarska
MARTA DZIEWAŃSKA
Ćwiczenie z wyobraźni. Atlas. Jak unieść świat na własnych barkach? Georges’a Didi-Hubermana w Museo Reina Sofia w Madrycie
Pamięć społeczna a historia sztuki
GIOVANNI CARERI
Aby Warburg. Rytuał, Pathosformel i forma pośrednia, przełożył Tomasz Swoboda
EMILIA OLECHNOWICZ
Pośmiertne życie antyku. Medycejskie intermezza z 1589 roku
JACEK JAŹWIERSKI
Ekspresja i tradycja artystycznych zapożyczeń: Warburg – Gombrich – Reynolds
Podziękowania i źródła artykułów
WIESŁAW JUSZCZAK
Thalamos Odysa
MAŁGORZATA SOBIERAJ
Jak dwa zwierciadła
JOANNA M. SOSNOWSKA
Stopy Barbary Radziwiłłówny
JACEK DOBROWOLSKI
Symbolika wierzby jako drzewa życia i śmierci w Polsce w kontekście kultur Europy, Śródziemnomorza i Azji
RENATA ROGOZIŃSKA
Treij. O malarstwie Jerzego Ćwiertni (1928–2009)
MONIKA MILEWSKA
Faszyzm i jego rzymski mit
KATARZYNA PROT
Od azylu poprzez dom wariatów do domu własnego
PRZEMYSŁAW STROŻEK
Fotodinamismo 100! Bragaglia, Boccioni, Bergson i problemy futurystycznej fotografii
KRZYSZTOF LIPKA
Sfinksy. Motywy znaczące jako próba usemantycznienia struktury muzycznej
IRENEUSZ GUSZPIT
Apocalypsis cum figuris – życie po życiu
MAŁGORZATA DZIEWULSKA, ZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ
Grotowski–Flaszen – rozmowa o filmie i teatrze
Historia jednego obrazu – Witkacy na Lubelskiej
ZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ
Historia jednego obrazu na Lubelskiej – rozmowa z Piotrem Borowskim
IWONA LUBA Pejzaż australijski, 1923
MAGDALENA KRASZEWSKA
O Pejzażu australijskim, dr Kraszewskim i domu w Zakopanem
Zakopiańczycy w poszukiwaniu tożsamości
KUBA SZPILKA
Zakopiańczycy