Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 2-3 (293-294) 2011

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Konteksty. Polska Sztuka Ludowa lub Spisy treści 2011


okładka numeru
2-3 (293-294) 2011


TOMASZ SZERSZEŃ

Aby Warburg, nasz bliźni

Aby Warburg: sejsmograf nowoczesności

ANDRZEJ TUROWSKI Historia sztuki w dobie szaleństwa

KRZYSZTOF RUTKOWSKI
Warburg i wąż

ABY WARBURG
Sejsmografie, przełożył Józef Bury

ABY WARBURG
Burckhardt i Nietzsche, przełożył Ryszard Kasperowicz

TOMASZ SZERSZEŃ
Demony wojny według Warburga. Kriegskartothek

RYSZARD KASPEROWICZ
Obraz w koncepcji Aby’ego Warburga

Podróż amerykańska: etnologia i historia sztuki

ABY WARBURG
Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, przełożyła Paulina Sosnowska, redakcja naukowa Ewa Klekot, Krzysztof Pijarski

KATIA MAZZUCCO
Bilder, Reise, Schlangenritual. Nota do dokumentów i materiałów związanych z podróżą Aby’ego Warburga do Indian Pueblo, przełożył Mateusz Salwa

EWA KLEKOT
Narracje o pewnej podróży

ULRICH RAULFF
Siedem skór węża. Oraibi, Kreuzlingen i z powrotem: stacje w podróży ku światłu, przełożył Tomasz Szerszeń

DAVID FREEDBERG
Maska Warburga. Studium z zakresu idolatrii, przełożyła Ewa Klekot

BENEDETTA CESTELLI GUIDI
Aby Warburg i Franz Boas. Dwa listy z Archiwów Warburgowskich. Korespondencja między Franzem Boasem i Aby’m Warburgiem (1924-25), przełożył Mikołaj Gliński

GOSHKA MACUGA, JULIÁN GASTELO
Snake Society (fragmenty), przełożyła Katarzyna Bojarska

MONIKA SZEWCZYK
Zapis rozmowy z Goshką Macugą, przekład zbiorowy

Niedokończone leczenie: przypadek Warburga

LUDWIG BINSWANGER
List do Zygmunta Freuda, przełożył Krzysztof Rutkowski

DAVIDE STIMILLI
Tynktura Warburga, przełożył Mateusz Salwa

CHANTAL MARAZIA
Ludwig Binswanger i rytuał ozdrowienia, przełożył Mateusz Salwa

JOSEPH LEO KOERNER
Wykład jako rytuał przejścia, przełożył Tomasz Swoboda

Atlas Mnemosyne i sztuka współczesna

ABY WARBURG
Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie, przełożył Krzysztof Pijarski

ABY WARBURG
Śniadania na trawie Maneta. Wzorotwórcza funkcja pogańskich bóstw elementarnych dla nowoczesnego odczucia natury, przełożył Krzysztof Pijarski

KATIA MAZZUCCO
Mnemosyne: Bilderdemonstration, Bilderreihen, Bilderatlas. Chronologiczna prezentacja dokumentów związanych z Atlasem Warburga, przełożył Mateusz Salwa

GEORGES DIDI-HUBERMAN
Atlas Mnemosyne jako montaż, przełożył Tomasz Swoboda

GIORGIO AGAMBEN
Aby Warburg i narodziny kina, przełożył Mateusz Salwa

PHILIPPE-ALAIN MICHAUD
Przekraczanie granic: Mnemosyne – pomiędzy historią sztuki a kinem, przełożył Łukasz Zaremba

ANDRZEJ LEŚNIAK
Wstęp do politycznej analizy Atlasu Mnemosyne Aby’ego Warburga

PAWEŁ MOŚCICKI
Sejsmografy przewrotu. Gesty rewolucyjne jako Pathosformeln

MATTHEW RAMPLEY
Archiwa pamięci: Pasaże Waltera Benjamina i Atlas Mnemosyne Aby’ego Warburga, przełożył Krzysztof Pijarski

BENJAMIN BUCHLOH
Atlas Gerharda Richtera: archiwum anomiczne, przełożyła Katarzyna Bojarska

MARTA DZIEWAŃSKA
Ćwiczenie z wyobraźni. Atlas. Jak unieść świat na własnych barkach? Georges’a Didi-Hubermana w Museo Reina Sofia w Madrycie

Pamięć społeczna a historia sztuki

GIOVANNI CARERI
Aby Warburg. Rytuał, Pathosformel i forma pośrednia, przełożył Tomasz Swoboda

EMILIA OLECHNOWICZ
Pośmiertne życie antyku. Medycejskie intermezza z 1589 roku

JACEK JAŹWIERSKI
Ekspresja i tradycja artystycznych zapożyczeń: Warburg – Gombrich – Reynolds

Podziękowania i źródła artykułów

WIESŁAW JUSZCZAK
Thalamos Odysa

MAŁGORZATA SOBIERAJ
Jak dwa zwierciadła

JOANNA M. SOSNOWSKA
Stopy Barbary Radziwiłłówny

JACEK DOBROWOLSKI
Symbolika wierzby jako drzewa życia i śmierci w Polsce w kontekście kultur Europy, Śródziemnomorza i Azji

RENATA ROGOZIŃSKA
Treij. O malarstwie Jerzego Ćwiertni (1928–2009)

MONIKA MILEWSKA
Faszyzm i jego rzymski mit

KATARZYNA PROT
Od azylu poprzez dom wariatów do domu własnego

PRZEMYSŁAW STROŻEK
Fotodinamismo 100! Bragaglia, Boccioni, Bergson i problemy futurystycznej fotografii

KRZYSZTOF LIPKA
Sfinksy. Motywy znaczące jako próba usemantycznienia struktury muzycznej

IRENEUSZ GUSZPIT
Apocalypsis cum figuris – życie po życiu

MAŁGORZATA DZIEWULSKA, ZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ
Grotowski–Flaszen – rozmowa o filmie i teatrze

Historia jednego obrazu – Witkacy na Lubelskiej

ZBIGNIEW BENEDYKTOWICZ
Historia jednego obrazu na Lubelskiej – rozmowa z Piotrem Borowskim

IWONA LUBA Pejzaż australijski, 1923

MAGDALENA KRASZEWSKA
O Pejzażu australijskim, dr Kraszewskim i domu w Zakopanem

Zakopiańczycy w poszukiwaniu tożsamości

KUBA SZPILKA
Zakopiańczycy