Panoptikum 11 (18) 2012
Z Katalog.Czasopism.pl
Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2012
Widz – użytkownik – twórca
Poligamiczny status „tego, który patrzy” na narracyjne i nienarracyjne formy audiowizualne, struktury fikcjonalne i niefikcjonalne jest nie tylko świadectwem procesu stopniowej emancypacji poszczególnych „ogniw”, ale wskazuje na ich potencjalną interaktywność.
Współczesny widz emigruje z terytorium teorii, która determinowała jego zdolności motoryczne, czyniła go polem działań sił libidialnych bądź ideologicznych, definiowała jego podmiotowość jako instancję w tekście. Widz to ktoś rzeczywisty, kogo egzystencji nie trzeba dowodzić, kto uczestniczy w procesie multipleksyzacji i jednoczesnej kultywacji instytucji kina studyjnego; dla kogo nadal aktualny jest Barthesowski model podmiotu „lubiącego wychodzić z kina”. Nawet, gdy stan taki jest już tylko metonimią wygaszenia monitora komputera.
Od redakcji
I. Widz kinowy / emancypacje
Thomas Elsaesser
Kinofilia albo pożytki z odczarowania
Tomasz Żaglewski
Kultura postkinowa
Michał Piepiórka
Na wschód od fabuły, na zachód od dokumentu, czyli Na północ od Kalabrii
II. Strategie fanowskie
Joli Jensen
Fandom jako patologia: konsekwencje definiowania
Ewa Drygalska
The Wire: studium przypadku
Agata Włodarczyk, Marta Tymińska
Fan fiction a literacka rewolucja fanowska. Próba charakterystyki zjawiska
Jakub Rusakow
Himilsbach – kultowa niedoskonałość
III. Intermedialność
Andrew Cooper
Adapting to Survive: The Cultural Regeneration of Doctor Who
Kalina Kukiełko-Rogozińska
Wszyscy jesteśmy artystami. Marshall McLuhan i Joseph Beuys o sztuce epoki audiowizualnej
Sylwia Galanciak
Widz zaangażowany – uczestnik teleturnieju
IV. Varia
Julia Czerniuk
Literatura przez programistów pisana
Konrad Klejsa
Kamera... akcja... Ale kto przed ekranem? O antologii Audiences Iana Christie
Biogramy