Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Panoptikum 7 (14) 2008

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2008


okładka numeru
7 (14) 2008


Spis Rzeczy Panoptycznych

Grażyna Świętochowska / Ewa Małgorzata Tatar
Intro

I. Dokumentacje rzeczywistości

Jacques Rancière
O sztukach mechanicznych oraz estetycznym i naukowym
awansie anonimowych jednostek

Halina Baczewska
Próba atlasu fizjonomicznego pewnej epoki.
Ludzie XX wieku Augusta Sandera

Monika Kozień
(Nie)moc zapisu 36

Agnieszka Pindera
Oko, którego nie możemy zamknąć

Rafał Grzenia
Identyfikacja w filmie dokumentalnym

Bartosz Zając
Rodzinne transgresje Kazuo Hary


II. Krytycyzm-Krytyka-krytyczność

Iritt Rogoff
Kim jest teoretyk?

Guy Debord
Społeczeństwo spektaklu

Konrad Klejsa
Kontestacja i kino - refleksje teoretyczne

Jarosław Pietrzak
Jak zabija kapitalizm?
Requiem dla snu Darrena Aronofsky’ego jako film radykalny

Monika Weychert-Waluszko
Kurator naiwny – aktywizm jako forma praktyki kuratorskiej

III. Definicje zaangażowania

Mirosław Przylipiak
Walka o prawa ludności murzyńskiej w USA w optyce
kina bezpośredniego. Przypadek The Children Were Watching

Wojciech Szymański
Hasło rewolucji permanentnej,
czyli gejowska fantazja na tematy narodowe

Łukasz Biskupski
Miki i Donald na froncie (wewnętrznym).
Disney Studios podczas II wojny światowej

Dominik Kuryłek
Rysunki z Wietnamu Aleksandra Kobzdeja

Daniel Muzyczuk
„Strzeżcie się artystów przynoszących swe podarki”.
Misja Krzysztofa Wodiczko

Roma Piotrowska
W poszukiwaniu społecznej utopii.
Geneza sztuki skierowanej na problemy społeczne i polityczne
w środowisku gdańskiej „Wyspy”

Jonathan L. Owen
Współczesny surrealizm czeski i odnowa języka:
wczesne filmy Jana Švankmajera

IV. Policja-polityka-polityczność…

Sebastian Jakub Konefał
Między feminizmem a mizoginią:
dystopijne ideologie społeczeństwa przyszłości
w kinowej oraz literackiej science fiction po roku 1968

Janusz Stachowiak
Z Hanoi do Hollywood, czyli ewolucja filmu antywojennego
z Wietnamem w tle

Łukasz Kobylarz
„Rambo!Your Country Needs You!”, czyli kino w służbie państwa

Paweł Sitkiewicz
Wychowywać czy pouczać? Perswazja i propaganda
w polskim animowanym filmie dla dzieci

Marcin Adamczak
Strategie twórcze w polskim kinie po 1989 roku.
Szkic pola produkcji filmowej

Anna Miller
Filmowy ślad środkowoeuropejskiej tożsamości.
Uwagi o filmie Niepochowany Márthy Mészáros.

Anna Łazar
Wokół Choppersów Anny Okrasko

Emilia Brzozowska
Potoczny odbiór sztuki krytycznej w Polsce.
Sztuka pretekstem do eksploracji społecznych wartości, norm,
stereotypów, doświadczenia życiowego

Agnieszka Sosnowska
Usidlić smak słowami o spisku kucharzy

Joanna Szymajda
Kamera i wideo jako narzędzia politycznego dyskursu
w tańcu współczesnym.