Nasza strona internetowa używa plików cookie (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Każdy ma możliwość wyłączenia plików cookie w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Topos 4 (137) 2014

Z Katalog.Czasopism.pl

Przejdź do Topos lub Spisy treści 2014


okładka numeru 4 (137) 2014

POEZJA

GOTTFRIED BENN, Zapora, przeł. Andrzej LAM

MIROSŁAW DZIEŃ, Chrząszcz albo barbarzyńcy

DANIEL BOURNE, Chowanie noży, Czyszczenie zbiornika na wodę, Nie pogrzebane buty, Osuszanie stawu Jacksona (1965), przeł. Tadeusz DZIEWANOWSKI

JOANNA BŁACHNIO, Myślnik, Sekunda

JÓZEF KURYLAK, Dobrego zmierzchu moja duszo

LESZEK MALESZEWSKI, Jimi Hendrix ogłasza przesłanie. Zamiast oczu mieli czułki z ognia

MARTA FOX, Granat, Modlitwa pod płotem, Dziewczyna w czerwonej, Testament

JACEK KOWALSKI, Wannsee, 1993, Cykada, Bergkirche w Schässburg

ŁUCJA DUDZIŃSKA, *** Wypranie, *** Misterium, *** Fantasmagoria

TERESA TOMSIA, Usłyszeć wołanie Wołynia, Kapliczka w dalekim polu

ESEJE/ SZKICE/ PRZYCZYNKI

PRZEMYSŁAW DAKOWICZ, Orfeusz w piekle historii. O Pastuszku Chełmońskiego Jarosława Marka Rymkiewicza

PIOTR MÜLDNER-NIECKOWSKI, Marek Nowakowski a problem „małego realizmu”

MARIUSZ SOLECKI, Ucho

ADRIANA SZYMAŃSKA, Mistyk w płaszczu poety [o Białej przędzy Zbigniewa Jankowskiego]

BARTOSZ SUWIŃSKI, Łabędzi śpiew. Klangor Urszuli Kozioł

ADRIAN GLEŃ, Nowy początek czytania? O Antologii Juliana Kornhausera

BARBARA SOKOŁOWSKA, „Chwyć się jesteś”. Elegijki Artura Daniela Liskowackiego

SABINA MISIARZ-FILIPEK, Echa Bonowicza

TERESA TOMSIA, Przepis na wiersz: „Zamknij oczy i patrz!” [o W innych okolicznościach Mariusza Grzebalskiego]

ROMAN WOJCIECHOWSKI, Amazon kontra reszta świata. Subiektywny przegląd techniczny (2)

PROZA / DZIENNIKI / WSPOMNIENIA

WOJCIECH KASS, Notes (25)

ROBERT RUTKOWSKI, Kwatera

EWA OLEJARZ, Który Rajmund zdjął mundur?

TEOLOGIA (NIE TYLKO) POETÓW

ZOFIA ZARĘBIANKA, Oburzajcie się! Miasto szczęścia Benoît Duteurtre’a i Czas oburzenia Stéphane’a Hessela. Refleksja kulturowa z przestrogą w tle

RECENZJE

MAREK BERNACKI, Warszawa – „najpiękniejsze z urojonych miast” (Warszawa Miłosza, red. M. Zalewski)

MONIKA MALESSA-DROHOMIRECKA, Jesteśmy w raju? (D. Ugreśić, Kultura karaoke)

JADWIGA NOWAK, Egzorcyzmowanie demona ruchu (K. Maliszewski, Przemyśl-Szczecin)

ŁUKASZ KUCHARCZYK, Świat się zmienia. Studnia Grzegorza Filipa (G. Filip, Studnia)

JAROSŁAW JAKUBOWSKI, Pytania o podmiot (M. K. Siwiec, Kto)

GRZEGORZ KOCIUBA, Wiersze elegijne (F. Nastulczyk, Milion mściwych okruchów)

ANNA ŁOZOWSKA-PATYNOWSKA, Zalękniony klasycysta (C. Dobies, Lęki i leki)

BEATA PATRYCJA KLARY, „Słowa są tylko okruszkami…” a jednak można nimi nakarmić podświadomość (P. Chrzan, Przekazy podprogowe)

WOJCIECH FUŁEK, Najśmieszniejszy Polak? (R. Górski, Jak zostałem premierem – rozmowy pełne Moralnego Niepokoju)

10 ZDAŃ O…

Piotr W. LORKOWSKI: M. Appel, Tonic

Katarzyna PANFIL: S. O’Faolain, Cud dwa razy się nie zdarza M. Crummey, Dostatek

Tomasz PYZIK: M. Maliszewska, Niezrozumiane przez serce

Beata Patrycja KLARY: B. Suwiński, Odpust

Roman WOJCIECHOWSKI: J. Baran, Spadając, patrzeć w gwiazdy

E. Ostrowska, Oto stoję w deszczu ciała (dziennik studentki)

OGRÓD DEBIUTÓW

PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Ogród debiutów (20) [U. Kopeć-Zaborniak, Data ważności; B. Kieras, Lady Hiob otwiera drzwi; S. Górczak, Konstytucja; M. Kucharska, Abisynia]

KRÓTKO

Studium Literacko-Artystyczne

Sławomir MATUSZ, X, XI, za rok XII – Pisz i śpiewaj poezję

Piotr Wiesław RUDZKI, W szafie

Piotr Wiesław RUDZKI, Cielesz na piętrze

Monika MALESSA-DROHOMIRECKA, 54. KFF albo krótko o wszystkim…

Zbigniew FAŁTYNOWICZ, Ba! Wojciecha Kassa na salonie poezji

Jarosław WRÓBLEWSKI, Nowe książki Artura Nowaczewskiego

Teresa TOMSIA, Sztuka ratuje sztukę

KONKURSY / FESTIWALE / NAGRODY

Orfeusz dla Przemysława Dakowicza za Teorię wiersza polskiego

Złoty Środek Poezji – Kutno 2014. X Ogólnopolski Konkurs Literacki na najlepszy poetycki debiut książkowy roku 2013 – rozstrzygnięty

NOTY O AUTORACH BIBLIOTEKA TOPOSU ZAPROSILI NAS WYDAWNICTWA NADESŁANE

NA OKŁADCE Na okładce: fragment obrazu Gustave Moreau, Orfeusz (Dziewczyna tracka z głową Orfeusza), 1866. Olej na desce, 154 x 99,5 cm. Musée d’Orsa.