Panoptikum 11 (18) 2012: Różnice pomiędzy wersjami
Z Katalog.Czasopism.pl
(Utworzył nową stronę „Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2012<br /> ---- [[Image:panoptikum_11(18)_2012.jpg|thumb|160px|okładka numeru<br /> ...”) |
|||
Linia 8: | Linia 8: | ||
Współczesny widz emigruje z terytorium teorii, która determinowała jego zdolności motoryczne, czyniła go polem działań sił libidialnych bądź ideologicznych, definiowała jego podmiotowość jako instancję w tekście. Widz to ktoś rzeczywisty, kogo egzystencji nie trzeba dowodzić, kto uczestniczy w procesie multipleksyzacji i jednoczesnej kultywacji instytucji kina studyjnego; dla kogo nadal aktualny jest Barthesowski model podmiotu „lubiącego wychodzić z kina”. Nawet, gdy stan taki jest już tylko metonimią wygaszenia monitora komputera. | Współczesny widz emigruje z terytorium teorii, która determinowała jego zdolności motoryczne, czyniła go polem działań sił libidialnych bądź ideologicznych, definiowała jego podmiotowość jako instancję w tekście. Widz to ktoś rzeczywisty, kogo egzystencji nie trzeba dowodzić, kto uczestniczy w procesie multipleksyzacji i jednoczesnej kultywacji instytucji kina studyjnego; dla kogo nadal aktualny jest Barthesowski model podmiotu „lubiącego wychodzić z kina”. Nawet, gdy stan taki jest już tylko metonimią wygaszenia monitora komputera. | ||
+ | Od redakcji | ||
+ | |||
+ | '''I. Widz kinowy / emancypacje''' | ||
+ | |||
+ | Thomas Elsaesser<br /> | ||
+ | Kinofilia albo pożytki z odczarowania | ||
+ | |||
+ | Tomasz Żaglewski<br /> | ||
+ | Kultura postkinowa | ||
+ | |||
+ | Michał Piepiórka<br /> | ||
+ | Na wschód od fabuły, na zachód od dokumentu, czyli ''Na północ od Kalabrii'' | ||
+ | |||
+ | '''II. Strategie fanowskie''' | ||
+ | |||
+ | Joli Jensen<br /> | ||
+ | Fandom jako patologia: konsekwencje definiowania | ||
+ | |||
+ | Ewa Drygalska<br /> | ||
+ | The Wire: studium przypadku | ||
+ | |||
+ | Agata Włodarczyk, Marta Tymińska<br /> | ||
+ | Fan fiction a literacka rewolucja fanowska. Próba charakterystyki zjawiska | ||
+ | |||
+ | Jakub Rusakow<br /> | ||
+ | Himilsbach – kultowa niedoskonałość | ||
+ | |||
+ | '''III. Intermedialność''' | ||
+ | |||
+ | Andrew Cooper<br /> | ||
+ | Adapting to Survive: The Cultural Regeneration of Doctor Who | ||
+ | |||
+ | Kalina Kukiełko-Rogozińska<br /> | ||
+ | Wszyscy jesteśmy artystami. Marshall McLuhan i Joseph Beuys o sztuce epoki audiowizualnej | ||
+ | |||
+ | Sylwia Galanciak<br /> | ||
+ | Widz zaangażowany – uczestnik teleturnieju | ||
+ | |||
+ | '''IV. Varia''' | ||
+ | |||
+ | Julia Czerniuk<br /> | ||
+ | Literatura przez programistów pisana | ||
+ | |||
+ | Konrad Klejsa<br /> | ||
+ | Kamera... akcja... Ale kto przed ekranem? O antologii ''Audiences'' Iana Christie | ||
+ | |||
+ | Biogramy | ||
[[Kategoria:Spisy treści 2012]] | [[Kategoria:Spisy treści 2012]] |
Aktualna wersja na dzień 17:51, 23 maj 2013
Przejdź do Panoptikum lub Spisy treści 2012
Widz – użytkownik – twórca
Poligamiczny status „tego, który patrzy” na narracyjne i nienarracyjne formy audiowizualne, struktury fikcjonalne i niefikcjonalne jest nie tylko świadectwem procesu stopniowej emancypacji poszczególnych „ogniw”, ale wskazuje na ich potencjalną interaktywność.
Współczesny widz emigruje z terytorium teorii, która determinowała jego zdolności motoryczne, czyniła go polem działań sił libidialnych bądź ideologicznych, definiowała jego podmiotowość jako instancję w tekście. Widz to ktoś rzeczywisty, kogo egzystencji nie trzeba dowodzić, kto uczestniczy w procesie multipleksyzacji i jednoczesnej kultywacji instytucji kina studyjnego; dla kogo nadal aktualny jest Barthesowski model podmiotu „lubiącego wychodzić z kina”. Nawet, gdy stan taki jest już tylko metonimią wygaszenia monitora komputera.
Od redakcji
I. Widz kinowy / emancypacje
Thomas Elsaesser
Kinofilia albo pożytki z odczarowania
Tomasz Żaglewski
Kultura postkinowa
Michał Piepiórka
Na wschód od fabuły, na zachód od dokumentu, czyli Na północ od Kalabrii
II. Strategie fanowskie
Joli Jensen
Fandom jako patologia: konsekwencje definiowania
Ewa Drygalska
The Wire: studium przypadku
Agata Włodarczyk, Marta Tymińska
Fan fiction a literacka rewolucja fanowska. Próba charakterystyki zjawiska
Jakub Rusakow
Himilsbach – kultowa niedoskonałość
III. Intermedialność
Andrew Cooper
Adapting to Survive: The Cultural Regeneration of Doctor Who
Kalina Kukiełko-Rogozińska
Wszyscy jesteśmy artystami. Marshall McLuhan i Joseph Beuys o sztuce epoki audiowizualnej
Sylwia Galanciak
Widz zaangażowany – uczestnik teleturnieju
IV. Varia
Julia Czerniuk
Literatura przez programistów pisana
Konrad Klejsa
Kamera... akcja... Ale kto przed ekranem? O antologii Audiences Iana Christie
Biogramy